متوقف شدن فعالیت‌‌های ساختمانی در نیمسال دوم. ساختمانی‌ها در رکود

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1362

متوقف شدن فعالیت‌‌های ساختمانی در نیمسال دوم. ساختمانی‌ها در رکود

 شرکت‌های بزرگ ساختمانی در نظرسنجی دوره‌ای‌-ماهانه- اتاق تعاون ایران، از رکود سنگین در دو حوزه ساخت و فروش خبر دادند. شاخص‌هایی که در گزارش «شامخ» بخش مسکن، وضعیت فعالیت‌های ساختمانی در مهرماه و همچنین اوضاع فروش این گروه از شرکت‌ها را مورد سنجش قرار داده است، نشان می‌دهد شدت رکود سرمایه‌گذاری مولد در این بخش شبیه سال ۹۸ شده است. میزان فروش ساختمانی‌ها در پاییز امسال به پایین‌ترین سطح طی چهار سال گذشته رسید. ارزیابی مدیران ساختمانی از آینده، ناامیدکننده است.

نتایج نظرسنجی جدید از 93 ابرشرکت ساختمانی در کشور حکایت از حاکمیت رکود بی‌‌سابقه ساخت و فروش مسکن از ابتدای دوره جهش اخیر قیمت در بازار املاک تاکنون دارد. 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، اگرچه روند کاهش فعالیت‌‌های ساختمانی در کشور از هشت سال قبل آغاز شده و رخداد تازه‌‌ای نیست، اما جدیدترین نظرسنجی اتاق تعاون از فعالان ساختمانی که نتایج آن در قالب گزارش موسوم به «شامخ ساختمان» هر ماه منتشر می‌شود، حکایت از آن دارد که فعالان بازار سرمایه‌‌گذاری ساختمانی در نخستین ماه پاییز با رکود بی‌‌سابقه در کسب و کار خود از جهات مختلف روبه‌رو بوده‌‌اند.

  نظرسنجی شامخ حاوی 12 پرسش است که نمایندگان شرکت‌‌های بزرگ و معتبر ساختمانی بر اساس داده‌های موثق از وضعیت کاری خود در ماهی که گذشت و برآوردی که از فعالیت در یک ماه پیش رو دارند، به آنها پاسخ می‌دهند. 

 آنها پاسخ‌‌های مستند خود را باید بین یکی از سه گزینه «بهبود یافته»، «بدتر شده» یا «تغییری نکرده» انتخاب کنند. در نهایت عدد شامخ مربوط به هر پرسش از حاصلضرب مقادیری که به هر یک از این پاسخ‌‌ها نسبت داده می‌شود، به دست می‌‌آید. به این ترتیب شامخ مربوط به هر یک از پرسش‌‌ها در این نظرسنجی، عددی بین یک تا 100 خواهد بود و مرز بین رکود و رونق یا به اصطلاح تلقی مثبت یا منفی از وضعیت بازار ساخت‌و‌ساز در موضوع مورد سوال، 50 است.  

روند نزولی شامخ ساختمان

 در نظرسنجی انجام شده مربوط به ماه مهر که طبق روال همیشگی اتاق تعاون، در روزهای نخست آبان انجام و نتایج آن اخیرا منتشر شده، شامخ کل ساختمان که بیانگر وضعیت کلی فعالیت‌‌های ساختمانی ابرشرکت‌‌های ساختمانی است، به مقدار 37 تنزل پیدا کرده است. این شاخص در مردادماه اندکی بیشتر از مرز رکود – رونق بود و مقداری معادل 11/ 51 داشت؛ به این معنا که در مجموع میانگین وضعیت فعالیت شرکت‌‌های ساختمانی اگرچه در سطح بالای رونق نبود، اما کاملا رکودی هم قلمداد نمی‌شد و فعالان ساختمانی در مجموع شرایط کسب و کار خود را قدری بالاتر از وضعیت رکود مطلق (شاخص زیر 50) توصیف کردند. اما در شهریور ماه شامخ کل ساختمان به 69/ 42 تنزل پیدا کرد و در مهر ماه با ادامه مسیر نزولی به مقدار حداقلی 09/ 37 رسید. این عدد برای شامخ کل بدون احتساب فروردین امسال و نیز فروردین 99 که روال بازار سرمایه‌‌گذاری ساختمانی مثل اغلب بازارها تحت تاثیر نیمه‌‌تعطیل بودن این ماه قرار می‌گیرد و شرایط استثنایی و خاص را بر این بازار حاکم می‌کند، در کف بوده و گویای متوقف شدن فعالیت‌‌های ساختمانی همزمان با شروع نیمسال دوم 1401 است.

 در واقع شرکت‌‌های ساختمانی حاکمیت شدیدترین رکود بر فعالیت خود در فاصله اسفند 98 تاکنون را گزارش و اعلام کرده‌‌اند که مهرماه عمق رکود در فعالیت‌‌های ساختمانی بی‌‌سابقه بوده است.

 پیش از این صرف‌‌نظر از فروردین‌‌های نیمه‌تعطیل و استثنایی، شامخ کل در اسفند 98 مقدار حداقلی 35 را تجربه کرده بود و اکنون در مهرماه امسال با مقدار 37 تقریبا به همان حدود بازگشته است.

 به عبارت دیگر اکنون با حاکم شدن اوج رکود بر بازار فعالیت‌‌های ساختمانی عملا شرایط به وضعیتی که در اسفند 98 پشت سر گذاشتیم، بازگشته است.

سال 98 بازار معاملات مسکن دچار وضعیت رکود تورمی بود، به این معنا که اگرچه حجم معاملات بسیار اندک و بازار مسکن خالی از متقاضیان مصرفی ملک بود، اما جهش قیمت با توجه به استمرار معاملات سوداگرانه و خریدهای سرمایه‌‌ای هنوز به‌طور کامل متوقف نشده بود. در سال 98 این متغیر بیرونی موثر بر بازارها بود که عنوان «صحنه‌‌گردان اصلی بازار مسکن» را به خود اختصاص داده بود.

در صورتی که در همان مقطع زمانی مذاکرات برای احیای توافق بر سر رفع تحریم‌ها به نتیجه می‌‌رسید و ریسک متغیر غیراقتصادی موثر بر بازارها افزایش پیدا نمی‌کرد، دلیلی برای ادامه رکود معاملات آن هم توام با جهش قیمت وجود نداشت. اما به دنبال افزایش ریسک متغیر غیراقتصادی و نوسان شدید نرخ دلار، انتظارات افزایشی در بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن در آن سال به رفتار معامله‌‌گران جهت داد و تحت تاثیر این رفتارهای غیرعادی، به جای اینکه رکود بازار مسکن به اتمام برسد، دامنه‌‌دار شد.

اکنون بر اساس وضعیت شامخ به عنوان یکی از مجموعه ابزارهای سنجش وضعیت بازار مسکن، شرایط به اسفند 98 بازگشته و فعالان بازار ساخت‌و‌ساز با همان ریسک‌‌هایی که پیش روی فعالیت خود در اواخر سال 98 مشاهده می‌کردند، روبه‌رو شده‌‌اند. ویژگی مشترک این روزها با مقطع زمانی مورد مقایسه یعنی اسفند 98 نیز بیش از هر چیز در شکل‌‌گیری انتظارات تورمی تحت تاثیر دو عامل، یکی دورتر شدن دسترسی به توافق با توجه به روندهای طی‌شده تاکنون و دیگری نوسان در بازار ارز طی چند هفته اخیر است. 

در واقع همان عواملی که سبب شد شامخ کل ساختمان 32 ماه قبل به مقدار کف 35 واحدی برسد، اکنون نیز در بازار سرمایه‌‌گذاری ساختمانی اثرگذار بوده است. 

جزئیات رکورد حداقل فروش

به گزارش «دنیای اقتصاد»، یکی دیگر از پرسش‌‌های دوازده‌‌گانه شامخ ساختمان مربوط به میزان فروش شرکت‌‌های ساختمانی در هر ماه است. شامخ فروش مهرماه در گزارش اخیر اتاق تعاون نیز یکی دیگر از شاخص‌‌هایی است که مقدار آن از ابتدای شروع تولید گزارش شامخ ساختمان در مهر 98 تاکنون در حدود حداقلی بوده و رکورد کف فروش آپارتمان‌‌های تکمیل و آماده عرضه توسط سازنده‌ها در طول سه سال اخیر مبتنی بر گزارش شامخ در مهر 1401 رقم خورده است.

 شامخ میزان فروش در مهرماه امسال 7/ 32 بوده که این مقدار نه‌تنها در کل 36 ماه اخیر بی‌‌سابقه بوده، بلکه گویای یک روند نزولی مستمر در ماه‌های اخیر در میزان فروش مسکن توسط شرکت‌‌های ساختمانی است. شامخ فروش در مردادماه 88/ 48 و در شهریورماه 01/ 41 بوده که منعکس‌‌کننده روند نزولی طی شده در این بخش بوده و افزون بر این نشان می‌دهد اگرچه رکود فروش در ماه‌های گذشته نیز مشهود بوده اما شدت آن پیش‌‌تر تا این اندازه نبوده که موجب شود شامخ به نزدیک 30 تنزل پیدا کند.

 بر اساس وضعیت شامخ به عنوان یکی از مجموعه ابزارهای سنجش وضعیت بازار مسکن، شرایط به اسفند 98 بازگشته و فعالان بازار ساخت‌و‌ساز با همان ریسک‌‌هایی که پیش روی فعالیت خود در اواخر سال 98 مشاهده می‌کردند، روبه‌رو شده‌‌اند. ویژگی مشترک این روزها با مقطع زمانی مورد مقایسه یعنی اسفند 98 نیز بیش از هر چیز در شکل‌‌گیری انتظارات تورمی تحت تاثیر دو عامل، یکی دورتر شدن دسترسی به توافق با توجه به روندهای طی‌شده تاکنون و دیگری نوسان در بازار ارز طی چند هفته اخیر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 132
  • امروز: 55
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,435
  • ماه: 7,834
  • سال: 26,036