فضای سبز قربانی کشمکش نشود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1136

 ماجرای قطع شدن درختان فضای سبز شهر جیرفت؛ اغراق یا واقعیت؟

فضای سبز قربانی کشمکش نشود

امروزه مفهوم شهر بدون فضای سبز شهری قابل تصور نیست. فضای سبز شهری علاوه براینکه تاثیر مستقیم روی کیفیت زندگی شهروندان دارد اهمیتش به اندازه‌ای است که به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع محسوب می‌شوند.

قانونگذار به منظور حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراهها، پارکها، بوستانها، و حریم شهرها را بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع کرده است.  

این بدین معناست که شهرداری نیز سر خود و راسا اجازه قطع درختان را ندارد و کلیه دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات شهری از قبیل آب، فاضلاب، گاز،‌ برق،‌ مخابرات، شرکت پخش فرآورده های نفتی و شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن موظفند قبل از انجام هر گونه عملیات عمرانی که مستلزم قطع درختان و یا تخریب فضای سبز باشد،‌ علاوه بر سایر مجوزهای لازم،‌ از کمیسیون موضوع ماده ۷ مجوز اخذ نمایند.

در یکی دو روز اخیر تصاویر درختان بریده شده در محل اجرای پروژه های شهرداری شهر جیرفت در فضای مجازی دست به دست می شود، بعضی خوشحال از اجرای پروژه های معطل مانده در شهر و برخی نگران وضعیت فضای سبز شهر و قطع درختان.  

این تصاویر از طرف مخاطبان به جهت نگرانی از وضعیت قطع شدن درختان برای تحریریه کاغذوطن هم ارسال شد،برای روشن شدن موضوع خبرنگار کاغذ وطن از محل اجرای پروژه دیدن و با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر جیرفت گفت‌وگو کرد.

موضوع قطع درختان بزرگنمایی شده است 

شهردار جیرفت در پاسخ به اقدامات اخیر شهرداری به «کاغذ وطن» گفت: در ورودی شهر جیرفت در مسیری که به عنوان پیاده راه جاده سلامت از آن استفاده می شود، عملیات  شن‌ریزی انجام شده است و در ردیف درختان اکالیپتوس که در دو قسمت سمت راست و چپ جاده هستند به دلیل ارتفاع زیاد اقدام به هرس این درختان کردیم و این عملیات هرس به صورت فنی انجام گرفته است.

محمود معناصری بیان داشت: حدود چهار پنج درخت اکالیپتوس خارج از این ردیف‌ها و در مسیرعملیات ساخت پیاده راه و احداث سرویس بهداشتی بودند که مجبور به قطع آنها شدیم و حتی درخت نخل که در آن قسمت مانع بود را چون امکان جابجایی دارد، منتقل می‌کنیم. 

وی در خصوص عملیات اجرایی  پروژه بلوار بهشت زهرا  تصریح کرد: دراین عملیات تعداد زیادی نخل کاشته می شود و فقط یک درخت کُنار به دلیل قرار گرفتن در وسط راستگرد بلوار مجبور به قطع درخت شدیم. متاسفانه حجم عملیات و کارهای انجام شده توسط نیروهای شهرداری از سوی عده‌ای دیده نمی شود و فقط به دنبال جوسازی هستند. بر اساس این پروژه این بلوار فضای سبز ایجاد می شود و کاشت درختان جانمایی شده است.

برای جلوگیری از حادثه اکالیپتوس‌ها را هرس و بریدیم 

در بازدید خبرنگار «کاغذ وطن» مشاور فضای سبز شهردار جیرفت درمحل اجرای پروژه حضور داشت و در توضیح قطع درختان گفت: سالهای گذشته به دلیل بی توجهی نسبت به فضای سبز ابتدای شهر ، درختان رشد نامتعارفی داشتند تا جایی که چندین درخت اکالیپتوس در خارج از جانمایی‌های طرح فضای سبز رشد کردند وبا بزرگ شدن این درختان جلوی رشد درختچه های گل کاغذی و نخل‌های کاشته شده در این مکان گرفته شد. 

عنایت اله شفیعی در ادامه اظهار داشت: در اجرای پروژه فضای سبز ابتدای جیرفت به دلیل رسیدگی و رشد مطلوب درختچه‌های گل کاغذی و نخل‌های  موجود در این محل مجبور به قطع تعدادی از درختان اکالیپتوس شدیم و به جهت ارزش اقتصادی چوب این درختان  به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته شد تا بخشی از هزینه‌های اجرای پروژه تامین گردد. 

مشاور فضای سبز شهردار جیرفت ادامه داد :در عملیات هرس ، سربرداری درختان اکالیپتوس انجام گرفت که به دلیل بی توجهی رشد طولی زیادی داشتند و احتمال افتادن این درختان و وقوع حادثه  دور از انتظار نبود. 

شفیعی از خشک شدن تعداد زیادی از نخل‌هایی که سالهای گذشته به عنوان زیباسازی در ابتدای شهر جیرفت غرس شده بودند ابراز نگرانی کرد و تصریح کرد: درختان نخل با هزینه گزاف به زمین‌های ابتدای شهر منتقل و کاشته شد، اما در غفلت و بی‌توجهی تعداد زیادی از این درختان خشک شدند. او ادامه داد: شهرداری با همکاری شورای شهر به دنبال اجرای طرحی برای احیای این درختان و در نهایت زیباسازی نمای ورودی شهر است. 

کمیسیون عمرانی از طرح شهرداری بی‌خبر است

عضو شورای شهر جیرفت به کاغذ وطن گفت: دوشنبه از برخی نقاط شهر بازدید داشتیم که دیدیم کارگران در حال بریدن درختان هستند.

حجت دلفاردی افزود: این مسئله تاکنون در هیچ کمیسیونی مطرح نشده و من که مسوول کمیسیون عمران شورای شهر هستم و باید از این تصمیمات باخبر باشم اصلا در جریان مساله قرار نگرفته‌ام و نمی دانم دلیل این کار چیست .

رییس کمیسیون عمران شورای شهر جیرفت اضافه کرد: البته در پی این اتفاق با استاندار تماس گرفتم و ایشان گفت گروهی را برای رسیدگی به موضوع مامور کرده‌ام.

دلفاردی تصریح کرد: استاندار چند روز قبل در جلسه‌ای که داشتیم تاکید داشت که در بحث فضای سبز ورودی شهرها کار کنید.

وی ادامه داد: در دنیا طراحی‌شان را بر حسب فضای سبز تغییر می دهند نمی دانم چرا در جیرفت برای اجرای یک طرح درختان قطع می‌شود . امروز در بلوار بهشت زهرا طرح هایی در حال اجراست که ما به عنوان کمیسیون عمران از آن بی‌خبر هستیم و درخت «کُنار» این بلوار بدون حساب و کتاب قطع شده است، فقط به ما خبر می دهند که این میزان برای این طرح هزینه شده است . 

سخنگوی شورای شهر جیرفت  نیز در همین ارتباط به «کاغذ وطن» گفت: ما از این موضوع بی خبر بودیم و صبح دوشنبه مشاهده کردیم فردی با اره به جان درختان افتاده است .

امین قاسمی افزود: جلسه دوشنبه شورای شهر به دلایلی برگزار نشد و می‌خواستیم در این نشست دلیل قطع درختان را از شهردار بپرسیم.

اگر دغدغه مردم را دارید جوسازی نکنید

دیگر عضو شورای  شهر جیرفت در رابطه با بریده شدن درختان گفت: در بحث عمرانی یک سری مصوبات به عنوان طرح تشریفاتی است فیلمی که در گروههای مجازی در حال انتشار است از درختان ورودی شهر گرفته شده که این درختان به جهت اصلاح در حال هرس هستند و قطع نشدند. 

احسان هوشمند با بیان اینکه درختی در زمان اجرای پروژه بلوار بهشت زهرا قطع نشده است افزود: از زمان شروع به کار در شورای شهر به دنبال تشکیل کارگروهی با هدف گسترش و توسعه پوشش گیاهی هستم و به عنوان کسی که در تشکیل این کارگروه نقش دارم چطور امکان دارد به دنبال قطع درخت باشم.

او ادامه داد: متاسفانه آقای دلفاردی در دو هفته اخیر درگیر یک سری کارها مانند  شورای استان بودند و امکان عقب افتادن مصوبات نبود و برای روی زمین نماندن کار شهرداری و مردم، با حضور پنج  عضو دیگر شورا از جمله آقای امیرمحمودی جلسات رسمیت پیدا کرد و تشکیل شد.

وی در رابطه با انتشار تصاویر قطع درختان در فضای مجازی گفت: حدود پنج هفته از انتصاب رسمی شهردار می گذرد، بعضی با راه انداختن بازی روانی و جلوه دادن اینگونه تخریب‌ها در جهت نادیده گرفتن کارها هستند تا پروژه‌های اجرایی در شهر دیده نشود.

هوشمند  با ابراز نگرانی از دو دستگی در شورای شهر ،از پیشنهاد خود در رابطه با ایجاد اتاق شیشه‌ای در شورای شهر گفت: متاسفانه این موضوع را مطرح کردم ولی از طرف بعضی از اعضا شورا مورد مخالفت واقع شد.

نبود تعامل و وفاق در میان اعضای پارلمان شهری این دوره  شورای جیرفت مشهود است و  همان طور که امام جمعه جیرفت در جلسه معارفه شهردار بیان کرد، بدون وحدت و یکپارچگی به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 33
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,943
  • ماه: 7,581
  • سال: 25,145