توسعه آبیاری خرد می‌تواند به مصرف بهینه آب در کشاورزی کمک کند؟. توسعه سیستم‌های آبیاری خرد؛ فرصت بهینه‌سازی مصرف آب

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1488

 توسعه آبیاری خرد می‌تواند به مصرف بهینه آب در کشاورزی کمک کند؟. توسعه سیستم‌های آبیاری خرد؛ فرصت بهینه‌سازی مصرف آب

گزارش |‌ بازار

در شرایطی که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۸۰درصد زمین‌های زراعی جهان با کمبود آب کشاورزی مواجه شوند، کارشناسان معتقدند سیستم آبیاری خُرد از مهمترین روشهایی است که کشاورزی به سمت آن هدایت می‌شود.

در شرایطی که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۸۰درصد زمین‌های زراعی جهان با کمبود آب کشاورزی مواجه شوند، کارشناسان معتقدند سیستم آبیاری خُرد از مهمترین روشهایی است که کشاورزی به سمت آن هدایت می‌شود.

در پی بحران کمبود آب در اغلب کشورهای جهان، بسیاری بر استفاده از روشهای نوین آبیاری در کشاورزی تاکید دارند و طی سالهای اخیر نیز فناوری‌های جدیدی در این حوزه روی کار آمده است که برخی از آنها نیز در ایران مورد استفاده بهره برداران بخش کشاورزی قرار می گیرد. با این وجود در مورد برخی روشهای آبیاری، تاکیدات بیشتری است و عمدتا سعی بر این است که کمترین هدررفت آب از این طریق رخ دهد. یکی از کارآمدترین روش های آبیاری به گفته کارشناسان، «سیستم های آبیاری میکرو» است. در واقع سیستم های آبیاری میکرو، تکنیک‌ های آبیاری پیشرفته‌ ای هستند که آب را مستقیماً به ناحیه ریشه گیاهان در مقادیر کم می ‌رسانند، هدر رفت آب را به حداقل می‌ رسانند و راندمان آبیاری را بهینه می‌ کنند. این در حالی است که بازار سیستم‌ های آبیاری میکرو (خرد) تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله «افزایش کمبود آب، نیاز به صرفه‌ جویی در مصرف آب در کشاورزی، افزایش جمعیت جهانی و تقاضای فزاینده برای تولید مواد غذایی» هدایت می‌ شود.

روند بازار جهانی سیستم‌های آبیاری خرد تا هفت سال آینده

بر اساس این گزارش، سیستم های آبیاری خُرد مزایای متعددی مانند راندمان مصرف آب بالاتر، بهبود عملکرد و کیفیت محصول، کاهش هزینه های نیروی کار و انرژی و به حداقل رساندن رواناب کود و آفت کش ها نسبت به روش های آبیاری سنتی دارند و به این ترتیب بازار جهانی پویایی را نیز دارد. به طوری که بر اساس داده های آماری منتشر شده در مجله AGU Earth’s Future، بازار جهانی سیستم های آبیاری خرد در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۸۹۶.۹ میلیون دلار رسید و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ با رسیدن به ۲۸۹۵۳.۴ میلیون دلار شاهد رشد سود‌آوری باشد.

در حالی که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۸۰درصد از زمین های زراعی جهان با کمبود آب کشاورزی مواجه شوند، طبق گزارش منتشر شده در AGU Earth’s Future افزایش کمبود آب کشاورزی در سراسر جهان، کشاورزان را به سمت استفاده از سیستم های آبیاری خرد (میکرو) سوق می دهد

در واقع کارشناسان معتقدند سیستم آبیاری خرد جهانی به دلیل نیاز به افزایش کیفیت و عملکرد محصول و همچنین پرداختن به چالش‌های کمبود آب، رشد بازار قابل توجهی را در دوره پیش بینی نشان خواهند داد. با این وجود دلایل بسیاری در خصوص سوق پیدا کردن کشاورزان به سمت آبیاری خرد عنوان می شود. به طوری که در گزارش مجله AGU Earth’s Future آمده است: پیش بینی می شود که کمبود آب کشاورزی در بیش از ۸۰ درصد از زمین های زراعی جهان تا پایان سال ۲۰۵۰ افزایش یابد. همچنین انتظار می رود حدود ۱۶ درصد از زمین های زراعی جهان تحت تأثیر تغییرات در مقدار آب سبز موجود به دلیل تغییر الگوی بارندگی و افزایش تبخیر ناشی از دماهای گرمتر قرار بگیرند و به این ترتیب سیستم آبیاری میکرو به غلبه بر مشکل کمبود آب کمک می کند. نکته قابل تامل اینکه بر اساس این گزارش، برای کاهش کمبود آب، دولت‌ ها در سراسر جهان استفاده از سیستم های آبیاری خرد را ترویج می‌ کنند.

ارزش ۱۲۸۵.۹ میلیون دلاری بازار آبیاری میکرو در آسیا و اقیانوسیه

بر اساس این گزارش، افزایش ابتکارات دولت ها در سیستم آبیاری خرد به تقویت رشد بازار آسیا و اقیانوسیه کمک می کند. در واقع در این گزارش آمده است بر اساس منطقه، بازار جهانی سیستم های آبیاری میکرو به آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، آسیا-اقیانوسیه، خاورمیانه و آمریکا تقسیم می شود. همچنین برآورد شده است که بازار سیستم آبیاری میکرو آسیا و اقیانوسیه احتمالاً به حدود ۱۲۸۵.۹ میلیون دلار در سال ۲۰۳۰ برسد. این در حالی است که ارزش این بازار در سال ۲۰۲۲ در این مناطق ۸۷۱.۳ میلیون دلار بوده و لذا پیش بینی می شود تا ۲۰۳۰ به طور میانگین ۵ درصد رشد می کند.

در خصوص عوامل موثر بر رونق بازار سیستم های آبیاری خرد در این گزارش به ۵ مورد مهم اشاره شده است و اولین مورد آن افزایش کمبود آب است؛ به عبارتی از آنجایی که کمبود آب به یک نگرانی مهم جهانی تبدیل می شود، اتخاذ سیستم های آبیاری خرد فرصتی برای بهینه سازی مصرف آب در کشاورزی ارائه می دهد. سیستم‌ های آبیاری میکرو می‌ توانند به کاهش هدر رفت آب، افزایش کارایی مصرف آب و کاهش تأثیر کمبود آب بر تولید محصول کمک کنند.

جایگاه سیستم‌های آبیاری نوین در بازارهای نوظهور

مورد بعدی رشد تقاضا برای تولید مواد غذایی است؛ با افزایش جمعیت جهانی، تقاضا برای تولید مواد غذایی در حال افزایش است و به گفته متخصصان، سیستم‌ های آبیاری میکرو می‌ تواند با بهبود عملکرد و کیفیت محصول به برآورده کردن این تقاضا کمک کنند. جالب اینکه تحویل دقیق و هدفمند آب آبیاری میکرو می تواند رشد گیاه و جذب مواد مغذی را افزایش دهد و در نتیجه بهره وری بالاتر و امنیت غذایی را بهبود بخشد.

بر اساس این گزارش، پذیرش در بازارهای نوظهور، مورد دیگری است که رشد بازار جهانی سیستم های آبیاری خرد را رقم می زند؛ بازارهای نوظهور، به ویژه در مناطقی که بخش های کشاورزی در حال گسترش هستند، فرصت های قابل توجهی را برای سیستم های آبیاری خرد ارائه می دهند. به این ترتیب کشورهایی مانند هند، چین و برزیل شاهد افزایش پذیرش شیوه ‌های کشاورزی پیشرفته، از جمله آبیاری خرد، برای افزایش بهره‌ وری و پایداری هستند.

از سوی دیگر بحث پیشرفت های تکنولوژیکی در بهبود بازار این بخش موثر است؛ به این معنا که پیشرفت های تکنولوژیکی در سیستم های آبیاری خرد فرصت هایی را برای نوآوری و بهبود ارائه می دهد. این پیشرفت ‌ها شامل توسعه سیستم‌ های آبیاری هوشمند است که حسگرها، اتوماسیون و تجزیه و تحلیل داده‌ ها را برای بهینه ‌سازی برنامه‌ های آبیاری، مصرف آب و مدیریت محصول یکپارچه می‌ کند. علاوه بر این، ادغام منابع انرژی تجدید پذیر برای تامین انرژی سیستم های آبیاری می تواند هزینه های عملیاتی و اثرات زیست محیطی را کاهش دهد.

علاوه بر این بسیاری از دولت ها در سراسر جهان در حال ترویج شیوه های کشاورزی پایدار و حفظ آب هستند. به طوری که آنها مشوق ها، یارانه ها و برنامه های حمایتی مختلفی را برای تشویق پذیرش سیستم های آبیاری خرد ارائه می دهند. لذا حمایت ها و مشوق های دولتی از دیگر عوامل موثر بر رونق بازار سیستم های آبیاری خرد است.

 در واقع کارشناسان معتقدند سیستم آبیاری خرد جهانی به دلیل نیاز به افزایش کیفیت و عملکرد محصول و همچنین پرداختن به چالش‌های کمبود آب، رشد بازار قابل توجهی را در دوره پیش بینی نشان خواهند داد. با این وجود دلایل بسیاری در خصوص سوق پیدا کردن کشاورزان به سمت آبیاری خرد عنوان می‌شود. به طوری که در گزارش مجله AGU Earth’s Future آمده است: پیش‌بینی می‌شود که کمبود آب کشاورزی در بیش از ۸۰ درصد از زمین‌های زراعی جهان تا پایان سال ۲۰۵۰ افزایش یابد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 19
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,688
  • ماه: 7,602
  • سال: 25,280