سهم اشتغال بخش صنعت آب‌ رفتد. بیکاران کشاورزی و صنعت، راهی بخش خدمات شدند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1355

سهم اشتغال بخش صنعت آب‌ رفتد. بیکاران کشاورزی و صنعت، راهی بخش خدمات شدند 

گزارش | مرضیه‌قاضی‌زاده

کرمان باید از کشاورزی به سمت صنعت و معدن گذار کرند.این نسخه‌ای است که برای استانی که  ۸درصد از کل آب کشور را مصرف می‌‌‌کند و سهمش از اقتصاد کشور به ۴درصد هم نمی‌رسد پیچیده‌اند. پسته را که سرما زد و بعد هم اشتغال ۴۱هزار نفری به استان تکلیف شد، همه نگاه‌ها به سمت صنعت بود. بخشی که خودش هم با ریزش ۲درصدی مواجه شده و طبق اطلاعات وزارت کار، این بخش خدمات بوده که بار اشتغال را به دوش کشیده است.

سال گذشته هر که بیکار شده روانه بخش‌های خدماتی شده. از دستفروشی گرفته تا خیاطی و هر شغلی که در این بخش بگنجد. کمتر کسی از کشاورزی به بخش صنعت رفته، یا مهارت کافی ندارند و یا ارتباط مناسبی بین این دو بخش شکل نگرفته. استناد این جمله هم داده‌‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در ۲ سال ۹۹ و ۱۴۰۰ است.

کاهش ۲درصدی اشتغال صنعت

سرما کشاورزی استان را در سال گذشته خوابند. سهم اشتغال این بخش نسبت به ۹۹ یک درصد کاهش یافته.انتظار بر این بود که این بیکارشدگان کشاورزی  به سمت بخش صنعت روند. اما در همین سال سهم اقتصاد بخش صنعت ۲واحد درصد ریزش کرده و به ۲۱.۹درصد رسیده است.

بخش خدماتی، بخشی که در این سالها کمتر دیده شده. راه گریزی است که در واقعیت جامعه این ریزش اشتغال صنعت و کشاورزی را سامان داده. سال ۱۴۰۰ سهم اشتغال بخش خدمات نزدیک ۳درصد افزایش یافته و از عدد ۳۷.۴درصد در سال ۹۹ به ۴۰.۲درصد رسیده است.

این نشان می‌دهد که برخلاف تصمیم گیری‌های که روی کاغذ گرفته و یا در جلسات تکرار می‌شود، این بخش خدمات است که درواقعیت سنگین‌تر شده است.

بخش خدمات یزد سنگین‌تر از صنعت

بخش خدمات نه در کرمان بلکه در اکثر استان‌ها وزن سنگینی دارد. نیمی از اشتغال یزدی‌ها در بستر خدمات شکل گرفته، عدد دقیقش ۴۸.۲درصد است که تقریبا ۸درصد بیشتر از کرمان است. سهم اشتغال بخش کشاورزی در این استان حدود ۸ درصد و به نوعی بعد از خدمات این صنعت است که با سهم ۴۴.۳درصدی نیروی انسانی جویای کار را در دل خود جای داده است.

 در اصفهان بیکاران کشاورزی به صنعت رفته‌اند

در اصفهان نیز سهم اشتغال بخش خدمات حدود ۴۶درصد است.سهمی که نسبت به سال گذشته چندان تغییری نکرده و در پهلوی کاهش اشتغال بخش کشاورزی تا ۲درصد سهم اشتغال بخش صنعت افزایش یافته است. در سالی که گذشت سهم اشتغال بخش کشاورزی در اصفهان از ۱۱.۲ به ۹.۳درصد کاهش یافته است. بیکاران این بخش اما به نظر می‌رسد که راهی بخش صنعت شدند. در این سال سهم اشتغال بخش صنعت از ۴۲.۴ به ۴۳.۸درصد رسید است. شاید یکی از دلایل جذب اشتغال در بخش صنعت در این استان تمرکز صنایع در این استان باشد، به نوعی که نیمی از اشتغال شکل گرفته در این استان مربوط به صنعت است و از هر دو نفر اصفهانی یک نفر در بخش صنعت کار می‌کنند. درصدی که فاصله بالایی با استان کرمان دارد و همین نعمتی بودن شهر و ارتباطات افراد با این بخش باعث شده ه وقتی کشاورزی از تب و تاب می‌افتد، شاغلان این بخش بتوانند راهی صنعت شوند .ارتباطی که به نظر می‌رسد هنوز د کرمانی که سهم شاغلان صنعتی‌شان به ۲۲درصد نمی‌رسد شکل نگرفته است. بررسی داده‌‌های مرکز اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که غالب استان‌های کشور به سمت بخش خدمات رفته‌اند و سهم اشتغال این بخش در حال پررنگ‌تر شدن است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 41
  • امروز: 196
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,621
  • ماه: 7,405
  • سال: 24,797