انتظار نافرجام 15 ساله رمشک برای تکمیل جاده

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1304

انتظار نافرجام 15 ساله رمشک برای تکمیل جاده

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب‌استان‌کرمان: نهایت تا یک ماه آینده 4 کیلومتر از مسیر آسفالت و به بهره‌برداری می‌رسد، برای تکمیل مابقی که حدود ۱۳ کیلومتر است منتظر ابلاغ اعتبارات سال 1401 هستیم.

توسعه راه‌های ارتباطی یکی از عوامل تاثیرگذار بر سنجش میزان محرومیت است. به تناسب فواصل از کلان شهرها مناطق مستعد محرومیت می‌شوند. شهرهای استان کرمان به لحاظ همین فاصله استعداد محرومیت پر‌رنگ‌تری دارند.در مقایسه شهر رمشک در شهرستان قلعه گنج استان کرمان، با نگاه به بعد مسافت، این محرومیت را با شدت بیشتری در زیرساختهای اصلی مثل راه و شهرسازی و یا بهداشت و فرهنگ تجربه می‌کنند. رمشک در بخش چاه دادخدا شهرستان قلعه گنج ۴ سال است که شهر شده،امتداد راههای مواصلاتی رمشک به شهر فنوج در شهرستان نیکشهراستان سیستان و بلوچستان می‌رسد، این جاده در نهایت راه استان کرمان را به آب‌های دریای‌عمان باز می‌کند.همین مورد اهمیت این منطقه را بیشتر می‌کند. منطقه‌ای که تلاش می‌شود با حضور گروههای جهادی و یا فعالان اجتماعی محرومیت را از چهره‌اش اندکی بزدایند با توسعه راههای مواصلاتی دسترسی به بازار فروش آسان‌تر و تردد مسافران چرخ اقتصاد این منطقه را تکان می‌دهد.

15 سال انتظار برای اتمام عملیات جاده‌ای

یکی از فعالان رسانه‌ای این منطقه شروع عملیات روی این جاده را از 15 سال قبل عنوان می‌کند و می‌گوید: جاده از سمت سیستان و بلوچستان تا مرز استان کرمان چندین سال است که آسفالت شده و از طرف رمشک تا روستای سورگاه آسفالت و مابقی کمتر از 15 کیلومتر معطل مانده است.

اکبرزاده افزود: این جاده به دلیل اینکه مسافت مسیر مسافران استان سیستان و بلوچستان به بندرعباس  و مسافران کرمان به چابهار را بیش از 100 کیلومتر کمتر می‌کند، بسیار پرتردد است .

این فعال اجتماعی وجود پل‌های متعدد و غیراصولی در مسیر جاده را جوابگوی حجم ترافیک نمی‌داند و ادامه می‌دهد: کیفیت نامناسب جاده حوادث جاده‌ای این مسیر را افزایش داده است تا جایی که هفته بدون حادثه را به یاد نداریم.

 سهم جاده ارتباطی در استان کرمان آسفالت نیست

بخشدار شهر رمشک، مسافت مسیر رمشک تا«کُتیج»، اولین آبادی در مرز استان سیستان و بلوچستان را 45 کیلومتر ذکر‌کرد و گفت: با طی 45 کیلومتر دیگر، به شهر فنوج در شهرستان نیکشهرمی‌رسیم و  راههای ارتباطی این مسیر در استان همجوار خیلی سال قبل آسفالت شده است.

احمد شهدوست افزود: از رمشک تا روستای سورگاه مسیر آسفالت شده اما  بعد از این روستا تا مرز سیستان و بلوچستان که حدود  13 کیلومتر طول دارد جاده هنوز خاکی است.

بیشتر تردد رمشکی‌ها به سیستان و بلوچستان است

او در اهمیت این مسیر برای شهروندان رمشکی، به ارتباط خویشاوندی مردم شهر رمشک با استان همجوار اشاره می‌کند و می‌گوید: علاوه بر روابط فامیلی نزدیک، داد و ستد رمشکی‌ها با استان سیستان و بلوچستان بیشتر است به طوری که بازار‌فروش محصولات کشاورزی بالاخص دو محصول خرما و تنباکو در این استان بوده  و حتی خرید مایحتاج مردم هم از شهرهای مجاور این استان انجام می‌شود که همه این موارد حجم تردد این مسیر را بیشتر می‌کند.

شهدوستی شباهت نوع پوشاک مردم رمشک به استان مجاور و تهیه اقلام مصرفی توسط فروشگاههای مواد غذایی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان را دلیل دیگری بر افزایش تردد و ترافیک این جاده می‌داند. 

 مسیر ارتباطی رمشک تا مرز استان سیستان و بلوچستان در حوزه راه‌های روستایی قرار می‌گیرد و از سال 99 بر اساس سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی مسئولیت ساخت و توسعه و نگهداری راه‌های روستایی به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شد 

پروژه متناسب با اعتبارات پیشرفت داشته است 

در همین رابطه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان در گفتگو با «کاغذ‌وطن»گفت: مسیر از قلعه گنج شروع و به رمشک و بعد  نیکشهر و در نهایت به چابهار در استان سیستان و بلوچستان ختم می‌شود. این پروژه در سنوات گذشته آغاز شده است و متناسب با اعتبارات سالانه پیشرفت داشته و در حال حاضر حدود  12 کیلومتر آن باقی مانده است.

مجتبی محمودی با بیان اینکه حدود دو سال است که پروژه تکمیل این مسیر ارتباطی از اداره کل راه و شهرسازی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رسیده است تصریح کرد: از ابتدای روزهای مدیریتی در حوزه راه‌های روستایی تصمیم گرفتم که به برخی محورهایی که از لحاظ اقتصادی منطقه را متحول می‌کند توجه ویژه داشته باشم.

محور اهمیت اقتصادی ویژه‌ای دارد

او با اشاره به اینکه یکی از محورهایی که اهمیت اقتصادی ویژه‌ای دارد همین محور رمشک – ناگ – کُتیج است ادامه داد: به دلیل اینکه سنوات زیادی تکمیل این پروژه طول کشیده است و از آنجا که دولت فعلی سیاست اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام را در پیش گرفته است به دنبال بهره‌برداری و اتمام این محور هستیم و در اولویت قرار دارد. 

محمودی افزود: از آن جا که محل تامین اعتبار راه روستایی از محل استان است نه از اعتبارات ملی با همکاری فرمانداری در حال تکمیل این پروژه هستیم و در حال حاضر چهار پیمانکار روی این پروژه مشغول کارند و در هفته آینده زیر سازی بخشی از آن تمام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان خاطرنشان کرد:حدود سه ماه قبل بعد از بازدید از جاده به مردم منطقه قول دادیم که حداکثر در دو ماه آینده 4 کیلومتر از جاده آسفالت می‌شود اما در حین کار یک‌سری موارد فنی بوجود آمد که اگر با همان شرایط کار ادامه پیدا می‌کرد بعد از چند سال به دلیل کیفیت پایین، جاده خسارت می‌دید و نتوانستیم طبق وعده پیش بریم.

او ادامه داد: اصلاح موارد فنی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت تا یک ماه آینده 4 کیلومتر آسفالت و به بهره برداری می‌رسد و باقی مسیر بخشی از آن توسط پیمانکار انجام می‌گیرد و برای تکمیل بخش دیگر منتظر ابلاغ اعتبارات سال 1401 هستیم  و بعد از ابلاغ  مانده مسیر تا مرز سیستان و بلوچستان از طریق مناقصه واگذار و جاده تکمیل می‌شود. 

در هرحال رمشک که عمری را در جاده خاکی گذارنده چند ماهی هم  منتظر ابلاغ اعتبار 1401  می‌شود تا  مانده راه رمشک -کُتیج-فنوج تکمیل و حال مسافران این مسیر بهتر شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 105
  • امروز: 109
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,510
  • ماه: 7,920
  • سال: 25,953