همکاری‌های تجاری کرمان و عمان بررسی شد

منتشر شده در صفحه | شماره

همکاری‌های تجاری کرمان و عمان بررسی شد

همایش توسعه همکاری مشترک کرمان و استان البریمی کشور عمان با ارائه ظرفیت‌های دو طرف برگزار و زمینه‌های همکاری تجاری بررسی شد.

در این همایش اعلام شد که رشد ۱۶۳درصدی مبادلات تجاری ایران و عمان در سال جاری رقم خورده است؛ عمان محصولاتی از جمله دام زنده، محصولات پتروشیمی، میوه، کشاورزی، سیمان و فرآورده‌های آبزی را از ایران وارد و در مقابل برخی محصولات دیگر از جمله تجهیزات پزشکی، انواع لوله و تیوپ برای موتورهای گازوئیلی و روغن‌دانه آفتابگردان به ایران صادر می کند.

در این زمینه استان البریمی عمان با هشت هزار کیلومتر‌مربع وسعت و ۷۲ هزار نفر جمعیت ثابت و نزدیکی به مرزها ظرفیت مناسبی برای توسعه همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری کرمان تلقی می شود.

استان کرمان نیز به عنوان قطب معادن ایران که ۴۰ درصد ارزش افزوده معادن کشور را در اختیار دارد، همچنین با تولید محصولات صادراتی حوزه کشاورزی از جمله پسته، خرما و دیگر محصولات ظرفیت بسیار خوب و بکری برای همکاری های اقتصاد عمان تلقی می شود. استاندار کرمان در این همایش عمان را برای ایران کشوری دوست و برادر با علایق مشترک تاریخی در ادوار مختلف خواند و گفت: حتی جابجایی حکومت ها هم در این علایق تاریخی ۲ کشور تاثیر منفی نگذاشته است.

علی زینی وند افزود:ظرفیت‌های استان کرمان می تواند دوره ای پرفروغ برای مبادلات اقتصادی کرمان و عمان رقم بزند زیرا کرمان به لحاظ تخصص معدنی و صنایع فرآوری از نظر دانش و فناوری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ در حوزه کشاورزی نیز استان‌ کرمان محصولات خاص و خارج از فصل مورد علاقه بسیاری کشورها دارد که می تواند با جذابیت خاصی برای این کشورها تولید کند. او در ادامه با تشریح ظرفیت‌های معدنی و صنعتی استان کرمان تاکید کرد: هم آمادگی ورود سرمایه گذاران عمانی را در این بخش در استان داریم و هم آماده انتقال دانش و توانمندی به کشور دوست و برادر عمان هستیم.

استاندار کرمان تصریح‌کرد:زمینه دیگر همکاری بحث کشاورزی است که با توجه به تنوع محصولات و فصول در کرمان محصولات مصرفی و خارج از فصل می توانیم داشته باشیم و آمادگی داریم کشاورزی قراردادی را با عمان نیز محقق کنیم.

او ادامه داد: کشاورزی قراردادی مبتنی بر صادرات است که به علت بعد مسافت و نزدیکی برای کشور عمان به نسبت دیگر نقاط کشور از مزیت نسبی برخوردار است و همچنین کیفیت محصولات استان در کمتر جای دنیا دیده می شود.

زینی‌وند افزود:در حوزه گردشگری و درمانی آمادگی همکاری با عمان داریم که در این حوزه توانمندی پزشکی قوی و آمادگی برای احداث شهرک های پزشکی جذاب را در عمان داریم و در این زمینه دولت تمام قد آمادگی دارد که از اتاق بازرگانی حمایت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 3
  • امروز: 122
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,032
  • ماه: 7,670
  • سال: 25,234