عنوان مطلب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1133

اخذ تعهد محضری از صادرکننده برای محکم کاری صادرات، عاری از باقیمانده سم

شرط جدید سازمان حفظ نباتات صادرات را متوقف می‌کند

سازمان حفظ نباتات برای صادرات محصولات کشاورزی مقرر کرده که تمامی محصولات صادراتی از نظر باقیمانده سموم چک شوند و صادرکننده پیش از هر گونه صادرات، تعهد محضری عاری بودن محصول از سموم را دهند. این موضوع اما از دید جلیل کاربخش نایب رییس اتاق کرمان، باعث توقف صادرات به بازار اوراسیا خواهد شد.

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، جلیل کاربخش، افزود: در شرایط فعلی اجرای این دستورالعمل به دلیل تعداد زیاد تولیدکنندگان محصولات باغی و عدم دسترسی آنها به سموم با استاندارد جهانی و‌ مقصد غیرممکن است و در صورت اصرار متولیان امر بر اجرای این طرح و این خودتحریمی، دست صادرکنندگان از این بازار کوتاه می شود. وی ادامه داد: از دولتمردان تقاضا داریم دستگاه های متولی امر با دیپلماسی فعال اقتصادی، مشکل را برطرف و فرصت لازم برای اجرای این طرح را فراهم آورند.

کاربخش افزود: اجرای این تکلیف به ویژه برای محصولات صادراتی پسته و خرما در شرایط فعلی قطعا امکان پذیر نیست زیرا ممکن است در یک محموله صادراتی محصولاتی از چندین تولیدکننده خریداری و تامین شده باشد. نایب رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: نمی توان به دلیل برگشت دو محموله صادراتی از محصولات جالیزی از روسیه که ظاهرا به دلیل استفاده از سموم به کار رفته غیر مجاز بوده این موضوع را به سایر محصولات این بخش تعمیم داد.

وی بیان کرد: در طول بیش از 15 سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تست افلاتوکسین از محصولات کشاورزی صادراتی به مقصد اتحادیه اروپا را انجام می دهد، در حال حاضر کمتر از 5 درصد از کل محموله ها با مشکل احتمالی افلاتوکسین و یا باقیمانده سموم روبرو هستند. کاربخش ادامه داد: اگر اتحادیه اوراسیا محصول عاری از باقیمانده سموم می خواهد باید فرصت کافی به تولید و صادرکنندگان این حوزه دهد تا امکان عملیاتی شدن مقرره جدید وجود داشته باشد نه اینکه طی سه روز تکلیف انجام نشدنی برای صادرکنندگان وضع کنند.در ادامه این نشست محمدحسین اکبری، رئیس دفتر نمایندگی اتاق کرمان در بم گفت: در حال حاضر برخی از صادرکنندگان قبل از 18 آذرماه زمان اعلام قانون جدید حفظ نباتات، محموله های صادراتی خود را آماده ارسال کرده اند که امیدواریم بتوان برای این محموله ها در سریعتر زمان گواهینامه قرنطینه نباتی صادر شود. محمدرضا موسوی ترابی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان نیز بیان کرد: اینکه گفته می شود تولیدکنندگان باید بابت تولید خود و یا صادرکننده بابت محصول صادراتی خود تعهد محضری دهد کار را بسیار مشکل کرده زیرا ممکن است برخی آلودگی ها در مسیر حمل و یا زمان نمونه برداری به محصول منتقل شود.

محمدعلی محمد میرزائیان، رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست، درخواست یک بار نمونه برداری از محصول صادراتی در مبدا را مطرح کرد و افزود: این امکان وجود ندارد که یک نفر بتواند یک کانتینر پسته صادر کند و باید این مشکل برای حمایت از صادرات استان برطرف شود. در ادامه این نشست سرپرست مدیریت حفظ نباتات استان کرمان گفت: دو موضوع مشخص بودن نام تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و تعهد صادرکننده برای آلوده نبودن محصول نسبت به سموم مد نظر روسیه، معضلات بسیاری در فعالیت های ما ایجاد کرده است.

زهره لری خاطرنشان کرد: قبل از بررسی سازمان حفظ نباتات، کلینیک بار معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی میزان سموم موجود در محصول را بررسی می کند و سپس این موضوع توسط سازمان حفظ نباتات بررسی می شود. وی تصریح کرد: لیست سموم مورد تایید روسیه در بیش از 800 صفحه اعلام شده که اگر این موارد بررسی نشود محموله های صادراتی برگشت خواهند خورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 8
  • امروز: 201
  • دیروز: 218
  • هفته: 1,482
  • ماه: 7,972
  • سال: 26,594