توزیع مرغ پستی کنسل شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1181

توزیع مرغ پستی کنسل شد

هزینه پست به جیب خرده فروشان می‌رود

مرضیه قاضی‌زاده|کاغذ وطن

پست از توزیع مرغ کرمان کنار زده شد. سیستمی که آبان ماه برای جلوگیری از خروج مرغ از استان و پایش توزیع ارائه شده بود،‌ناکارا شناخته شد. با حذف این مرحله مرغ مستقیم از کشتارگاه وارد کامیون شده  وبعد تحویل خرده فروشان می‌شود. هزینه ۱۰۰ تومانی هر کیلو مرغ نیز طبق تصمیم ستاد تنظیم بازار به جیب خرده فروشان می‌رود. هر چند که به گفته مهرابی،سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان  حتی با احتساب این صد تومان نیز سود مرغ فروشان کرمان ۵.۷درصد است که ۴.۳درصد با درصد توافقی فاصله دارد.

پست از اردیبهشت ماه وارد گردانه توزیع مرغ شد تا جلوی خروج مرغ از استان را بگیرد. مرغ تولید کشتارگاه ها فقط از طریق پست و با انتقال از طریق کامیون های مجوزدار دراختیار واحدهای عمده و خرده فروشی شناخته شده قرار می گرفت. سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان آبان ماه گفته بود که واحدهای صنفی که تا پایان آبان‌ماه ثبت سامانه جامع تجارت نشوند از فرایند توزیع مرغ حذف می‌شوند.

*روزی ۲۰میلیون تومان برای پست

اداره پست برای توزیع هر کیلو مرغ با سیستم مرسولات پستی ۱۰۰ تومان هزینه می‌گرفت که با در نظر گرفتن توزیع ۲۰۰ تن مرغ در استان، روزانه ۲۰ میلیون تومان هزینه داشت.سیستمی که قرار بود جلوی خروج مرغ از استان را بگیرد اما چند ماه بعد ناکارا شناخته شد. حسین مهرابی ۱۹ آبان ماه گفته بود:«هدف از این طرح این است که مرغ در فرآیند انتقال نشت نکند؛ اما گزار‌ش‌های میدانی رسیده، حکایت از آن دارد  که این کار چندان کمکی به نظارت و رصد مرغ از کشتارگاه تا خرده فروشی نکرده است.»

قطع سیستم پایش از کشتارگاه به بعد

مشکل توزیع مرغ پستی کامل نبودن زیرساخت ها بود، موضوعی که  به گفته حسینی نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان رصد مرغ تولیدی استان را ناقص گذاشته بود:«قرار بوده در توزیع با پست از کشتارگاه با بارکدی که روی مرغ می‌خورد، مرغ تا خرده فروشی رصد شود؛ بر اساس تفاهی که انجام شده این کار در قسمت اول یعنی کشتارگاه‌ها انجام شده و بارکد می خورد، اما در قسمت آخر چون تازه شروع شده طرح کامل نیست.»

*100 تومان پست به جیب خرده فروشان می‌رود

ناقص بودن سیتم نظارتی منجر شد تا دستور رسیدگی به این امر در کمیته ای با حضور پست بررسی شود. نتیجه این کمیته که در کارگروه تنظیم بازار روز گذشته ارائه شد، حذف فرایند پست از سیستم توزیع مرغ بود. بنا به تصمیم ستاد تنظیم بازار استانی سیستم پست از گردانه توزیع خارج  می‌شود و ۱۰۰ تومان آن نیز به جیب خرده فروشان می‌رود. الیته دراین جلسه بین جهاد کشاورزی و سازمان صمت درخصوص این ۱۰۰ تومان اضافی تفاوت عقیده بود. تئوری که سازمان جهاد کشاورزی ارائه داده توزیع ۷۵ تومان آن به کشتارگاه و ۲۵ تومان به خرده فروشان بود اما سازمان صمت معتقد است که تمامی این ۱۰۰ تومان به خرده فروشان اختصاص یابد.

به گفته مهرابی حتی با لحاظ ۱۰۰ تومانی که  به خرده فروشان اختصاص می بیباد باز سود این قشر کمتر از تفاهم صورت گرفته است. به گفته او سود خرده فروشان در این چرخه ۱۰ درصد در نظر گرفته شده اما حتی  با لحاظ این ۱۰۰ تومان  نیز سود خرده فروشان ۵.۷درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 132
  • امروز: 49
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,429
  • ماه: 7,828
  • سال: 26,030