عقب‌نشینی از طرح کدینگ

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1352

عقب‌نشینی از طرح کدینگ

گزارش | باشگاه خبرنگاران جوان:

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان: به درخواست فرمانداران جنوب و شرق کرمان و تصمیم شورای تامین استان، فعلا اجرای طرح محدودیت عرضه روزانه بنزین متوقف شد.

شرکت نفت برای مدیریت سوخت در جنوب استان کرمان به ویژه در شهرستان‌های جنوبی طرح کدینگ را از ۳۱ مرداد ماه در شهر‌های جنوبی کرمان (کهنوج، جیرفت، عنبرآباد، رودبار جنوب، فاریاب، منوجان، قلعه گنج، جازموریان) و جنوب شرق (بم) ریگان اجرایی کرد.

این طرح از آنجایی کلید خورد که شهروندان رودباری با ارسال پیام‌های زیادی خواستار پیگیری مسدود شدن کارت‌های سوخت خود در پی قاچاق سوخت توسط سوخت بران بودند که شرکت نفت از شهرستان رودبار جنوب این کار را آغاز کرد و کم کم در شهر‌های دیگر اجرایی شد.

در شهر‌های جنوبی استان کرمان (طرح کدینگ) یا محدودیت سوخت اجرایی شد تا در مصرف بنزین ساماندهی صورت بگیرد و از قاچاق سوخت نیز جلوگیری شود، اما با اجرای این طرح شهروندان در شهرستان‌های جنوب استان کرمان با مشکلاتی مواجه شدند و صف‌های بنزین چند کیلومتری را باید طی کنند تا بتوانند برای خودروهایشان سوخت تهیه کنند این موضوع موجب گلایه مندی آن‌ها شده است و از مسئولان درخواست رسیدگی دارند.

اجرای طرح کدینگ و ایجاد صف‌های طولانی

صف‌های طولانی برای دریافت سوخت که موجب نارضایتی مردم شده  پایش به خطبه‌های نماز جمعه ائمه جمعه جنوب کرمان هم کشیده شد.

حجت الاسلام و المسلمین عباس گروهی امام جمعه فاریاب در نماز جمعه دو هفته گذشته ضمن اشاره به برگزاری میز خدمت توسط شرکت نفت در نماز جمعه شهرستان فاریاب گفت: ما فکر کردیم مشکل مردم حل خواهد شد، اما مسئله حل نشد، من تا هفته آینده به شرکت نفت مهلت می‌دهم اگر مساله جایگاه‌های سوخت شهرستان فاریاب به همین منوال که الان است باشد، آن موقع مجبورم خیلی از واقعیت‌ها را در خطبه‌ها بیان کنم خیلی از مسائل را می‌دانیم، ولی دوست نداریم آن‌ها را به خطبه‌ها بکشانیم.

گروهی در انتقاد به صف‌های طولانی و انتظار مردم گفت: از مسئولین شهرستان و استان می‌خواهیم ضمن حل کردن این مسئله پاسخگو باشند آیا قانون ما پنج شهرستان جنوبی با قانون مملکت، دو تا است؟ چرا مردم پنج شهرستان جنوبی باید دو ساعت در صفوف بنزین معطل شوند و بعد بگویند ۳۰ لیتر بنزین بیشتر به تو نمی‌دهیم، چرا فقط در پنج شهرستان جنوبی، شاهد این چنین اتفاقی هستیم ما نسبت به مشکلات مردم، بی خیال نیستیم.

حجت الاسلام حمید بامری  هم در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان عنبرآباد گلایه خود را از اجرای این طرح بیان کرد و گفت: خوب بود مسئولان قبل از اجرای این طرح اقناع سازی می‌کردند.

او می‌گوید: انتظار می‌رود مسئولان برای رفع مشکلاتی که در این زمینه برای مردم به وجود آمده است با تدبیر و مدیریت مناسب مشکلات را مرتفع کنند.

سود‌ کلان از قاچاق سوخت در جیب قاچاقچیان

قاچاق سوخت هر چند از معضلات مهم کنونی محسوب می‌شود، اما سبب درآمدزایی برای شمار زیادی از روستاییان و جوانان فاقد شغل در جنوب‌کرمان و سرازیر شدن سود کلان در جیب عده‌ای قاچاقچی عمده و سودجویان داخلی و خارجی شده است.

به گفته برخی از مردم جنوب کرمان هرگاه از مواد سوختی جلوگیری می‌شود ناامنی‌ها از جمله سرقت و راهزنی افزایش می‌یابد، زیرا بخش زیادی از افراد بیکار که مشغول جابجایی سوخت هستند برای تامین معاش خانواده با مشکل روبرو شده و چاره‌ای جز سرقت ، راهزنی و زورگیری ندارند.

یونس یکی از جوانانی است که در صف بنزین با او گفتگو می‌کنم می‌گوید: اگر در شهرما کارخانه و واحد‌های تولیدی بزرگ و مشاغل خرد خانگی توسعه یابد ضمن کاهش بیکاری از قاچاق کالا و سوخت نیز کاسته می‌شود.

یکی از افراد فعال در قاچاق سوخت می‌گوید: شکم گرسنه زن و فرزندانمان سرمایه ملی و دین و مذهب نمی‌شناسد، فرموده پیامبر گرامی اسلام (ص) است که وقتی فقر از یک در وارد شود دین و ایمان از در دیگر خارج می‌شود.

او که خود را «ع. ب» معرفی کرد، افزود: خشکسالی و فقر دامنگیر مردم ما در این استان شده است و اگر همین مبادلات و معاملات هم نباشد باید از گرسنگی به دزدی و راهزنی روی بیاوریم.

نیاز کشور‌های همسایه به مواد سوختی سبب تفاوت فاحش قیمت در دو سوی مرز‌ها شده است بطوریکه به گفته برخی شهروندان یک گالن ۲۰ لیتری بنزین در مرز پاکستان بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، همین نیاز کشور‌های همسایه، قاچاق سوخت را در جنوب استان کرمان وسیستان وبلوچستان رونق داده و هر روز میلیون‌ها لیتر سوخت از طریق مرز‌های این استان قاچاق و سرمایه ملی در جیب سودجویان و قاچاقچیان سرازیر می‌شود.

از طرفی بازار فروش بنزین آزاد، بازاری که هیچ قیمت ثابتی برای آن وجود ندارد و هر فروشنده، بنزین را به هر بهایی که بخواهد می‌فروشد، در کنار جایگاه‌های سوخت داغ بود مثلا یک بطری یک ونیم لیتری از ۱۵تا۲۵هزار تومان به فروش می‌رسد.

احمد یکی دیگر از جوانانی است که سوخت را برای سوخت بران جمع آوری می‌کند ماجرا را اینطور به ما می‌گوید: ما کارت جایگاه را که لیتری۳هزارتومان هست لیتری ۵هزار تومان از جایگاه خریداری می‌کنیم لیتری ۱۰هزار تومان به سوخت بران می‌فروشیم.

او می‌گوید: از طریق جمع آوری سوخت برای سوخت بران چند برابر پول کارگری که مثلا روزی ۱۵۰تا ۲۰۰تومان هست بدست می‌آوریم.

او می‌گوید: حضور تعداد زیادی خریدار بنزین آزاد در کنار جایگاه‌های سوخت خود عاملی است که هر فردی را برای فروش سهمیه بنزین خود وسوسه می‌کند.

چاکری یکی از جوانان بلوچ که از سیستان و بلوچستان به جنوب کرمان آمده و سوخت‌بری می‌کند می‌گوید : خوب شد این طرح اجرا شد چرا که سبب شده قیمت سوخت بالا برود و جایگاه داران کارت‌ها رو راحت در اختیار ما می‌گذارند و ما کارت‌های جایگاه رو اجاره می‌کنیم و هر لیتر ۵هزار تومان به جایگاه می‌دهیم و در سیستان و بلوچستان به چند برابر این به فروش می‌رسانیم.

او می‌گوید: صف‌های طولانی نصف آن مردم عادی هستند بقیه کسانی هستند که در کار سوخت هستند.

شکست در اجرای طرح کدینگ

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان گفت: عرضه بنزین در شرق و جنوب کرمان بدون محدودیت خواهد بود.

محمدباقر نورالدینی گفت: بنا به درخواست فرمانداران جنوب و شرق کرمان و نیز با تصمیم شورای تامین استان، فعلا اجرای طرح موسوم به جدول منطقه‌ای که به منظور محدودیت عرضه روزانه بنزین از تابستان امسال در این مناطق اجرایی شده بود، متوقف شد.

 مشاهدات میدانی ما وصحبت‌های انجام شده با مردم حکایت از آن دارد که باید مسئولین مربوطه برای اجرای درست طرح و برطرف کردن مشکل صف‌های طولانی برای مردم عادی که برای چند لیتر بنزین ساعاتی را در صف می‌گذرانند، چاره‌ای اندیشیده شود، اما سرنوشت قاچاق گسترده سوخت با عرضه بنزین بدون محدودیت چه خواهد شد؟

چاکری یکی از جوانان بلوچ که از سیستان و بلوچستان به جنوب کرمان آمده و سوخت‌بری می‌کند می‌گوید : خوب شد این طرح اجرا شد چرا که سبب شده قیمت سوخت بالا برود و جایگاه داران کارت‌ها رو راحت در اختیار ما می‌گذارند و ما کارت‌های جایگاه رو اجاره می‌کنیم و هر لیتر ۵هزار تومان به جایگاه می‌دهیم و در سیستان و بلوچستان به چند برابر این به فروش می‌رسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 8
  • امروز: 88
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,998
  • ماه: 7,636
  • سال: 25,200