کلیات بودجه ۱۴۰۳ رد شد. انتقاد نمایندگان مجلس از افزایش ۴۰درصدی مالیات

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1605

کلیات بودجه ۱۴۰۳ رد شد. انتقاد نمایندگان مجلس از افزایش ۴۰درصدی مالیات
گزارش| ایسنا
نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسه علنی روزگذشته (سه‌شنبه) بیست و یکم آذر ۱۴۰۲ بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور را مورد بررسی قرار دادند و آن را به دلایلی از جمله سوار بودن بودجه روی مالیات و افزایش ۴۰درصدی حجم مالیات رد کردند.
طبق گزارش سخنگوی کمیسیون تلفیق بیشترین رشد منابع بودجه سال ۱۴۰۳ از محل درآمدهای گمرکی و مالیاتی است که حدود ۴۰ درصد رشد داشته و میزان وابستگی به منابع نفتی حدود ۲۴ درصد کاهش‌یافته است، رشد ۴۰ درصدی مالیات از مواردی بود که نمایندگان به آن انتقاد کردند و این لایحه را غیر مطابق با برنامه هفتم و رشد اقتصادی کشور دانستند.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی معتقد است که با این بودجه رشد اقتصادی هشت درصد محقق نخواهد شد؛ بلکه باعث ایجاد فاصله بین اغنیا و فقرا می‌شود. در این بودجه پیش‌بینی شده است که ۳۲۰ همت اوراق فروخته شده است که این اوراق کشور را بدهکار می‌کند. در عمل آثاری از برنامه هفتم توسعه در این لایحه دیده نمی‌شود. محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه هم با بیان این‌که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با برنامه هفتم مطابقت ندارد، گفت: رای به کلیات بودجه به معنای زیرپا گذاشتن برنامه هفتم و فشار بر مردم است و این اصلاً به معنای مخالفت با دولت نیست.
حسین رجایی دیگر نماینده مجلس نیز با بیان اینکه افزایش ۵۰ درصدی مالیات به معنای فشار به تولید است، اظهار کرد: کاهش عوارض ورودی به این معناست که واردکنندگان شرایط بهتری خواهند داشت.
* افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها بر خلاف قانون است
از دیگر موارد مور مخالفت نمایندگان افزایش ۱۸درصدی حقوق کارکنان بود. سید سلمان ذاکر از اعضای کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه تعیین افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان، کارکنان، کارگران و بازنشستگان بر خلاف تورم است؛ توضیح داد که این تصمیم‌گیری بر خلاف قانون نظام جامع تأمین اجتماعی است؛ چراکه این قانون می‌گوید افزایش حقوق باید مطابق با تورم باشد؛ مگر تورم ۱۸ درصد است؟
*موافقان چه گفتند؟
موافقان کلیات لایحه بودجه نیز به مواردی چون واقع‌بینانه دیده‌شدن قیمت فروش هر بشکه نفت ۷۱ دلار و اختصاص ۵۰ همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال آینده تأکید کردند.
مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، با بیان این‌که در لایحه بودجه احکام دائمی تغییر نکرده و احکام ماهیت بودجه‌ای دارد، گفت: مقرر شده بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال آینده پیش‌بینی شود که این اتفاق برای بار اول رخ می‌دهد که آن هم با همراهی دولت و مجلس است.
از دیگر موافقان کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی بود که گفت: دولت با نگاه واقع‌بینانه فروش نفت در سال آینده را بشکه‌ای ۷۱ دلار پیش‌بینی کرده و افزایش درآمدهای مالیاتی را در کنار افزایش سقف معافیت‌های مالیاتی با یکدیگر دیده است.
فتح‌الله توسلی از اعضای کمیسیون اقتصادی هم کاهش ۴۲ درصدی شکاف درآمدها و هزینه‌ها را از جمله نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۳ عنوان کرد و افزود: باید به دولت کمک کنیم تا بتواند بودجه سال آینده را به‌موقع تنظیم و کشور را اداره کند.
در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ مخالفت و آن را رد کردند.
بعد از مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، محمدباقر قالیباف با اعلام اینکه دولت هفت روز فرصت دارد تا اصلاحات را در بودجه اعمال کرده و مجدداً بودجه را به مجلس برگرداند، گفت: وقت ما تنگ است. اینکه بعضی از دوستان حرف از بودجه دو دوازدهم می‌زنند اصلاً به مصلحت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 33
  • امروز: 62
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,641
  • ماه: 7,895
  • سال: 25,749