جنجال بر سر یک تصمیم

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1171

نارضایتی بدنه شهرداری کرمان  از انتشار فیش حقوقی 

جنجال بر سر یک تصمیم

شهرداری کرمان: فیش حقوقی شرکتی‌‌ها نیز در گام بعدی منتشر می‌شود

روز گذشته کارمندان شهرداری در اعتراض به انتشار فیش حقوقی‌شان در سامانه شفافیت  دست به تجمع زدند، افرادی که مدعی‌اند با انتشار فیش حقوقی به حریم شخصی‌شان تجاوز شده. شهردار کرمان اما شفافیت را یکی از الزامات اساسی نهادهای غیردولتی و دولتی می‌داند که  در برنامه ششم توسعه و قانون انتشار آزاد اطلاعات به آن تکلیف دشه است. او که روز گذشته در جمع معترضان حاضر شده است، اعلام کرده که در گام بعدی جزییات مبالغ واریزی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نیروی مرتبط با قراردادهای حجمی (شرکتی) نیز، به‌همراه میانگین مبالغ رفاهی واریزی به حساب کارمندان، منتشر می‌شود.

 شهرداری کرمان به‌صورت داوطلبانه، اطلاعات حقوق و مزایای همه کارمندان و کارگران خود را در سامانه شفافیت شهرداری منتشر کرده بود که این اقدام بازتاب هایی را به دنبال داشت.

به گزارش ایرنا،شماری از کارکنان شهرداری کرمان روز دوشنبه و به‌دنبال انتشار فیش‌های حقوقی خود به نشانه اعتراض دست به تجمع زدند.

این تجمع پس از آن برگزار شد که عصر روز گذشته (۱۷ بهمن) شهرداری کرمان این اقدام را گامی در راستای شفافیت حداکثری مدنظر شورای ششم اسلامی شهر کرمان برشمرد.

اطلاعات مربوط به نام و نام خانوادگی، نوع قرارداد استخدامی، مدرک تحصیلی، سابقه کاری، تعداد اعضای خانواده، به‌همراه مبلغ فیش حقوقی، ساعات اضافه‌کاری ماهانه و درنهایت مبلغ خالص دریافتی هر کارمند پس از کسر کسورات قانونی در دی‌ماه ۱۴۰۰ در سایت شفافیت شهرداری کرمان بارگذاری شده است .

شهرداری کرمان همچنین اعلام کرده که در گام بعدی جزییات مبالغ واریزی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نیروی مرتبط با قراردادهای حجمی (شرکتی) نیز، به‌همراه میانگین مبالغ رفاهی واریزی به حساب کارمندان، منتشر خواهد شد.

سعید شعرباف تبریزی شهردار کرمان در بین معترضان حاضر شد و تجمع کنندگان نیز پس از بیان مطالب خود و شنیدن سخنان شهردار متفرق شدند.

انتشار فیش حقوقی به شملات خانوادگی‌مان دامن زده

یکی از معترضان که خود را عبداللهی معرفی کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شفافیت باید برای همه باشد گفت: اگر می خواهند حقوق و مزایای نیروهای شهرداری کرمان را اعلام کنند، ایرادی ندارد اما درآمدهای برخی شرکت های معدنی، پتروشیمی و نفت را نیز منتشر کنند.

وی عنوان کرد: اگر شفافیت برای همگان یکسان باشد ما هم هیچ مشکلی نداریم، ضمن آنکه یکسری از تبعیض هایی جزیی بین واحدها وجود دارد که با مدیران شهرداری آنها را حل می کنیم.

یکی دیگر از کارکنان حاضر در جمع معترضان که خواست نامش در گزارش بیان نشود با اشاره به ضرورت توزیع عادلانه برخی مزایا بین کارمندان و کارگران گفت: ما به علت برخی مشکلات شخصی حاضر به انتشار فیش حقوقی‌مان نبودیم اما شهرداری با این کار مشکلاتی در سطح خانواده و زندگی ما به وجود آورده است.

انتشار حقوق و دستمزد کارگران شهرداری قانونی است

در جریان این تجمع شهردار کرمان در جمع خبرنگاران نیز حاضر شد و در پاسخ به سوالات آنان گفت: شفافیت یکی از الزامات اساسی نهادهای غیردولتی و دولتی است که در برنامه ششم توسعه و قانون انتشار آزاد اطلاعات به عنوان یکی از وظایف قانونی به موسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی که به نحوی از پول بیت المال و مردم استفاده می کنند ابلاغ شده است.

سعید شعرباف تبریزی افزود: در حوزه های مختلفی از جمله قراردادها، پروژه ها، حقوق، دستمزد و برنامه و بودجه مجموعه اقداماتی باید رقم بخورد تا شفافیت به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه شفافیت ۲ هدف ساختاری در قانون دارد تصریح کرد: شفافیت سبب افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نهادها می شود زیرا  مردم می بینند مدیران، صریح همه گزارش کارها و آنچه از اموال عمومی هزینه می شود را در اختیارشان قرار می دهند.

به گفته شعرباف تبریزی همچنین این اقدام به نوعی مبارزه ساختاری با برخی حیف و میل هاست، زیرا بسیاری از روابط کاری و اداری ما جز با نظارت نخبگان و در اختیار قراردادن اطلاعات اساسا اصلاح نمی‌شود.

شهردار کرمان یادآور شد: ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه از نهادهای عمومی غیردولتی و دولتی خواسته که حوزه حقوق و مزایای کارگران را در سامانه ای در انظار عمومی قرار دهند تا عموم مردم بتوانند ببینند چگونه در حوزه حقوق و دستمزد و قراردادها و اموال هزینه می شود؟

وی ابراز داشت: شهرداری کرمان با وجود وظایف خود و همچنین شعارهای ششمین دوره شورای اسلامی شهر در موضوع انتشار حقوق و مزایای کارمندان پیشگام شده و بدون هیچ دخل و تصرفی و واقع بینانه دریافتی خالص و کسورات بیمه، مالیات و اضافه کار کارمندان را برای ۲ هزار و ۱۸۰ کارمند در اختیار عموم گذاشت.

شعرباف تبریزی افزود: شفافیت در گام بعدی برای نیروهای حجمی و غیرمستقیم، قراردادها، مناقصه و مزایده ها رقم خواهد خورد تا فضای شیشه ای و شفافی از بیرون برای شهرداری های کرمان به وجود آید.

وی خاطرنشان کرد: نخستین فایده این اتفاق اینکه اعتماد عمومی که طی این سال ها در برخی شهرداری ها خدشه دار شده به مردم برمی گردد و مردم حس می کنند خیلی راحت با این مجموعه می توانند ارتباط برقرار کنند.

شهردار کرمان ادامه داد: خود این افزایش سرمایه اجتماعی به طور قطع در آینده آورده های اقتصادی و اجتماعی برای ما خواهد داشت.

پاسخ شهردار کرمان به اعتراضات کارمندان

وی گفت: بخشی از اعتراض کارمندان این است که ما شاید حاضر نباشیم داده ها را شفاف کنیم، لذا قانون آن را تعیین تکلیف کرده به عبارتی در ماده ۲۹ که از دستگاه ها می خواهد حقوق را در منظر عموم قرار دهند، این موضوع را عمومی می‌داند؛ ضمن اینکه منطق نیز ایجاب می کند زیرا منبع درآمدی مجموعه شهرداری از اموال عمومی و دانستن نحوه توزیع آن هم جزو حقوق مردم است.

شعرباف تبریزی تاکید کرد: شهرداری کرمان در حوزه های رفاهی و کارمندی کاستی هایی به نسبت دیگر شهرداری ها دارد و نگرانی دیگر برخی کارمندان نیز این است که شفافیت اطلاعات شاید سبب کاهش درآمدی آنان طی سال های آینده شود که برعکس این شفافیت کمک می کند اصلاح ساختاری در توزیع درآمدها اتفاق بیفتد؛ضمن آنکه شفافیت کمک می کند بتوانیم حوزه رفاهی و حقوق و دستمزد را در سال های آینده افزایش دهیم و این دغدغه ها نیز با ارائه توضیح رفع شد.

وی بیان داشت: کارمندان می خواهند این شفافیت در حوزه کارگری باقی نماند و در همه حوزه ها از اعضای شورای اسلامی شهر گرفته تا مجموعه قراردادها تا مشاوران و حق جلسات نیز گسترش یابد که وظیفه قانونی ماست و آن را گسترش خواهیم داد.

شهردار کرمان افزود: حق عمومی مردم در مقایسه با حق شخص، غلبه دارد و مردم اگر هزینه ای برای نگهداری شهر و بیت المال می پردازند، صاحب حق هستند که از نحوه هزینه کرد آن هم مطلع شوند که این فرایند در مبانی قانونی و شرعی ما وجود دارد.

وی گفت: گاهی این حق عمومی با برخی کتمان‌کاری‌ها در فضای خانواده نیز دچار تداخل می شود اما کمک می کند تصویر واقعی‌تری شکل گیرد و برخی بازخوردهای این شفافیت نیز این بود که می گفتند گمان نمی کردیم درآمد شهرداری های کرمان این حد پایین باشد.

شهردار کرمان ادامه داد: حقوق میانگین ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای نیروهای شهرداری کرمان که درگیر با موضوعات مردمی هستند بسیار پایین است و انتشار آن تصور عمومی را نسبت به شهرداری بهبود می بخشد.

شعرباف تبریزی ابراز داشت: شفافیت حقوق و مزایا در حوزه شهرداری های دیگر نیز اتفاق نیفتاده اما حقوق ها در سایر کلان شهرها بیشتر از کرمان است.

به گفته وی ۲۴ درصد کارمندان رده میانی و پایانی ما زیر هشت میلیون تومان دریافتی دارند و این درحالی است که تنها حقوق ۲ درصد از افراد بالای ۱۴ میلیون تومان است.

وی ابراز امیدواری کرد که  این حرکت در سایر نهادهای دولتی و افرادی که از بیت المال استفاده می کنند ادامه یابد که ثمرات خوبی برای نظام و انقلاب به دنبال دارد.

همچنین در جلسه  امروز شورای اسلامی شهر کرمان با شهردار، برخی اعضای شورا مخالفت خود را با اقدام مذکور اعلام کردند اما برخی اعضای شورا موافق این اقدام بودند.

به گزارش ایرنا براساس اطلاعات فیش های حقوقی منتشر شده از شهرداری کرمان حداقل حقوق پنج میلیون تومان، حداکثر ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و دریافتی شهردار کرمان در ماه گذشته ۱۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 62
  • امروز: 142
  • دیروز: 335
  • هفته: 2,737
  • ماه: 7,983
  • سال: 24,585