بیشتر از سپرده‌ها‌ّ‌ در استان کرمان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1333

بیشتر از سپرده‌ها‌ّ‌ در استان کرمان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شد

مانده کل تسهیلات قرض‌الحسنه شبکه بانکی در پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۱، نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۵۷۷.۱ هزار میلیارد ریال (۶۸.۸ درصد) افزایش یافت. برخلاف پایتخت و سایر استان‌های کشور مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده در استان بیشتر از کل مبلغ سپرده‌های قرض‌آلحسنه ثبت شده در بانک‌های استان است. در مرداد ماه امسال ۹۶.۸هزار میلیارد ریال سپرده قرض‌الحسه پس‌انداز در استان وجود داشته اما مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده بالغ بر ۱۱۶.۷هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش کاغذوطن به نقل از  بانک مرکزی، مانده کل تسهیلات قرض الحسنه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۳۸۶۹.۶ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۵۷۷.۱ هزار میلیارد ریال (۸‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏.۶۸ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏۹‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏.۷۴۵ هزار میلیارد ریال (۹‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏.۲۳ درصد) افزایش داشته است.

بر این اساس بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۱,۰۵۷ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان سمنان معادل ۳۸.۸ هزار میلیارد ریال است. طبق این گزارش بعد از تهران بیشترین تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده مربوط به خراسان رضوی با ۲۳۴هزار میلیارد ریال، خوزستان با ۱۹۱هزار میلیارد ریال، اصفهان با ۱۸۶هزار میلیارد ریال و فارس با ۱۵۹هزار میلیارد ریال بوده است.

بعد از فارس نیز استان‌ّهای آذربایجان شرقی با ۱۴۶هزار میلیارد ریال، آذربایجان غربی با ۱۳۱ هزار میلیارد ریال،  مازندران با ۱۲۰ هزار میلیارد، کرمان با ۱۱۶ و بعد هم سیستان و بلوچستان با ۱۱۴ هزار میلیارد ریال در رتبه‌ّای بعدی دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه قرار دارند. بنا به این گزارش، از مجموع ۳۱ استان کشور، استان‌های خراسان رضوی،‌مازندران،‌ خوزستان، اذربایجان شرقی،‌گیلان،‌کرمان،‌اذربایجان غربی و کرمانشاه، یزد،‌گلستان،‌همدان،‌مرکزی،‌سمنان،‌لرستان و اردبیل، قزوین، کردستان،‌زنجان، قم، سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری و ایلام، بویراحمد و خراسان شمالی و جنوبی، میزان تسهیلات قرض‌آلحسنه پرداختی‌شان بیش از سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی بوده است.

بر طبق این گزارش همچنین مانده کل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان مرداد ماه سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۳۷۸۳.۹ هزار میلیارد ریال گردیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۳۶۴.۸ هزار میلیارد ریال (۴‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏.۵۶ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۳‏‏‏‏‏‏‏‏.۴۴۷ هزار میلیارد ریال (۱۳.۴ درصد) افزایش نشان می‌دهد.

بر این اساس بیشترین مبلغ سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز مربوط به استان تهران با مانده ۱۲۵۵.۱ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان خراسان شمالی معادل ۲۵.۷ هزار میلیارد ریال است. بعد از تهران بیشترین سپرده‌های قرض‌الحسنه مربوط به اصفهان، خراسان رضوی ، فارس و خوزستان بوده است.

شایان ذکر است نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۱۱۳.۶ درصد می‌باشد که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۸.۳ واحد درصد و نسبت به پایان سال قبل ۹.۶ ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در بین استان‌ها، استان خراسان شمالی با ۲۱۰.۹ درصد بالاترین و استان البرز با ۷۵.۵ درصد، پایین‌ترین نسبت مذکور را به خود اختصاص داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :