کارزار نه به انتقال آب هلیل دوباره جان گرفت. صدای کلنگ شبانه از کارگاه انتقال آب شنیده می‌شود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1502

کارزار نه به انتقال آب هلیل دوباره جان گرفت. صدای کلنگ شبانه از کارگاه انتقال آب شنیده می‌شود

به گزارش «کاغذ وطن» رودخانه هلیل‌رود از کوه‌های جیرفت نزدیک به شهرستان بافت سرچشمه می‌گیرد و به چندین شاخه تقسیم می‌شود. ۳۰۰ کیلومتر را طی می‌کند تا به جازموریان منتقل شود. در ابتدای این رودخانه ۲ سد و ۲۴ آب‌بند بر روی مسیر این رود بسته شده است. سدی نیز به نام سد صفارود و یا سد شهیدان امیرتیموری روی یکی از سرشاخه‌های پر آب این رودخانه احداث شده که به‌صورت ثقلی این آب را از سرشاخه‌های هلیل رود به نام آب مشروب به کرمان می‌خواهند منتقل کنند.

 کرمان روزهای تشنه‌ای را پشت سر می‌گذارد، موضوع انتقال آب جنوب استان کرمان به شمال استان دوباره در فضای مجازی داغ شده است. از طرفی فعالیت شبانه کارگاه انتقال آب هم موجب نگرانی کشاورزان جنوبی شده است. مردم این منطقه بارها با تجمع اعتراضشان را نسبت به انتقال آب اعلام کردند. به گفته برخی بر این اعتقادند که در حقیقت این آب برای شرب مردم کرمان نیست، بلکه برای صنایع است.

 استان کرمان با بی‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند، سال گذشته طرح انتقال آب شرب به جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت با حضور وزیر کلید خورد. امام‌جمعه جیرفت دراین‌رابطه واکنش نشان داد و در نمازجمعه گفت: آبرسانی و هزینه‌های بجایی که برای انتقال آب به جیرفت و عنبرآباد انجام می‌شود یک پیش‌زمینه دارد که در بالادست سد جیرفت، کانال‌های دیگر یا سدهای دیگری زده نشود تا حجم آب کاهش نیابد.

یکی از کارزارهایی که مردم در مخالفت با موضوع انتقال آب هلیل تشکیل دادند همزمان با سفر رییس جمهور در نامه‌ای سرگشاده عنوان کردند: تعدادی از افراد صاحب نفوذ و رانت‌خوار برای به‌دست‌آوردن سود سرشار در بازار بین‌المللی فلزات( lme )، با آمارسازی و ارائه گزارش‌های ساختگی مبنی بر ایجاد اشتغال معادن مس، فولاد، پتروشیمی و گردشگری در منطقه کویری کرمان، و به بهانه تامین آب آشامیدنی شهر کرمان، به‌صورت فراقانونی و بدون دریافت مجوز از سازمان محیط زیست، قصد انتقال آب سرشاخه‌های هلیل رود به کرمان را دارند و این در حالی‌ست که قبلا با ساخت سدهای جیرفت و بافت و 24 بند سنگ و سیمانی، تالاب بین‌المللی جازموریان که 2 برابر دریاچه ارومیه مساحت دارد، و به گفته کارشناسان در حال حاضر 30 درصد ریز‌گردهای کشور را تولید می‌کند، و بیش از 230 گونه جانوری و 220 گونه گیاهی، در حال نابودی است و انتقال آب هلیل‌رود، شلیک تیر خلاص بر پیکر نیمه‌جان تالاب بین‌المللی جازموریان است.‌ کشاورزی و دامداری میلیون‌ها نفر از مردم محروم نیمه جنوبی کشور در 14 شهرستان در استان‌های کرمان و هرمزگان و سیستان و بلوچستان نابود می‌شود.

این در حالی‌ست که با اعتراض‌های مردمی و بازتاب شدید آن در رسانه‌ها عمومی و تخصصی و شبکه‌های خارجی‌، خوراک رسانه ای بیگانه شده ، و وزیر نیرو وعده تعطیلی پروژه انتقال آب هلیل رود به کرمان را داد . اما مافیای انتقال آب این بار نام پروژه را عوض کرده و برای منحرف کردن ذهن مردم و مسئولین‌، نام پروژه انتقال آب دریا برای معدن درآلو را بر آن گذاشته‌اند، تا پس از پایان عملیات انتقال آب، مردم و مسئولین را در عمل انجام شده قرار داده و به اهداف مالی خود برسند.

نویسندگان نامه خطاب به رئیس جمهور نوشته‌اند: از آنجا که بر اساس وعده‌های انتخاباتی ، یک میلیون نفر مردم محروم جنوب کرمان شما را به عنوان پشتیبان محرومان ستم دیده، و پیشرو در مبارزه با رانت‌خواری و رئیس جمهوری طرفدار محیط زیست می‌دانند، بنابراین خواهشمند است به آمار و گزارش‌های ساختگی اشخاص ذی‌نفع در انتقال آب هلیل رود بسنده نکرده و صراحتا” و فورا” دستور توقف عملیات انتقال آب سرشاخه‌های هلیل رود از سد شهیدان امیر‌تیموری (صفارود) به معدن مس درآلو و شهر کرمان و رهاسازی حقابه زیست محیطی تالاب بین المللی جازموریان از سد جیرفت را صادر فرمایید. 

ضمنا” یادآور می‌شود که در زمان تصدی ریاست قوه قضائیه نیز طومار الکترونیکی با بیش از 30 هزار امضا، به منظور استمداد از جنابعالی مبنی بر جلوگیری از انتقال آب هلیل‌رود تقدیم جنابعالی گردیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 19
  • امروز: 56
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,725
  • ماه: 7,639
  • سال: 25,317