دستگاه سنجش آلایندگی، ضرورت جیرفت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1268

دستگاه سنجش آلایندگی، ضرورت جیرفت

سمیه خدیشی-دو روز قبل بود که ورود توده متراکم گردوغبار در شهر‌جیرفت با کاهش دید افقی، افت کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های گرد و خاک، ادارات و مراکز‌دولتی را به تعطیلی کشاند. تداوم این وضعیت منجر شد که سرپرست فرمانداری شهرستان جیرفت، تعطیلی مراکز و دستگاههای‌دولتی را ۲ ساعت به ۲ ساعت تمدید کند و این تعطیلی تا پایان وقت‌اداری ادامه یافت.

پدیده توفان‌های ریزگرد و گرد‌و‌غبار که در سال‌های‌اخیر به چالشی مهم تبدیل شده و اغلب استان‌ها را درگیر کرده، دارای دو منشاء داخلی و خارجی دارد که شاید چند سال گذشته بیشتر منشا خارجی عامل این پدیده بود و آنطور که  رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور می‌گوید ،۲۶ استان کشور درگیر پدیده گرد‌و‌غبار است.

علی سلاجقه تاکید‌دارد که «حتی اگر بارش‌ها نرمال باشد، مناطقی از مرکز، جنوب شرق، یا شمال شرق و جنوب غرب مستعد پدیده گرد و‌غبار است.».

سلاجقه از شناسایی ۳۵ کانون اصلی گرد و‌غبار در داخل‌کشور گفته است و اینکه  با تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها و از بین رفتن حقابه تالاب‌ها، این کانون ها در حال افزایش هستند.

و همه این موارد حکایت از تهدید سلامت و حیات در استان‌های مختلف می‌کند و ضرورت دستگاه سنجش آلایندگی‌هوا را در شهرهای هدف گردو‌غبار بیشتر نشان می‌دهد.

شهرستان جیرفت به عنوان یکی از شهرهایی که تحت تاثیر این پدیده است از داشتن دستگاه سنجش آلایندگی‌هوا محروم است و آن‌طور که رییس اداره حفاظت از محیط‌زیست جیرفت می‌گوید پیگیری برای درخواست این دستگاه انجام‌گرفته است 

رییس اداره حفاظت از محیط زیست جیرفت به «کاغذ‌وطن» می‌گوید: نحوه درخواست دستگاه‌های سنجش به این صورت است که به پیشنهاد دستگاه‌های متولی به کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مطرح می‌شود و فرماندار به عنوان رئیس کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تامین اعتبار آن را در‌ نظرمی‌گیرد و به سازمان برنامه و بودجه در استان می‌فرستد.

به گفته او بعد از آن با تایید سازمان برنامه و بودجه که مصوب شد خرید و تجهیز انجام می‌گیرد.

محمد کمالی ادامه‌داد: این اداره به‌همراه ریاست شبکه بهداشت نامه‌ای در خصوص تقاضای پنج دستگاه به فرماندار به عنوان رییس کمیته برنامه‌ریزی ارسال کرده‌ایم و طبق پیگیری انجام گرفته این موضوع برای بررسی به استان فرستاده‌شده‌است.

او اظهار‌داشت: کلیه داده‌ها و اطلاعات ارائه شده به ستاد بحران استان براساس مشاهدات میدانی و چشمی انجام گرفته است.

کمالی افزود: نمی‌توان به دستگاه‌های شهرهای اطراف مانند کهنوج،ریگان یا کرمان استناد کرد،زیرا دو روز قبل در حالی که جیرفت شرایط گردوغبار را داشت، رودبار در فاصله نزدیک‌تر این شرایط را نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :