معاون طرح و توسعه شرکت گل‌گهر: برای تولید فولاد در گل‌گهر از منابع زیرزمینی آب استفاده نمی‌شود. اولین نیروگاه خورشیدی گل گهر در حال احداث است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1374

معاون طرح و توسعه شرکت گل‌گهر: برای تولید فولاد در گل‌گهر از منابع زیرزمینی آب استفاده نمی‌شود. اولین نیروگاه خورشیدی گل گهر در حال احداث است

۶ تا ۸ درصد دی‌اکسید کربن جهان این حجم از آلودگی در فرایند تولید فولاد است. فلزی که لازمه پیشرفت و توسعه هر کشور است.استفاده از هیدروژن سبز در فرآیند فولاد سازی، یکی از ایده‌آل‌ترین روش‌ها برای تولید فولاد است که می‌تواند تولید آلاینده کربنی را تا حد زیادی کاهش دهد که این روش در شرکت‌های صاحب تکنولوژی در سطح پایلوت و نیمه صنعتی در حال مطالعه و اجراست. اولین گام‌ها برای تولید فولاد و معدنکاری سبز در ایرانی که براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی رتبه دهم تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای را دارد، برداشته شده. شرکت گل‌گهر طی تفاهم‌نامه‌ای برنامه دارد تا جهت گیری‌های تحقیقاتی و اجرایی خود را به سوی این موضوعات سوق دهد. مهندس پورمعصومی،‌معاون طرح و توسعه شرکت گل‌گهر در گفت‌وگو با پیام‌ما مدعی است برای تولید فولاد در این شرکت هیچ آبی از منابع زیرزمینی تامین نشده و نیمی از کارخانه‌های گل‌گهر به سیستم بازچرخانی و بازیافت مجهز شده‌اند.

*فولاد سبز تا چه اندازه میزان انتشار گاز کربن را کاهش می‌دهد؟ چه تاثیرات دیگری بر کاهش سایر آلایندگی‌ها و عوارض زیست محیطی دارد؟

مقصود از تکنولوژی‌های معدنکاری و فولاد سبز، فولادی است که فرآیند تولید آن نسبت به فرآیندهای موجود با انتشار کربن کمتری همراه باشد. در صورتی که در فرآیندهای معدنکاری، تولید کنسانتره و گندله، با سرمایه‌گذاری بر روی بازچرخانی آب، هوشمندسازی فرآیندها و کاهش مصارف انرژی ازحداقل آب، برق و گاز به ازای هر تن تولید استفاده گردد، شاهد کاهش انتشار کربن و مخاطرات زیست محیطی خواهیم بود. همچنین بهبود بهره‌وری در فرآیند تولید و بازیافت آهن و فولاد و استفاده از تکنولوژی‌های روز کوره قوس الکتریکی و ریخته گری و نورد پیوسته ورق می‌تواند به کاهش تولید کربن کمک نماید. استفاده از هیدروژن سبز در فرآیند فولاد سازی، یکی از ایده‌آل‌ترین روش‌هابرای تولید فولاد است که می‌تواند تولید آلاینده کربنی را تا حد زیادی کاهش دهد. این نوع هیدروژن از الکترولیز آب بدست می‌آید و در صورت استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق، می‌توان گفت که مخاطره‌ای برای محیط زیست ندارد.

 *در مورد تفاهم نامه اخیر گل گهر و ایمیدرو که در همین رابطه است توضیح دهید که دقیقا چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

این تفاهم‌نامه با هدف ایجاد حساسیت در شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی جهت توجه جدی به مزایای معدنکاری و فولاد سبز و تلاش در جهت ورود سیاستگذاری‌های مرتبط در استراتژی‌های شرکت‌های مطبوع است.

در چارچوب عقد این تفاهم‌نامه، گل گهر خود را متعهد به استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای کاهش انتشار کربن در فرآیند تولید آهن و فولاد می‌داند و جهت گیری‌های تحقیقاتی خود را به سوی این موضوعات سوق خواهد داد.

 نتیجه این تفاهم‌نامه را تا چه تاریخی می‌توان به صورت ملموس و قابل اندازه‌گیری مشاهده کرد؟

در حوزه‌هایی که دانش و فناوری‌های مرتبط با آن در کشور موجود باشد، حداکثر تا سه سال آینده، خصوصا در زمینه کاهش مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر، نتایج این تفاهم نامه‌ها را مشاهده خواهیم کرد. البته این کاهش انتشار، نسبت مستقیمی با سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها دارد. به عنوان نمونه در حال حاضر، آب مصرفی منطقه گل‌گهر از آب شیرین شده خلیج فارس است که با سرمایه‌گذاری بسیار زیادی اجرا شد و آب تولیدی آن گران‌تر از تمام آب‌های کشور است، ولی به جهت خدمت به محیط زیست کشور، از این آب گران در فرآیند تولید آهن و فولاد استفاده می‌شود. همچنین پروژه‌های مرتبط با بازیافت آب در دستور کار جدی گل گهر قرار دارد که تا سه سال آینده به ثمر خواهد نشست.

پروژه نیروگاه ۴۰ مگاواتی خورشیدی هم در همین راستا در شرکت گل گهر تعریف و در حال اجرا است، اما در خصوص مواردی مانند تولید هیدروژن پاک جهت فولاد سبز، با توجه به اینکه نیاز به مطالعات بنیادین و سرمایه گذاری‌های مفصل و زمانبر تحقیقاتی دارد، به امکان تحقق آن در 10 سال آینده خوشبین هستیم.

 چند درصد از فرآیند تولید آهن و فولاد در این شرکت مجهز به این تکنولوژی شده و بر محور فولاد سبز است؟

در بخش مصرف آب، هیچ آبی از منابع زیرزمینی تامین نمی‌شود. همچنین نیمی از کارخانه‌های گل‌گهر به سیستم بازچرخانی مجهز شده‌اند و طرح‌هایی برای بازیافت آب سایر کارخانجات تعریف و در حال اجراست.

همچنین استفاده از تکنولوژی‌های روز تولید فولادسازی به روش احیا مستقیم هات شارژ و کوره‌های قوس الکتریکی و ریخته‌گری و نورد پیوسته در کارخانجات گل گهر قدم‌هایی است که گل گهر در این مسیر برداشته است.

در کاهش مصارف انرژی به ازای هر تن تولید در بخش‌های مختلف با اقداماتی که در مکانیزه کردن، هوشمندسازی و بهینه کردن فرایندهای تولید داشتیم در این راستا حرکت کردیم.

در بخش آلودگی هوا، پروژه گوگردزدایی جهت جذب گاز SO2 کارخانه گندله سازی و تولید کود شیمیایی سولفات آمونیاک در حال اجرا است.

کدام شرکت‌های ایرانی مجهز به این تکنولوژی شدند و جایگاه گل گهر در این زمینه کجاست؟

در خصوص تولید هیدروژن پاک، مقیاس صنعتی در دنیا هنوز ابتدای راه است و فعلا در حد مطالعات بنیادین و حداکثر اجرای پایلوت و واحد نیمه صنعتی است. با توجه به هزینه‌های بسیار بالای انرژی جهت تولید هیدروژن سبز، فعلا این کار تا دستیابی به روش‌های ارزان تر، اقتصادی نیست. اما در حوزه معدنکاری سبز و جذب آلاینده‌ها، گل گهر با توجه به توضیحات قبل به عنوان شرکت پیشتاز در کشور است.

فکر می‌کنید تا سال ۲۰۵۰ که باید انتشار کربن جهان به صفر برسد، ایران در چه وضعیتی قرار داشته باشد؟ برنامه گل گهر برای کاهش انتشار کربن چیست؟

موضوع کاهش انتشار کربن به سیاست‌های قیمتی انرژی و قیمت‌گذاری محصولات بسیار وابسته است و پیش‌بینی این موضوع با سیاست‌های کلان کشور ارتباط مستقیم دارد.الزاما ما باید به این سمت حرکت کنیم و این کاهش انتشار می‌تواند در قالب جایگزینی انتشار با اقداماتی همچون مشارکت در پروژه‌های سبز باشد که در حال حاضر در شرکت در حال اجرا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 28
  • امروز: 172
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,597
  • ماه: 7,381
  • سال: 24,773