خانه‌ی مجردها جور شد، فقط ازدواج کنید

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1113

خانه‌ی مجردها جور شد، فقط ازدواج کنید 

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه: اگر در زمان تحویل واحد مسکونی خود متاهل نباشند خانه به آنان تحویل داده نمی‌شود

قفل ثبت نام مسکن مجردها شکسته شد، با  این اهرم که تا قبل از تحویل واحد، تمامی متاهل باشند. روز گذشته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی این موضوع را اعلام کرد و گفت که این اقدام صرفا با هدف ازدواج مجردها و حل مشکل پیری جمعیت، صورت گرفته . موضوعی که البته هنوز جزییات آن منتشر نشده اما پیش شرط آن ازدواج تا قبل از تحویل واحد است به طوری که حتی تاکید شده که در صورت عدم تاهل خانه‌ای به این متقاضیان تحویل داده نمی‌شود.

 ۲۰روز پیش از این فقط سه گروه از مجردان امکان ثبت نام در این طرح را داشتند. بانوان مجرد بالای ۳۵ سال، گروه دوم معلولان بالای ۲۰ سال و گروه دیگر نخبگان علمی که از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی شده‌اند که در این مورد هم بحث جنسیت و سن و تاهل مطرح نیست.

۲۱آبان ماه اما اخباری مبنی بر اضافه شدن مردان مجرد بالای ۴۵ سال  به این گروه منتشر شد. محمود محمودزاده ، معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره گفته بود: با تصویب هیات وزیران امکان ثبت نام مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص مجرد در طرح جهش تولید و تامین مسکن فراهم شد؛ پیشنهاد ثبت نام سایر مجردها که سن کمتری دارند نیز به شرط تاهل در زمان تحویل ارائه شده که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود. با اضافه شدن این دو گروه سرجمع ۵گروه از زیر تیغ شرط تاهل گذر کردند.

*امکان ثبت نام تمامی مجردین بالای ۱۸سال

از روز گذشته اما امکان ثبت نام مجردان بالای ۱۸سال هم فراهم شد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رشد جمعیت کاهش زیادی یافته و ما اکنون در طرح‌های مسکن به دنبال ایجاد مکانیزمی برای تشکیل خانواده و حل پیری جمعیت هستیم، گفت:امکان ثبت نام کلیه مجردین فراهم شد.

 معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به موافقت شورای عالی مسکن با کلیات ثبت‌نام سایر مجردها در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: این پیشنهاد هنوز وارد بررسی جزئیات نشده و در حال تهیه آن هستیم، اما ثبت‌نام سایر مجردها در نهضت ملی مسکن مشروط است به این معنی که موقع تحویل واحد مسکونی باید متاهل باشند.

وی در پاسخ به این سوال که مجردها در کدام مرحله از ثبت‌نام واحد مسکونی باید تاهل خود را به دولت اثبات کنند، گفته: این گروه باید هنگام تحویل مسکن متاهل باشند و اگر در زمان تحویل واحد مسکونی خود متاهل نباشند خانه به آنان تحویل داده نمی‌شود.

 *ترغیب به ازدواج میانسالان

به گفته او تصمیم برای ورود مردان مجرد ۴۵ ساله به طرح نهضت ملی مسکن نیز در راستای همین سیاست است. با این وجود به نظر می رسد که حتی  مجردین بالای ۴۵ سال هم فقط در صورتی می توانند صاحب خانه شوند که قبلش ازدواج کرده باشند.دولت و مجلس به دو طریق سعی در ترغیب افراد به ازدواج دارد. طریقه اول  قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و طریقه دوم بازگذاشتن طرح های مسکن دولتی برای مجردین و الزام آن ها به ازدواج برای تحویل واحدها.

با این حال طبق گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش در ۱۵ مرداد ماه ۳۳ درصد جوانان تمایلی به ازدواج ندارند. اعظم کریمی در این رابطه گفته است:  براساس نظرسنجی‌های انجام شده بر روی جوانان در آستانه ازدواج، ۳۳ درصد جوانان حتی با وجود پیدا شدن فرد مناسب و فراهم بودن شرایط اقتصادی تمایلی به ازدواج ندارند.

طبق گفته او  ۳۴. ۹ درصد از جوانان به علت بالا بودن هزینه‌های ازدواج، ۳۰ درصد جوانان به علت نداشتن شغل، ۲۶. ۳ درصد جوانان نیز ترس از ازدواج ناموفق را از دلایل تاخیر در ازدواج عنوان کرده‌اند.

*خانواده ها تمایلی به بچه دار شدن ندارند

گزارش نشریه وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران که از سمت مرکز آمار ایران منتشر شده گویای کاهش ادامه دار فرزند آوری است. براساس نتایج این نشریه در بهار ١٤٠٠، تعداد ٢٦٩٧٤٨ ولادت‌‌ به ثبت رسیده است که در مقایسه با فصل قبل از آن (زمستان ١٣٩٩) ١٢٧٤٤ مورد افزایش و فصل مشابه سال قبل (بهار ١٣٩٩) ١٠٨١٦ مورد کاهش یافته است.

تصویب طرح‌‌های حمایتی برای ترغیب جوانان به ازدواج در حالی صورت گرفته که حتی قانون تسهیل ازدواج مصوب سال ۸۴ هم اجرایی نشده است. در ماده دوم این قانون آمده بود که دولت مكلف است علاوه بر استفاده از منابع بودجه سنواتي پيش‌بینی شده، از محل «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» به مزدوجين نيازمند به اجاره مسكن، حسب تشخيص كميته سامان ازدواج با توجه به امكانات صندوق وام وديعه مسكن پرداخت كند.

در ماده سه این قانون نیز از الزام دولت به فراهم کردن مسکن موقت برای زوج های جوان حداکثر تا سه سال گفته بود. در این ماده آمده است:«دولت مكلف است علاوه بر بهره مندي از تسهيلات متداول و رايج فعلي از طريق نهادهاي عمومي نظير شهرداري و اوقاف و امور خيريه و با بهره گيري از همكاري و امكانات وزارت مسكن و شهرسازي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي و استفاده از زمينهاي دولتي يا زمين‌هاي اهدايي خيرين، واحدهاي ساختماني به عنوان «مسكن موقت» احداث كرده و آنها را در اختيار زوج‌هاي جوان با اجاره مناسب قرار دهد. مدت استفاده هر زوج متقاضي از اين واحدها حداكثر سه سال است.» با این حال این قانون تا ۱۶سال بعدش اجرا نشد.موضوعی که کریمی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش آن را به تشکیل نشدن این صندوق ربط داده و گفته بود:با پیگیری نمایندگان مجلس و وزارت ورزش و جوانان پس از ۱۵ سال، وزارت اقتصاد متقاعد شد که باید این صندوق را تشکیل دهد و در نهایت در ۱۹ اسفند ماه ۹۹ پیش نویس صندوق اندوخته جوانان برای تصویب در دولت آماده شد و با تصویب اساسنامه صندوق عملا پیش بینی منابع اجرایی قانون اتفاق می‌افتد و دستگاه‌ها ملزم به اجرای قانون تسهیل ازدواج می‌شوند.

حالا در شرایطی که به گفته جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ما ۴۰۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم دولت طرح هایی بر روی دوش خود گذاشته که اساسا هنوز منابع آن مشخص نیست. در طرح نهضت ملی مسکن نیز  اگرچه  بانک مرکزی اعطای تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی را به بانک ها ابلاغ کرده، اما همچنان زمزمه های تهاتر نفت با ساخت و ساز برای تأمین مالی این طرح شنیده می شود. موضوعی که فرهاد بیضایی، کارشناس اقتصاد مسکن ۲۶ آبان ماه درباره‌اش گفته بود:یکی از راه ها این است که پیمانکار، ما به ازای نفت وارداتی خود مصالح ساختمانی وارد کشور کند که ضمن تعطیلی کارخانجات داخلی هزینه ساخت را به علت افزایش هزینه حمل و نقل بیشتر خواهد کرد و عقلانی نخواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 110
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,020
  • ماه: 7,658
  • سال: 25,222