تورم از مرغ به تخم‌مرغ رسید؛ از بهار امسال نسبت به بهار پارسال مرغ در بخش تولید ۴۴.۲درصد و تخم مرغ ۷۵.۸درصد گران شده است.

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1292

تورم از مرغ به تخم‌مرغ رسید؛ از بهار امسال نسبت به بهار پارسال مرغ در بخش تولید ۴۴.۲درصد و تخم مرغ ۷۵.۸درصد گران شده است.

تورم تولید کننده تخم مرغ در بهار امسال به ۷۵.۸درصد رسیده است.  همین آمار برای سال قبل ۴۹.۸درصد بود. نمودار تورم تولیدکننده بخش تخم مرغ خوراکی در حالی شیب صعودی‌تری به خود گرفته که از شدت تورم در بخش مرغ گوشتی کاسته شده. طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم تولید کننده مرغ گوشتی از ۱۲۵درصد در بهار سال ۱۴۰۰ به ۴۴.۲درصد در بهار امسال رسیده. 

مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی از کاهش نرخ تورم گوشت مرغ و افزایش نرخ تورم تخم مرغ نسبت به نرخ تورم سال ۱۴۰۰ خبر داده است. در بهار امسال  تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۴۶.۱ درصد بوده است که در مقایسه با همین آمار در فصل قبل ۱۴.۹ واحد درصد افزایش دارد.

براساس این گزارش تورم در بخش تخم مرغ خوراکی ۷۵.۸درصد است که درصد تغییرات شاخص قیمت تخم‌مرغ در سال جاری، حدود ۲۶درصد بیش از درصد شاخص تغییرات قیمت تخم مرغ در سال گذشته بوده است. 

این در حالی است که در زمینه تورم مرغ گوشتی با کاهش شتاب و آهنگ افزایش قیمت مواجه هستیم. براساس آمارهای این مرکز درصد تغییرات قیمت مرغ نسبت به سال گذشته (۱۴۰۰) در فصل مشابه تنها ۴۰.۴ درصد بوده است. اما شاخص قیمت مرغ گوشتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه در سال قبل از آن (۱۳۹۹) حدود ۱۲۵.۲ درصد بوده است. 

تخم‌مرغ، سردسته گرانی

طبق گزارش اخیر مرکز آمار ایران، در بهار ۱۴۰۱ تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در داخل کشور در چهار فصل منتهی به این فصل نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۴۳.۴ درصد رسید که نسبت به همین آمار در فصل قبل (۵۲.۸ درصد)، ۹.۴ واحد درصد کاهش نرخ را شاهد هستیم. در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی کشور، کمترین تورم نقطه به نقطه در فصل بهار  مربوط به قلم «مرغ حذفی» (۲۰.۵درصد) و بیش‌ترین آن مربوط به قلم «تخم مرغ خوراکی» (۷۵.۸ درصد) است. 

جدول یک 

در سال گذشته حتی کود هم دوبرابر شد 

آنچه مسلم است در بهار امسال تا پارسال بازار کود در بخش تولید کنندگان بخش مرغ رونق گرفته. به طوریکه این بخش نسبت به فصل مشابه سال قبل تورم ۲۴ درصدی را تجربه کرده است. هر چند که براساس اعداد تورم ثبت شده در بهار ۱۴۰۰، بازار کود در بهار سال گذشته تورم ۱۰۹درصدی را تجربه کرده است که براساس آمار شاخص قیمت تولید کننده با از التهاب افتادن بازار مرغ به دلایلی همچون کاهش تقاضا، بازار کود هم از رونق افتاده و تورم ۲۰ درصدی را تجربه کرده است. این تورم البته تا حدی نزدیک به تورم بخش جوجه یک روزه است. براساس گزارش مرکز آمار ایران جوجه یک روزه در بازه زمانی بهار ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱ تورم ۲۶.۷ درصدی را تجربه کرده است. همین آمار البته برای بهار ۱۴۰۰ روی عدد ۱۵۵.۹درصد بود. این گزاره خود به خوبی نشان می‌دهد که در این بازه زمانی یکساله تا بهار امسال بازار تولید محصولات گوشتی از رونق افتاده است و تقاضا برای جوجه یک روزه به شدت کاهش یافته است تا جایی که تورم این بخش از ۱۵۵درصد در سال گذشته به ۲۶. ۷درصصد رسیده است. میزان افزایش قیمتی که تقریبا با افزایش قیمتی که کود داشته برابری می‌کند. 

افزایش ۲درصدی قیمت جوجه یک روزه

مرکز آمار می‌گوید در فصل بهار ۱۴۰۱ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) به ۱۹.۵درصد رسید که در مقایسه با همین آمار در فصل قبل (۳.۴ درصد)، ۱۶.۱ واحد درصد افزایش یافته است. در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی، بیشترین افزایش مربوط به قلم «مرغ گوشتی» (۲۶.۳ درصد)، کمترین افزایش مربوط به قلم «جوجه یک روزه» (۲.۰ درصد) بوده است.  این آمار نیز به نوعی تایید کننده از رونق افتادن بازار جوجه یک روزه است . البته طبق این آمار تخم مرغ که سردسته افزایش گرانی‌ها را در یک سال گذشته بوده میزان افزایش قیمت کمتری  تجربه کرده و تورم فصلی آن ۲۵.۹ درصد بوده است . 

بررسی­‌ها قيمت توليدكننده محصولات مرغداری­‌هاي صنعتي كشور نشان می­‌دهد که شاخص کل در فصل جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، در اکثر استان­ها با افزایش روبرو بوده است. بیشترین میزان افزایش مربوط به استان تهران با ٨٧,٦ درصد و بیشترین میزان کاهش آن مربوط به استان اردبیل با ٤.٣- درصد می­‌باشد.کرمان نیز در این بین در وضعیت میانه قرار داشته و افزایش قیمتی برابر ۴۲.۹ درصد را نسبت به فصل مشابه سال قبل تجربه کرده است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 9
  • امروز: 15
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,594
  • ماه: 7,848
  • سال: 25,702