عرضه اینترنتی کالا در کرمان با ژین مارکت آغاز می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1175

عرضه اینترنتی کالا در کرمان با ژین مارکت آغاز می‌شود

مدیرکل تعاون روستایی استان کرمان: سامانه بازرگام در کرمان زیرساخت‌های لازم را ندارد

مرضیه قاضی‌زاده|کاغذ وطن

گزارش 

گرانی دردی است که به جان بازار افتاده. مرضی که دولت رئیسی راه علاج آن را در عرضه اینترنتی کالا دید. سامانه بازرگام ۲۲آبان با عرضه مرغ و تخم مرغ با نرخ مصوب دولتی در پایتخت شروع به کارکرد. یک ماه بعد اما این سامانه شهر به شهر ادامه پیدا کرد تا جایی که اکنون شمار شهرهای که به این سامانه متصل شده به ۲۰ شهر رسیده است و مناطق محرومی چون زاهدان نیز از خدمات آن بهره‌مند شدند. کرمان اما با وجودی که نامش در بین استان‌های متصل به بازرگام آمده، هیچ کالایی برای عرضه در سامانه  ندارد. رئیسی ، مدیر تعاون روستایی استان کرمان اما وعده می‌دهد تا هفته آینده عرضه اینترنتی کالاهای اساسی در کرمان نه  با سامانه  بازرگام بلکه با ژین مارکت آغازشود.تهران پایلوت طرح عرضه اینترنتی کالا بود. طرحی که بنا بود بازار را شفاف کند و جلوی صف‌های عریض و طویل مردم هنگام عرضه کالا را بگیرد. شروع به کار بازرگام صرفا با عرضه دو کالای مرغ منجمد و تخم مرغ بود. بعد از آن اما کالاهای اساسی دیگر مثل برنج و روغن نیز به این سامانه اضافه شدند.اکنون بعد از سه ماه این سامانه در تهران به غیر از برنج، شکر، روغن، گوشت قرمز و سفید کالاهایی چون آجیل و خشکبار، خیار، پیاز، پنیر و خامه و ماکارونی و کره نیز عرضه می‌کند.

*گوشت قرمز کیلویی 110 هزار تومان

گوشت گوساله در این سامانه در بسته‌های ۴کیلویی به ۴ شکل، سردست ۴۲۸هزار تومان، قلوه گاو ۲۵۹هزار تومان،گردن گوساله ۴۲۰ هزار تومان،  راسته ۴۴۰هزار تومان قابل عرضه است. البته این قیمت‌ها مربوط به گوشت منجمد وارداتی است. قیمت گوشت گوسفند نیز در بسته‌های ۴کیلویی بسته به نوع راسته و ران و گردن بین ۴۴۰ تا ۴۶۰ هزار تومان عرضه شده و مرغ منجمد ۵کیلویی تنظیم بازار با قیمت ۱۰۰هزار تومان موجود است.

*کرمان به سامانه بازگرام وصل نیست

 این سامانه از تهران شروع به کار کرد و بعد هم کلان شهر‌هایی مثل مشهد و شیراز و خراسان رضوی و اصفهان را در برگرفت. بعد از سه ماه از شروع به کار این سامانه اکنون اغلب شهرهای ایران به بازرگام متصل هستند.یزد ۸ اذ رماه به سه قلم کالای مرغ، تخم مرغ و برنج یه این سامانه وصل شد . کرمانشاه به عنوان نهمین استان اواسط آذرماه و بعد هم چهار محال بختیاری به سامانه متصل شدند.  حالا تعداد شهرهای متصل ۲۰ شهر است که نام کرمان هم در میان آن‌ها دیده می‌شود. از میان این ۲۰ شهر اما تنها دو شهر کرمان و یاسوج هیچ کالایی برای عرضه در سامانه‌شان موجود نیست. پرویز رئیسی، مدیرکل  تعاون روستایی استان کرمان به «کاغذ وطن» می‌گوید که هنوز کرمان به سامانه بازرگام متصل نشده است. او در خصوص چرایی این امر توضیح می‌دهد:«سامانه ملی که به استان کرمان معرفی شده پیک بادپا است که ما چندین جلسه با آن‌ها برای اجرایی شدن این امر داشتیم، اما متاسفانه علی رغم اینکه این شرکت یک سامانه ملی شناخته شده است اما زیرساخت‌های لازم را در کرمان ندارد.» تعاون روستایی استان کرمان به دنبال این است که با یک شرکت دیگر عرضه اینترنتی کالا در کرمان را آغاز کند.

رئیسی در خصوص سامانه‌ای که تعاون روستایی استان برای عرضه اینترنتی کالا در نظر گرفته می‌گوید:«ما برای اجرایی شدن این امر از چند شرکت استعلام کردیم که ۳ یا ۴ شرکت اعلام آمادگی کردند و یک چک لیست به ما دادند. بعد از آن دوالی سه  شرکت معرفی شد که از بین آن‌ها یک واحد شرایط کمیته فنی را داشت. »سامانه ای که تعاون روستایی  استان برای عرضه اینترنتی کالا در نظر گرفته است، سامانه ژین مارکت است که به گفته رییسی تا هفته آینده آغاز به کار می‌کند. برای شروع به کار این سامانه نیز ۴قلم کالای اساسی برای عرضه در نظر گرفته شده که شامل، مرغ، شکر، روغن و برنج است.مدیر کل تعاون روستایی استان کرمان البته تاکید دارد که در کنار سامانه ژین مارکت، سامانه بازرگام نیز دنبال خواهد شد:«ما سامانه بازگرام را حذف نکردیم و هر زمانی که این شرکت زیرساخت‌ها را فراهم کند، قطعا فعالیتش را آغاز خواهد کرد و هر دو سامانه عرضه اینترنتی کالا را انجام خواهند داد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 11
  • امروز: 280
  • دیروز: 310
  • هفته: 1,560
  • ماه: 5,301
  • سال: 21,034