شهردار کرمان در جلسه بررسی طرح قلاع دختر و اردشیر تأکید کرد لزوم اجرای طرح تفصیلی موضعی متناسب با تغییرات حریم میراث فرهنگی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1291

شهردار کرمان در جلسه بررسی طرح قلاع دختر و اردشیر تأکید کرد؛ لزوم اجرای طرح تفصیلی موضعی متناسب با تغییرات حریم میراث فرهنگی

شهردار کرمان، از تغییر حریم میراث فرهنگی در محدوده طرح قلاع دختر و اردشیر خبر داد و گفت: شهرداری اعلام آمادگی کرده با گرفتن مشاور در بازۀ زمانی کوتاه‌مدت، طرح تفصیلی را متناسب با تغییراتی که در حریم میراث فرهنگی اتفاق افتاده، به‌روز کند.  

سعید شعرباف، ضمن تشکر از ارائه گزارشی از وضعیت «قلعه محمود» و «قلاع دختر و اردشیر»، بر فعال‌ شدن حجره‌های وقفی و بازگشت رونق به بازار «قلعه محمود» تاکید کرد و گفت: تا زمانی که این امر محقق نشود، سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.

او با اشاره به پیگیری برای استقرار شهرداری منطقه پنج در محله «قلعه محمود» خاطرنشان کرد: ملکی در این محله وجود دارد که متعلق به شهرداری است و برای بازپس‌گیری ملک در حال تعامل با آموزش و پرورش هستیم. او با بیان اینکه با حضور شهرداری منطقه پنج در این محله تاریخی، یک‌سری حجره‎‌ها در بازار «قلعه محمود» توسط شهرداری فعال خواهد شد و شاهد توسعه کالبدی و انجام مرمت‌هایی در بازار خواهیم بود، افزود: مهم این است که برای جذب گردشگر، تعدادی حجره با محصولات لوکس، باکیفیت و مورد پسند زائر و گردشگر در بازار فعال شوند. شهردار کرمان، با تاکید بر اینکه بازار «قلعه محمود» باید بازار خاصی باشد، ادامه داد: موضوعات کالبدی بازار و مشکلات مطرح‌شده ازجمله وجود نخاله‌های ساختمانی، مسئله حادی نیست و موضوع اصلی، بافت اجتماعی و حضور مردم در بازار است.  شعرباف، از تغییر حریم میراث فرهنگی در محدوده «قلاع دختر و اردشیر» خبر داد و تصریح کرد: نیاز است هرچه سریع‌تر طرح تفصیلی موضعی متناسب با وضعیت جدید تدوین شود؛ بنابراین، شهرداری اعلام آمادگی کرده تا با گرفتن مشاور در بازه زمانی کوتاه‌مدت، طرح تفصیلی را متناسب با تغییراتی که در حریم میراث فرهنگی اتفاق افتاده است، به‌روز کند. او افزود: طرح میراثی محدوده «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر»، از زاویه رعایت حریم میراثی آثار تاریخی، طرح خوبی است؛ اما از زاویه شهرسازی به آن نگاه نشده است. شهردار کرمان، با بیان اینکه اگر اجازه ساخت‌وساز به املاک حریم داده شود، برای همیشه بخش‌های قابل توجهی از دسترسی‌ها را به «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» از دست خواهیم داد، افزود: به لحاظ شهرسازی نیاز است برای قسمت‌هایی از محدوده، کاربری‌هایی ازجمله کاربری فضای سبز داده شود. 

شعرباف، موضوع مهم دیگر را تعیین تکلیف برای معوض املاک مسیری اعلام کرد و افزود: به دستور مستقیم وزیر کشور و صورت‌جلسه‌ای که به‌صورت عملیاتی اجرا شده، احیای «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» یک طرح ملی است و باید به مالکان املاک مسیری در طرح، زمین داده شود.

او ادامه داد: در این راستا معوض املاک تملک‌شده ازطریق زمین‌های انتهای بلوار رضوان و ابتدای هفت‌باغ جبران می‌شود.

شهردار کرمان، طبق گزارش میراث فرهنگی، به 130 تملک اشاره کرد و افزود: این میزان تملک ممکن است براساس طرح شهرسازی به اجبار افزایش پیدا کند. 

شعرباف با اشاره به اینکه مشکل اصلی، تملک املاک مسیری به‌خصوص در محدوده طرح «قلعه اردشیر» است و اگر حل‌وفصل نشود، طرح تحت تاثیر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به دستور مستقیم وزیر، معوض این تعداد تملک، باید عملیاتی شده و اگر امکان‌پذیر نیست در قالب الحاق به محدوده شهر، به مردم زمین واگذار شود.

او افزود: با توجه به اهمیت موضوع، مدیریت متمرکزی ویژه «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» ایجاد شده و برای پیگیری موضوعات مهم اعلام آمادگی کرده‌ایم.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: طرح «قلعه دختر» و «قلعه اردشیر» یک طرح ملی است و برای مرمت دو قلعه، بودجه قابل‌توجهی نیاز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 20
  • امروز: 229
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,464
  • ماه: 7,617
  • سال: 25,101