بازار کرمان کوچک شده است؟ سهم ۲درصدی کرمان از چک‌های معامله شده در خردادماه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1287

بازار کرمان کوچک شده است؟ سهم ۲درصدی کرمان از چک‌های معامله شده در خردادماه

استان کرمانی که زمانی یکی از مراکز تجاری اصلی کشور بود، اکنون حجمش از معاملات به قدری کاهش یافته که سهمش از چک‌های معامله شده در خرداد به ۲درصد رسیده، این میزان نیمی از چک‌های معامله شده در یزد، یک پنجم اصفهان و یک شانزدهم تهران است.

خرداد ماه ۶.۸میلیون فقره چک در کشور کشیده شد که صرفا ۲.۱درصدش برای کرمان بود. سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی به تنهایی ۴۹ درصد از بازار چک کشور را دارند. چک یکی از ابزارهای مهم معاملاتی است و گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد که سهم کرمان از این بازار کرمان را هم‌تراز استان‌‌هایی چون قم با سهم ۲.۴درصد، قزوین با سهم ۱.۸ درصدی و استان مرکزی با سهم ۱.۷درصدی قرار داده. به عبارت دیگر کرمان در رتبه ۱۲ از نظر تعداد معاملات چک قرار گرفته است .

تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرده نشان می‌دهد که در خردادماه سال جاری حدود ۶.۸ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۳۴۲.۴ هزار میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۷.۷ و ۲۴.۹ درصد نسبت به ماه قبل افزایش دارد.

حدود ۵۲درصد از ارزش چک‌ها برای پایتخت

در این مدت، در استان تهران حدود ۲.۲ میلیون فقره چک با ارزشی حدود ۱۷۷.۱ هزار میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است. 

چک‌های وصول شده در تهران حدود ۲ میلیون فقره به ارزشی بیش از ۱۶۱ هزار میلیارد تومان و چک‌های برگشتی معادل ۱۸۸ هزار فقره به ارزشی حدود ۱۶.۱ هزار میلیارد تومان گزارش شده است. به عبارت دیگر ۳۱.۹درصد از چک‌های مبادله شده از نظر تعداد و ۵۱.۷درصد از چک‌‌های مبادله شده از نظر مبلغ برای پایتخت بوده است. بعد از پایتخت اصفهان با سهم ۱۰.۸درصدی از نظر تعداد چک مبادله شده و سهم ۶.۸درصدی از نظر مبلغ در رتبه دوم قرار دارد . جایگاه سوم نیز برای خراسان رضوی است که ۷.۲درصد از چک‌های مبادله شده در خرداد برای این استان بوده که نظر ارزش سهم‌اش برابر ۵.۲درصد است.

کرمان اما دوازدهمین استان از نظر تعداد چک‌های مبادله شده در خرداد ماه است. به طوری کلی ۱۴۱ هزار فقره چک در استان کرمان در این ماه معامله شده که برابر ۲درصد از چک‌های معامله شده است. از نظر مبلغ نیز سهم کرمان به یک درصد هم نمی‌رسد. 

نکته جالب آنکه تعداد معاملات چک در کرمان حتی از یزد نیز کمتر است. سهم یزد از کل بازار چک کشور ۵.۹درصد است و به لحاظ ریالی ۲.۶درصد از ارزش چک‌های ثبت شده در این استان بوده است . 

۴.۶درصد از چک‌های کشیده شده برگشت خورد 

در این ماه  بیش از ۶.۱ میلیون فقره چک با ارزشی بالغ بر ۳۰۵ هزار میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۸.۱ و ۲۷ درصد افزایش دارد. البته، در کنار چک‌های وصولی بیش از ۶۴۰ هزار فقره چک هم برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب با  ۴.۶ و ۹.۵ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است. از کل چک‌های برگشت خورده بیشترینش مختص تهران با سهم ۲۹.۴درصدی است و بعد از آن اصفهان با سهم ۱۱.۷درصدی و بعد هم خراسان شرقی و خراسان رضوی با سهم ۷.۵ و ۷.۴درصدی است. 

۱۰درصد از چک‌های کرمان برگشت خوردند

با این حال به لحاظ درصدی ۸.۷درصد از کل چک‌های کشیده در تهران برگشت می‌خورند؛ درصدی که به مراتب از کرمان کمتر است و در خرداد ماه ۱۰.۵درصد از تعداد چک‌ّای کشیده شده در کرمان برگشت خوردند . 

بررسی نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای نشان می‌دهد که بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های خراسان شمالی (۱۳.۳ درصد)، کهگیلویه و بویراحمد (۱۲.۵ درصد) و لرستان (۱۲.۴ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های گیلان (۶.۷ درصد)، خوزستان (۸.۱ درصد) و البرز (۸.۴ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل تعداد چک های مبادله‌ای را به خود اختصاص دادند. 

بیشترین ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان‌ها نیز  به ترتیب به استان‌های اردبیل ( ۱۷.۲ درصد)، کردستان و لرستان ( هر کدام ۱۶.۹ درصد) و سیستان و بلوچستان (۱۶.۳ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های البرز (۸.۹ درصد)، گیلان (۹.۸ درصد) و هرمزگان (۱۰) درصد کمترین نسبت به ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص دادند.

طبق این گزارش، استان تهران با داشتن ۱۸۸ هزار فقره چک برگشتی به ارزشی بیش از ۱۶۱ هزار میلیارد تومان بیشترین تعداد و ارزش چک‌های برگشتی را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر، استان ایلام پس از مناطق آزاد با داشتن ۵۰۰ فقره چک برگشتی به ارزش ۱۹.۳ هزار میلیارد تومان در خردادماه کمترین تعداد و ارزش چک‌های برگشتی در کشور را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 29
  • امروز: 272
  • دیروز: 349
  • هفته: 2,256
  • ماه: 5,977
  • سال: 22,120