۴۰ درصد سهام معدن کرور به مردم واگذار شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1152

وزیر صمت در سفر به جنوب کرمان

۴۰ درصد سهام معدن کرور به مردم واگذار شود

 سمیه خدیشی | کاغذ وطن

گزارش

به گزارش خبرنگار کاغذوطن وزیر صنعت معدن وتجارت در سفر یک روزه به جنوب کرمان در حاشیه بازدید از مجموعه تیتانیوم کهنوج گفت:شهرستان کهنوج دارای ظرفیت معادن زیادی است و پروژه های سرمایه گذاری با رویکرد ایجاد اشتغال مناسب برای تمام شهرستان‌ها تعریف می شود و در اولویت قرار می دهیم همچنین این قول را می دهیم به اندازه کافی پروژه سرمایه گذاری در کهنوج تعریف و به سرانجام رسیدن آنها را پیگیری کنیم.

سیدرضا فاطمی امین اظهارداشت: واحد فرآوری تیتانیوم سالهای گذشته در این شهرستان مطرح بوده است که طی  یک سال گذشته این واحد به بخش خصوصی واگذار شده و در این مدت نیز پیشرفت بهتری داشته است. 

او افزود: این مجموعه  که در حال حاضر از پیشرفت ۴۰درصدی  برخوردار است،اگر این پیشرفت را به ۶۰ درصد برساند وزارت صمت با رویکرد حمایت در تامین مالی این مجموعه  را کمک  خواهد کرد. 

او با بیان اینکه پیش بینی پیشرفت از نگاه شرکت  سازنده و سرمایه گذار در بهمن سال آینده رخ خواهد داد ابراز امیدواری کرد که روند پیشرفت تسریع یابد و حداکثر تا پاییز سال آینده این مجموعه به پایان رسد. 

فاطمی امین در رابطه با ظرفیت‌های معدنی شهرستان کهنوج اظهار داشت:وزارت صنعت معدن و تجارت برای همه شهرستان ها از جمله شهرستان کهنوج طرح آمایش صنعت معدن و تجارت دارد که تمامی فرصت ها و ظرفیت های شهرستان در این طرح  مورد بررسی قرار می گیرد. 

به گفته وزیر صمت طرح آمایش با هدف تامین اشتغال شهرستان پیش می رود . 

او ادامه داد: اجرای فاز دوم معدن تیتانیوم تصمیمی اقتصادی است و اگر این مهم را با تصمیمات سیاسی ببینیم، ضربه به این پروژه است و موجب افزایش هزینه ها می شود اما اجرای فاز دوم این معدن را به سرمایه گذار پیشنهاد می دهیم.

افتتاح پهنه معدنی مس عنبرآباد با ذخیره ۵۰۰ میلیون تنی

وزیر صنعت معدن و تجارت در  ادامه سفر خود در شهرستان عنبرآباد  جنوب کرمان  فاز اجرایی پهنه معدنی مس عنبرآباد یکی از بزرگترین معادن مس کشور با ذخیره ۵۰۰ میلیون تن را افتتاح کرد. 

فاطمی امین در مراسم افتتاح فاز اجرایی معدن مس کرور شهرستان عنبرآباد نیز یکی از موضوعات محوری دولت سیزدهم را رعایت عدالت دانست و بیان داشت:معادنی که بزرگ‌تر هستند باید  مردم  منطقه در آن سهیم باشند و نمی شود مردم منطقه ای که معدن در  آنجا قرار دارد و به نوعی مشکلاتی را تحمل کنند در سود آن شریک نباشند. 

۴۰ درصد سهام معدن مس کرور به مردم واگذار می شود

وزیر صمت به عنوان اولین خبر ویژه به مردم منطقه  اظهار داشت:در مورد واگذاری سهام به مردم منطقه، ما مورد معدن مس کرور هم همین رویکرد را داریم و تا ۴۰درصد سهام  معدن مس کرور به مردم واگذار می شود. 

 فاطمی امین  دومین وعده ویژه خود  به مردم را استفاده از ظرفیت مردم  منطقه در عمده اشتغال معدن نام برد و بیان کرد:افراد بومی منطقه باید از این فرصت های اشتغالزایی استفاده کنند و این امر نیز نیازمند برگزاری دوره آموزشی است. 

معدن مس کرور یکی از پهنه های بزرگ معدنی کشور است

در ادامه رییس سازمان صنعت معدن و تجارت جنوب کرمان در این مراسم ضمن خیرمقدم حضور وزیر صنعت معدن وتجارت و هیات همراه از همراهی امام جمعه شهرستان عنبرآباد، دادستان و دیگر مسئولان شهرستان قدردانی کرد و گفت:نتیجه همبستگی بین مسئولان این است که اینجا جمع هستیم و اتفاقی رقم می خورد که باعث توسعه و اشتغال این منطقه می شود. 

مسلم مروجی فرد تصمیم دولت مبنی بر استقرار اداره کل ها در منطقه جنوب کرمان که منجر به توسعه همه حوزه‌ها در جنوب کرمان به ویژه در بخش صنعت و معدن بود را شایسته دانست و افزود:در حوزه صنعتی حدود  ۵۳کارخانه با اشتغالزایی بیش از ۲ هزار نفر است.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان از اکتشافاتی که انجام شده و ذخیره مناسب معدن خبرداد و گفت: ظرفیت سالانه تولید معدن مس کرور  ۲۰هزار تن و اشتغالزایی این مجموعه نیز در مرحله ابتدایی  ۳۰۰ نفر می باشد. 

مسلم مروجی فرد،محصول تولیدی معدن مس کرور را کنسانتره مس اعلام کرد و افزود:میزان سرمایه گذاری این طرح پنج هزار میلیارد ریال است. 

او محل قرار گرفتن معدن مس کرور را روستای رودفرق شهرستان عنبرآباد اعلام کرد و افزود :معدن مس کرور شهرستان عنبرآباد با ذخیره احتمالی ۵۰۰ میلیون تن مس، یکی از ذخایر بزرگ و ارزشمند معدنی کشور است.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت جنوب کرمان با بیان اینکه در حال حاضر چهار کارخانه مس در جنوب کرمان از جیرفت تا رمشک به عنوان محروم ترین نقطه در جنوب کرمان توسط بخش خصوصی راه اندازی شده است توضیح داد  :در آینده یک کارخانه جدید نیز در بخش اسماعیلی آماده احداث است.

به گفته او پروژه نیلی صنعت از بزرگترین مجتمع های صنایع غذایی در جنوب کرمان و همچنین طرح بزرگ و ویژه پایانه صادراتی با پیشرفت ۹۰درصدی آماده بهره برداری است.

مروجی فرد از شناسایی پتانسیل های جدید در منطقه و ایجاد سرمایه گذاری سخن به میان آورد و اظهار کرد:در کنار هر معدن یک کارخانه با همان ابعاد جانمایی شده که با دادن یک سری اختیارات مشکلات این معادن نیز حل می‌شود.

شرکت مس به دنبال اعطای تسهیلات در جهت نقش حمایتی خود در رودبار جنوب 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در مراسم افتتاح فاز اجرایی معدن مس کرور عنبرآباد میزان اکتشافات معدن کرور را حدود ۵۰۰ میلیون تن با عیار ۲۴ صدم استفاده عنوان کرد و افزود:در حال حاضر ذخیره اقتصادی این معدن ۱۰۳ میلیون تن با عیار ۲۹ صدم ۹۰ پی پی ام مولیبدن مورد اکتشاف قرار گرفته است که در حال حاضر ۷۱ طراح در این معدن انجام شده است . 

دکتر اردشیر سعد محمدی گفت:پیت نهایی و اقتصادی انتخاب شده در حال حاضر حدود چهار کیلومتر جاده دسترسی به معدن احداث شده بیش از ۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری این قسمت بوده که  ۵۰۰ میلیارد تومان برای ۱۳ کیلومتر دیگر این جاده نیاز است که در دست اجرا می باشد. 

سعد محمدی اظهار داشت: این کارخانه با ظرفیت خوراک  ۴ و ۲ دهم میلیون تن در سال ورودی خاک با سرمایه گذاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای این منطقه احداث خواهد شد که با احداث آن بیش از ۴۰هزار تن کنسانتره در سال تولید می شود. 

مدیرعامل شرکت مس ایران معادل ریالی درآمد این منطقه  را با قیمت‌های امروز حدود ۲ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و تصریح نمود:با اجرایی شدن این پروژه ایجاد اشتغال در این منطقه رقم خواهد خورد و امیدواریم بیش از ۳۰۰ نفر از مردم منطقه را بکار بگیریم همچنین طی ۲سال آینده تمامی موارد این معادن به اتمام برسد و شاهد رونق و تولید در این منطقه باشیم.

سعد محمدی می گوید در رابطه با انجام مسئولیت اجتماعی این شرکت سعی در راه اندازی چندین مجموعه ورزشی در این منطقه هستیم همچنین در قلعه گنج پنج محدوده جدید پیدا کردیم که در دست اقدام است.

 سرمایه گذاری در مس بهترین نوع سرمایه گذاری است

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در جواب سوال خبرنگار کاغذوطن مبنی بر انتظارات مردم و مسئولان شهرستان رودبارجنوب از شرکت مس در رابطه با نقش معین اقتصادی این شهرستان اظهار داشت:در این رابطه در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم با رویکرد و سازگاری بتوانیم  تسهیلات ارزان قیمت اعطا کنیم. 

سعد محمدی سرمایه گذاری در مس را بهترین سرمایه گذاری دانست و افزود : به ازای هر خودرو برقی مصرف مس بالا می رود و میزان مصرف انرژی  برق از ۲۰ درصد به۵۰ درصد می رسد که مهم ترین مصرف و فلز مورد استفاده مس است زیرا مصرف مس  تضمین شده است. 

او می گوید :بازار مس بازار مطمئنی است و تا پایان شهریور مس رتبه اول شرکت های ایران را بدست می آورد. 

پایانه صادراتی جنوب کرمان ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

در بازدید وزیر صمت از پایانه صادراتی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز از سفر کمیسیون صنایع معادن کشور به جنوب کرمان خبر داد و گفت: وزیر صمت نگاه ویژه ای به مناطق محروم دارد لذا از رویکرد ویژه ایشان تشکر می کنیم.

ذبیح الله اعظمی به روند راه اندازی معدن کرور اشاره کرد و گفت: تمام نمایندگان سابق جیرفت و عنبرآباد پیگیر راه اندازی این معدن بودند که جای تشکر دارد و امروز به لطف خدا شاهد شروع به کار استخراج معدن کرور هستیم.

او به تصویب مصوبات این سفر توسط وزیر صمت اشاره کرد و خواستار تشکیل شورای عالی معادن در جیرفت یا عنبرآباد با حضور وزیر صمت، ادامه مطالعات اکتشافات، احداث صنایع جانبی معدن کرور و توجه به صنایع نیمه تمام منطقه جنوب کرمان شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی صنایع جانبی کشاورزی منطقه جنوب کرمان را ضعیف برشمرد و گفت: پایانه صادراتی جنوب کرمان ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش کاغذ وطن، با راه اندازی این پایانه صادراتی سالانه ۶۷ هزار و ۲۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی بسته بندی خواهد شد و زمینه اشتغال ۱۷۰ نفر نیز فراهم می شود همچنین میزان سرمایه گذاری برای این پروژه یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است که در حال حاضر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 133
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,558
  • ماه: 7,342
  • سال: 24,734