مهم‌ترین محور ترانزیتی شرق استان همچنان قربانی می‌گیرد؛ رانندگی روی محور پرخطر

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1278

مهم‌ترین محور ترانزیتی شرق استان همچنان قربانی می‌گیرد؛ رانندگی روی محور پرخطر

محور ریگان – نرماشیر یکی از مهم‌ترین محورهای ترانزیتی شرق استان کرمان است که احداث باند دوم آن سال‌ها است به دلیل کمبود اعتبارات نیمه تمام مانده و همچنان قربانی می‌گیرد.

به گزارش تسنیم ، جاده ترانزیتی ریگان – نرماشیر در شرق استان کرمان و در مسیر ترانزیت کالا از بندر چابهار قرار دارد، محوری که بخشی از کریدور ارتباطی مهم بندر چابهار به کرمان و مرکز کشور است که به دلیل آمار بالای تلفات جانی به “جاده مرگ” شهرت یافته است.

سال‌ها است که از آغاز عملیات دوبانده شدن جاده ترانزیتی ریگان – نرماشیر می‌گذرد و با وجود وعده‌های مسئولان به دلیل کمبود اعتبارات همچنان نیمه تمام مانده و قربانی می‌گیرد تا جایی که نماینده مردم شهرستان‌های شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با گلایه از حوادث تلخی که متاسفانه هر از چندگاهی در محور بم – نرماشیر – ریگان رخ می‌دهد گفت: محور ریگان – نرماشیر به کابوسی برای مردم تبدیل شده زیرا حوادث رانندگی در این محور ترانزیتی بسیار زیاد است.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جاده ترانزیتی ریگان – نرماشیر در شرق استان کرمان جاده بسیار پرتردد و پر ترافیکی است که روستاهای زیادی در مسیر این جاده قرار دارند، اظهار داشت: متاسفانه شاهد حوادث و تصادفات زیادی در این جاده هستیم.

وی با اشاره به اینکه اینکه با پیگیری انجام شده این محور در بودجه سال 1401 ردیف ملی گرفته است، گفت: امسال مبلغی در حدود 50 میلیارد تومان اعتبار ملی برای آن گذاشته شده و منتظر هستیم تا مناقصه آن برگزار شده و عملیات اجرایی باند دوم آن هرچه سریع‌تر اجرا شود.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این محور یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان کرمان است، افزود: امیدواریم در سفر رئیس جمهور به استان کرمان بودجه بهتری به این پروژه تزریق شده تا با سرعت بیشتری اجرا شود.

وی با اشاره به حوادث نگران کننده و دلخراشی که در این جاده اتفاق افتاده، بیان کرد: از راه‌های مختلف برای تامین اعتبار احداث این جاده استفاده کردیم و امیدواریم که به نتیجه برسیم.

غضنفرآبادی افزود: حدود چهار ماهی است که نیروی انتظامی اقدامات بسیار خوبی را در این محور انجام داده و ایست و بازرسی‌های مختلف باعث شده که قاچاق سوخت و انسان در این محور تا اندازه زیادی کاهش داشته باشد.

وی با بیان اینکه با وجود همه اقدامات انجام شده این مشکل همچنان وجود دارد و متاسفانه در مواردی شاهد تصادفات نیز هستیم، گفت: حفظ و ایمنی راه‌ها از وظایف سازمان راهداری است و این کار هم انجام می‌شود اما به هر حال لازم است که این جاده به طور ویژه دیده شود.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در جلسه‌ای که با رئیس سازمان راهداری کشور داشتیم و این مشکلات مطرح و مقرر شد که در این زمینه اعتبارات خوبی تزریق شود تا مشکلات کمتری داشته باشیم، بیان کرد: مشکل اصلی این محور تامین اعتبار آن بود که با قرار گرفتن آن در ردیف ملی تا اندازه‌ای حل شده است.

قاچاق سوخت وانسان میزان تصادفات در جاده ریگان – نرماشیر را افزایش داده است

محسن کاظمی رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان نیز با بیان اینکه جاده ترانزیتی ریگان – نرماشیر یکی از محورهای شریانی ما در شرق استان کرمان است که در انتهای حوزه استحفاظی استان قرار دارد، اظهار داشت: مشخصات فنی این جاده برای ترافیک عبوری است که با تردد خودروهای سوخت‌بر و قاچاق انسان و کالا به شدت شاهد افزایش اتفاقات و تصادفات هستیم که بیشتراین حوادث رخ به رخ هستند. وی با بیان اینکه مشکل اصلی این جاده، عرض کم آن است که با توجه به تردد زیاد خودرو مشکل‌ساز شده است، گفت: این جاده، یک محور ترانزیتی مهم است اما استانداردهای لازم را ندارد.

رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه قاچاق سوخت و انسان معضلی برای این مناطق است که با جمع آوری کارت‌های سوخت آزاد تا اندازه‌ای قاچاق سوخت کنترل شده است، افزود: اصلاح جاده و دو بانده کردن آن در دستور کار است و بخشی از آن نیز تامین اعتبار شده است.

وی با بیان اینکه این جاده تقاطع‌های غیراستاندارد زیادی دارد و وجود روستاهای مختلف، سردخانه‌ها و معادن در مسیر آن باعث شده که در فواصل کوتاه خودرو وارد جاده اصلی شده و یا از جاده خارج شود که آسیب بزرگی است، ادامه داد: پیشنهاد داریم که سردخانه‌ها در یک منطقه تجمیع شود و یک تقاطع هم برای ایجاد کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه بهترین و ارجح‌ترین کار برای اصلاح نقاط حادثه خیز در چنین محورهایی، احداث باند دوم است که با پیگیری مسئولان در دست اقدام است، گفت: تا کنون چیزی در حدود 9 کیلومتر آن اجرا شده که در دست بهره‌برداری است و ادامه آن باید انجام شود.

وی با بیان اینکه شانه‌سازی و اصلاح شیب‌های شیروانی در این محور از جمله اقداماتی که توسط راهداری انجام شده گفت: تقاطع‌های غیرایمن و غیراستاندارد در این مسیر زیاد است و در صورت تامین اعتبار می‌توانیم، این جاده را به استانداردهای لازم برسیم.

رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه تابلوها و علائم هشدار دهنده در جاده وجود دارد و خط‌کشی‌های لازم انجام شده اما یکی از مشکلات این محور نگهداری آن با توجه به وجود شن‌های روان در منطقه و بالا بودن دما است که باعث فرسوده شدن علائم و تابلوها می‌شود و به جاده نیز آسیب می‌زند، افزود: انتظار داریم اعتبارات بیشتری برای نگهداری این محورها اختصاص داده شود.

باند دوم محور ریگان – نرماشیر به شرط تامین اعتبار تا 3 سال دیگر به بهره ‌برداری می ‌رسد

علی حاجی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه محور ریگان – نرماشیر بخشی از کریدور ارتباطی مهم بندر چابهار به کرمان و مرکز کشور است، اظهار داشت: از بندر چابهار تا نرماشیر فاصله 625 کیلومتری داریم که 106 کیلومتر آن در حوزه راه‌های استان کرمان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل 10 کیلومتر از این مسیر به عنوان ساماندهی ورودی ریگان به صورت چهار خطه احداث شده است، گفت: قریب 500 متر از لایه دوم آسفالت آن باقیمانده، بخشی از جداکنندهای آن اجرا شده، مابقی آن باید انجام شود و عملیات اجرایی آن به زوری تکمیل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه خط‌کشی ترافیکی آن باید انجام شده و با پرداخت مطالبات پیمانکار می‌تواند به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گیرد، افزود: باقیمانده مسیر تا ریگان 37 کیلومتر است که با پیگیری‌های انجام شده در ردیف اعتبارات ملی در جداول 1401 قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه امیدوار هستیم به‌زودی این اعتبارات به استان ابلاغ شود، گفت: سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری به استان کرمان را داریم این محور به عنوان یکی از مصوبه‌های سفر ریاست جمهوری در دستور کار است.

حاجی‌زاده با بیان اینکه اگر اعتبارات پیش‌بینی شده در سفر رئیس جمهور تخصیص داده شود، امیدواریم این محور ظرف سه سال تکمیل شده و به بهره برداری برسد، ادامه داد: به محض اینکه ابلاغ اعتبار این پروژه تخصیص داده شود، بلافاصله کار تکمیل مطالعات آن انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 63
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,973
  • ماه: 7,611
  • سال: 25,175