قیمت‌ نجومی کالاهای غیرخوراکی و خدمات در کرمان بیشتر. نهادهای نظارتی و صنوف کجای کارند؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1670

قیمت‌ نجومی کالاهای غیرخوراکی و خدمات در کرمان بیشتر. نهادهای نظارتی و صنوف کجای کارند؟
کالاهای غیرخوراکی و خدمات کرمان بیش‌تر از هر جای کشور در سال گذشته افزایش قیمت داشتند. طبق گزارش مرکز آمار از تورم نقطه‌به‌نقطه اسفندماه تورم بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات کرمان ۴۳.۲ درصد است و متوسط کشور ۳۶.۱ درصد است؛ به‌عبارت‌دیگر از اسفند سال گذشته تا اسفند امسال کالاهای غیرخوراکی و خدمات استان که شامل ۱۲ گروه از پوشاک و کفش تا بهداشت و درمان و مسکن است، بیشتر از هر جای دیگر کشور و برابر ۴۳ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است.
به گزارش کرمان نو، بنا به گزارش مرکز آمار، تورم نقطه‌به‌نقطه کرمان در ۱۲ماهه منتهی به اسفند ۳۵.۲ درصد است که بیشتر از متوسط ۳۲.۳ درصدی کشور و استان‌های هم‌جوارش است. عمده افزایش قیمت در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات بوده است. تورم در بخش کالاهای خوراکی، خدمات و آشامیدنی‌ها ۲۵.۷درصد و نزدیک متوسط کشور است، اما میزان افزایش قیمت در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات به‌قدری بوده که حداقل ۷ واحد درصد بیشتر از متوسط کشور است.
در میان بخش‌های مختلف سبد مصرفی، سطح قیمت‌ها و تورم خدمات تفاوت بیشتری میان استان‌ها نشان می‌دهد. تورم کالاهای غیرخوراکی به‌خاطر تأثیرپذیری کمتر از قیمت‌گذاری دستوری نسبت به کالاهای خوراکی، پراکندگی بیشتری نشان می‌دهند. در مجموع تورم بخش «غیرخوراکی‌ها و خدمات» طی سال ۱۴۰۲ از ۲۵ درصد تا ۴۳ درصد در استان‌ها متغیر بوده است. آنچه مسلم است آنچه باعث تورم بالا در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات در کرمان بوده به نظارت نامناسب به‌ویژه در بخش صنوف بوده است، موضوعی که کرمان را در بخش تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در سال گذشته به جایگاه اول رسانده و مردم این استان بیشتر از هر استان دیگری درگیر افزایش قیمت در کالاهای بادوام و خدمات بودند. بارها در کرمان نو در گزارش‌ها متوالی به این موضوع پرداخته شده که تورم بخش بهداشت و درمان به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی از متوسط کشور بسیار بالاتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 2
  • امروز: 129
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,039
  • ماه: 7,677
  • سال: 25,241