در بازدید معاون امور بین‌الملل دفتر روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مطرح شد. بازدید از طرح‌های جنگل‌کاری و بیابان‌زدایی جنوب کرمان. نقش تاثیرگذار روابط عمومی در شناخت فعالان عرصه منابع طبیعی

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1374

در بازدید معاون امور بین‌الملل دفتر روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مطرح شد. بازدید از طرح‌های جنگل‌کاری و بیابان‌زدایی جنوب کرمان. نقش تاثیرگذار روابط عمومی در شناخت فعالان عرصه منابع طبیعی

معاون امور بین‌الملل و رئیس گروه ارتباطات و رسانه دفتر روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با هدف بازدید از پروژه‌ها و طرح‌های در حال اجرای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به جنوب کرمان سفر کردند.

حسین بدری‌پور و هادی شفیعی از طرح‌های اجرا شده در شهرستان‌های عنبرآباد، رودبارجنوب، کهنوج و قلعه‌گنج با همراهی معاون فنی، رئیس اداره امور بیابان و رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان بازدید کردند.

رئیس گروه ارتباطات و رسانه دفتر روابط عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه هدف از بازدید‌های انجام گرفته‌، ارزیابی فعالیت‌های روابط عمومی است، گفت: کار مجموعه منابع طبیعی در عمق عرصه‌هاست و طرح‌های انجام گرفته علی‌رغم دیگر نهادها در جلوی چشمان مردم  قرار ندارد.

هادی شفیعی اظهارکرد: مهمترین‌ کار و نقش اصلی برعهده همکاران ما در سطح روابط عمومی ادارات کل است که با انعکاس کارهای انجام گرفته، زحمات و تلاش مجموعه منابع طبیعی در جهت بیابان زدایی ، جنگل کاری و حفظ منابع طبیعی را به همگان انعکاس دهند.

*زراعت چوب جایگزینی برای کشت جالیز

در ابتدای سفر از پروژه زراعت چوب، مزرعه خیرآباد پاتلی شهرستان عنبرآباد بازدید شد.

این طرح به صورت پایلوت در سطح ۳۵ هکتار با کشت اکالیپتوس یکی از گونه‌های سازگار با محیط با هدف زراعت چوب و بادشکن انجام گرفته است.

رییس اداره امور بیابان منابع طبیعی جنوب کرمان با بیان اینکه در این طرح به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۲۰ نفر مشغول به کار شده‌اند در‌این باره می‌گوید:در جایگزینی زراعت چوب به جای جالیز، مزرعه بعد از مدت ۴ سال به تولید می رسد و محصول با قیمت رضایت بخش و تضمینی خریداری می‌شود.

موسی امیری با اشاره به اینکه تولید نهال در جنوب کرمان با ظرفیت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله  انجام می‌گیرد افزود: در تولید نهال از گونه‌های سازگار با محیط  مانند اکالیپتوس، گز شاهی، کهور ، اسکنبیل، کنار، آکاسیا استفاده می‌شود.

*اجرای بادشکن در دونوع زنده و غیر‌‌زنده

امیری با بیان اینکه بادشکن در دو نوع زنده و غیر‌زنده اجرا می‌شود، افزود: در برخی مناطق، محیط اجازه رشد و پرورش گونه‌های گیاهی زنده را نمی‌دهد و در این مناطق که جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی مورد تهدید قرار دارند شرایط برای اجرای بادشکن غیرزنده فراهم می‌شود .

رییس اداره امور بیابان منابع طبیعی جنوب کرمان با اشاره به اینکه نمونه بادشکن غیرزنده در منطقه «گارو» از توابع شهر رمشک اجرا شده ، ادامه‌داد: بادشکن‌های غیرزنده با برگ نخل احداث می‌شوند و بعد از استقرار این نوع بادشکن در محل شرایط برای اجرای بادشکن زنده نیز فراهم می‌شود.

پروژه جنگل کاری بهادرآباد شهرستان رودبار یکی دیگر از طرح‌هایی بود که در این سفر از آن بازدید به‌عمل آمد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در این خصوص توضیح‌داد: این طرح با هدف بیابان‌زدایی و جنگل کاری در سطح یک‌هزار هکتار اقدام به کشت درخت کهور یکی از گونه های سازگار با محیط شده است.

رضا سنجری افزود:بعد از اجرای این طرح به مدت ۵ سال منطقه به صورت قرق حفاظت می‌شود و در طی این مدت نیز با رشد درختان کهور پوشش بومی منطقه هم اجازه رشد یافته و جانی دوباره می گیرد.

*استقبال تشکل‌های بومی برای اجرای طرح‌ها

سنجری یکی از مهمترین کارهای در حال انجام در جنوب کرمان را تشکیل اتحادیه‌ها و تشکل‌ها دانست و تصریح‌کرد: از ۴۶ قرارداد حوزه معاونت فنی بیش از ۳۰ قرارداد با تشکل‌هایی که مردم بومی منطقه تشکیل داده‌اند منعقد شده است.

او با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها تاکنون به کشاورزانی که زمین‌های خود را با کشت نکردن محصولات جالیزی و حذف از چرخه تولید غذا به طرح زراعت چوب اختصاص داده‌اند هیچ‌گونه اعتباری و تسهیلاتی به این منطقه در نظر نگرفته است ابراز امیدواری کرد که در برنامه‌های آینده سازمان این مورد مدنظر قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار کاغذوطن، در این سفر از چند طرح دیگر از جمله پروژه آبیاری و مراقبت نهال‌کاری پولکی در شهرستان کهنوج،اجرای یک طرح بادشکن زنده اطراف مزرعه در روستای چاه زنگی و طرح آبیاری و مراقبت نهال در چاه نوروز شهرستان قلعه‌گنج و پروژه  تولید نهال بخش خصوصی در رضا آباد شهرستان کهنوج بازدید انجام گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :