پروژه پلاسمای خون از خاک بلند نشده، باطل شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1101

 پروژه پلاسمای خون از خاک بلند نشده، باطل شد

در حالی که در سال ۹۵ لاریجانی در سفر به استان کرمان کلنگ احداث پروژه پلاسمای خون استان را به زمین زد، اما در سالهای متمادی با بی‌ارادگی سرمایه‌گذار و غفلت مسئولان این پروژه از فنس‌کشی جلوتر نرفت تا اینکه در روزهای گذشته مجوز کاغذی آن را وزارت بهداشت لغو کرد.

مرضیه قاضی‌زاده| کاغذ وطن

گزارش 

مجوز پروژه پلاسمای خون استان کرمان تمدید نشد. 9 آبان ماه وزارت بهداشت طی نامه‌ای به دانشگاه علوم پزشکی کرمان مخالفت خود را با تمدید این پروژه که از سال 95 در کرمان کلید خورده و هنوز در مرحله فنس کشی است، اعلام کرد. پیگری‌‌های «کاغذ وطن» برای مصاحبه با مجری این طرح بی‌نتیجه ماند اما علی اسدی پور، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گوید پیگیر این مجوز که مهر ماه قرار تمدیدش بوده هستیم و انشالله این پروژه را از دست نمی‌دهیم.

احداث بزرگ‌ترین پالایشگاه پلاسمای انسانی خاورمیانه قدمتی به اندازه دوره مدیریت سه استاندار دارد. 22بهمن 95 در زمان استانداری رزم حسینی این پروژه با حضور علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی کلنگ‌زنی شد. علی لاریجانی همان زمان نیز از اجرای این پروژه در کرمان مردد بود و گفته بود در هر جایی کلنگ زنی نمی کند:«در جایی کلنگ‌زنی نمی‌کنم اما امروز این کار را در استان کرمان انجام دادم و از سرمایه‌گذار انتظار می‌رود این کار بزرگ را به خوبی و براساس برنامه زمانبندی شده به سرانجام برساند.» 

 5 سال پیش قرار بود این پروژه به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه پلاسمای انسانی در خاورمیانه با اعتبار هزار میلیارد تومانی عملیاتی شود. علیرضا رزم‌حسینی استاندار اسبق کرمان در آیین کلنگ‌زنی پروژه احداث پالایشگاه پلاسمای انسانی کشور گفته بود که بیش از 2 سال کار مطالعاتی بر روی این پروژه انجام شده تا در نهایت  مجوز احداث این کارخانه از وزارت بهداشت اخذ شده. دوره استانداری او به پایان رسید اما این پروژه عملیاتی نشد تا این بار به دست محمد جواد فدایی برسد.در جلسه اقتصاد مقاومتی خرداد 98 به این نتیجه رسیدند که سد اجرای پروژه نبود اعتبار است و مقرر شد تا از صندوق توسعه ملی برای کارخانه پلاسمای خون تسهیلات پرداخت شود.

سرمایه گذار دیگری جذب شود

فدائی مجدداً در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که صبح روز 4 آبان‌ماه 98 در همان سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد با تأکید بر اینکه مانع پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان و دلایل عقب‌ماندگی آنها باید مشخص شود گفت: «بعضی از مدیران نسبت به اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان حساس نیستند و این مسئله از گزارشی که می‌دهند و تسلط کافی که ندارند مشخص است.»استاندار وقت کرمان با اشاره به اینکه تکلیف منابع مالی پروژه پلاسما حل شده است و هیچ مشکلی ندارد گفته بود:« تا الان سرمایه‌گذار آن اقدامی نکرده و باید سرمایه‌گذار دیگری جذب کرد.»با این حال این پروژه تا اسفند همان سال متوقف ماند.

جعفر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در آخرین جلسه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی استان کرمان اسفند ماه 98 گفته بود:« این پروژه دست خودمان در استان است و ربطی به مرکز کشور ندارد اما هیچ اقدامی برای آن نمی‌شود.»

 فرصت یک ماهه به سرمایه گذار پروژه

حل مشکلات کارخانه پلاسمای خون اما به دوره مدیریت فدایی قد نداد تا این بار این پروژه هزار میلیارد تومانی به دوران تصدی زینی‌وند برسد.  12 آذرماه 99 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان با حضور زینی‌وند استاندار جدید کرمان برگزار شد تا  آخرین وضعیت پروژه احداث پالایشگاه پلاسمای انسانی در استان کرمان تشریح شود.

سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان که طبق اطلاعات سایت «رسمیو» که از سال 98جزهیات مدیره  شرکت صنعت توسعه و تجهیز پلاسمای نوین بود از هزینه کرد 3 میلیون دلار برای این پروژه خبر داده بود. او به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «یک شرکت متقاضی پس از سال‌ها توانست مجوز این کارخانه را بگیرد و حالا این پروژه زمین دارد، آب دارد، مسئله گاز حل شده و با صاحب تکنولوژی و ماشین‌آلات هم توافقات لازم انجام شده است. تاکنون سه میلیون دلار در این پروژه هزینه شده است و در شرایط فعلی این پروژه با سه مشکل مواجه است که دو مشکل آن دست سیستم دولتی و یکی دست سرمایه گذار است.» او گفته بود که سرمایه گذار باید ظرف یک ماه آینده وضعیت خود را تعیین تکلیف کند و در صورتی که پای کار نیست یک شرکت دیگر جایگزین ‌شود. او همان زمان نسبت به پایان مهلت تمدید مجوز سازمان غذا و دارو در دی ماه خبر داده بود: «این پروژه در شرایط خاص است و تمدید این مجوز توسط وزارتخانه باید انجام شود.»

با این حال  مسعود مقدری معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی کرمان در همان زمان از رفع مشکل تمدید مجوز گفته بود:« برای پیگیری تمدید مجوز پروژه احداث پالایشگاه پلاسمای انسانی کرمان مشکلی نیست و پیگیری لازم انجام می‌شود.»

وزارت بهداشت مجوز پالایشگاه پلاسما را تمدید نمی‌کند

پیگیری های کاغذ وطن اما نشان میدهد که وزارت بهداشت با تمدید این مجوز مخالفت کرده است. موضوعی که علی اسدی پور، معاون سازمان غذا و دارو نیز طی مصاحبه با «كاغذ وطن» آن را تایید می‌کند. اسدی پور به «کاغذ وطن» می‌گوید: « این مجوز قرار بود که مهرماه تمدید شود که نشده و یک مقدار با تمدید کار مخالفت شده ولی ما پیگیر کارهای آن هستیم و پیگیری می کنیم که استان این پروژه را از دست ندهد.»

 عباس پرداختی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان  از پیگیری‌های دانشگاه پیرامون این موضوع خبر می دهد و به «کاغذ وطن» می گوید:« پیگیر این موضوع هستیم و با سازمان غذا و دارو هماهنگ شده و قرار شد ما مستندات را ارسال کنیم و نمی‌گذاریم این پروژه از کرمان خارج شود.»

 او با اشاره به ارسال مکاتبات به تهران در عصر 11 آبان ماه می گوید:«هماهنگی‌های لازم را از طریق نمایندگان مجلس و استانداری انجام دادیم تا بحث پخته تر شود و نتیجه اعلام شود اما مطمئن باشید که نمی گذاریم این بحث از کرمان خارج شود .»

پای مافیا در میان است؟

با این حال حسین مهرابی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان در گفت‌و‌گو با «کاغذ وطن» از این موضوع اعلام بی اطلاعی می‌کند و می گوید:« تا آنجایی که من می‌دانم  مجوز تمدید شده. امروز از معاونت غذا و دارو با ما  تماس گرفتند و اطلاعاتی از ما گرفتند ولی من نمی‌دانم در مورد تمدید پروانه شان بوده که توی این پروسه بوده و یا اینکه دلیل دیگری داشته.»

 او معتقد است که این پروژه جزء پروژه‌هایی است که چندین سال استخوان لای زخم است و یک عده می گویند پشتش یکسری مافیا هایی هستند که نمی گذارند این پروژه پیش رود. 

آنچه مسلم است پروژه‌ای که به قول استاندار اسبق ۲ سال کار مطالعاتی را پشت سرش دارد و رییس قوه مقننه برای احداث آن دست به کلنگ شده حالا از خاک بلند نشده که هیچ، مجوز کاغذیش هم لغو شده است. به نظر می‌رسد مسئولان استان بایستی جدی تر به دنبال جایگزین کردن سرمایه‌گذار با اراده برای این پروژه باشند تا سالها وعده را به مقصد نتیجه برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 67
  • امروز: 6
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,241
  • ماه: 7,394
  • سال: 24,878