ربع سکه و زمین برنده رالی قیمت. سرمایه‌گذاران برای تولید تره هم خورد نکردند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1391

ربع سکه و زمین برنده رالی قیمت. سرمایه‌گذاران برای تولید تره هم خورد نکردند 

گزارش | مرضیه‌قاضی‌زاده

سرمایه‌گذاری در کدام بازارها بازدهی بیشتری داشت؟ بررسی‌های «کاغذ وطن» نشان می‌دهد که در بین بازارهای مالی و دارایی بیشترین بازدهی از ابتدای سال تا آخر آذر برای سکه «ربع» بوده است. هر قطعه ربع سکه که در معاملات روز اول مهر در رقم ۴ میلیون و ۱۴۷ هزار تومان معامله می‌شد، در ۹ ماه اخیر با ثبت حدود۱۱۵.۲۱درصد شاخص بازدهی، تا انتهای آذر به رقم ۸میلیون و ۹۲۵ هزار تومان رسید.  بعد از ربع سکه، زمین با میانگین بین ۵۰ تا ۶۰درصد افزایش قیمت در جایگاه دوم قرار دارد. سکه طلا طرح جدید و دلار بازار آزاد هر یک به ترتیب با۵۰.۶ و ۴۹.۷ درصد رشد، در جایگاه سوم  و چهارم رالی ۹ ماهه بازار‌ها قرار گرفتند. خودرو و بعد از آن مسکن هم در جایگاه پنجم  و ششم  قرار گرفتند.در بین شرکت‌کنندگان در این رالی شاخص بازار سهام با افزایش  کمتر از ۱۰درصد، در رقابت با سایر بازارهای مالی باخته است . 

برنده ماراتن رقابت بازارهای مالی و دارایی «ربع سکه» است. نرخ رشد ربع سکه طلا رقمی معادل ۱۱۵.۲۱درصد طی ۹ ماه بوده است. سکه و دلار اما میزان بازدهی‌شان نصف این میزان هم نبوده است. بررسی‌های «کاغذ وطن» گویای این امر است که سکه طلا بهار آزادی از ۱۲ میلیون و ۷۳هزار تومان به ۱۸میلیون و ۱۸۸هزار تومان رسیده است.  دلار بازار آزاد هم روند افزایش قیمتش تقریبا مشابه سکه است و بازدهی آن طی این ۹ ماه برابر ۴۹.۷ درصده بوده است. نرخ رشد قیمتی طلای ۱۸ عیار هم ۴۳.۶۹درصد بوده است و این قلم تا ۳۰ آذر به یک میلیون و ۷۶۹هزار تومان رسیده است. در میان بازارها مالی، دلار آزاد نسبت به سکه و ربع سکه در جایگاه پایین‌تری قرار دارد و بازدهی آن کمتر از ۵۰درصد گزارش شده است. رقم دقیق بازدهی دلار بازار آزاد تا آخر آذر برابر ۴۹.۷درصد بوده و تا انتهای آذر دلابه کانال ۳۸هزار تومان وارد شده است.

بعد از«ربع سکه» جایگاه دوم بازدهی در میان بازارهای دارایی و مالی  به زمین تعلق دارد. علی گلسرخی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» مدعی است بازار مسکن و زمین اگر چه میزان افزایش قیمت کمتری نسبت به «ربع سکه» داشته اما کمریسک‌تر از سیار بازارهای دارایی و مالی  است. او در رابطه با میزان افزایش قیمت ملک و زمین در کرمان از اسفند سال گذشته تا آذرماه می‌گوید: «افزایش قیمت زمین در همه برهه‌ها بیشتر از آپارتمان بوده است. در کل اگر آپارتمان و خانه‌های ویلایی را حساب کنیم متوسط افزایش قیمت در بازار ملک و ساختمان حدود ۳۵ درصد ولی در موارد پر متقاضی مثل زمین افزایش قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است.»

به گفته او قیمت زمین در محدوده ۲۴ آذر هم‌اکنون  به قصبی۵۰۰میلیون تومان رسیده و در حاشیه شهر، شهرک سیدی و شرف‌آباد نیز قیمت زمین ۱۲قصبی حدود ۷۰۰میلیون تومان است. با وجودی که میزان بازدهی زمین در کرمان به نسبت از قیمت دلار هم بیشتر بوده است اما طبق گفته این کارشناس بازار مسکن تقاضا برای زمین و ملک در کرمان از آغاز دولت رئیسی با شعار یک میلیون واحد مسکونی در سال کمتر شده و این بازار با رکود مواجه بوده است.

*خودرو همچنان در تب قیمتی 

اگر چه قرار بود عرضه خودرو در بورس ترمز افزایش قیمت خودرو در بازار  را بکشد . اما میزان افزایش قیمت به حدی بوده که بازدهی این بازار در برخی از گروه‌های خودرویی را در موازی بازار دلار قرار داده است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲  از ۲۶۶ میلیون در سال قبل به  ۳۹۰ میلیون تومان تا آذرماه رسانده است. افزایش قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ برابر ۴۶درصد است . در مورد خودروی پژو ۲۰۷ نیز نرخ افزایش قیمت حدود ۴۰ درصد است و خودروی صفر تان از ۳۵۶میلیون به ۵۰۰میلیون تا آخر آذرماه رسیده است.  قیمت پژو پارس سال ۱۴۰۰ هم از ۳۳۰ میلیون به ۴۷۰میلیپون رسیده که گویای افزایش قیمتی برابر ۴۲ درصد است.

بعد از پژو بیشترین رشد قیمت برای تیبا

در میان خودروهای ایرانی پرتقاضا بعد از گروه پژو بیشترین نرخ افزایش قیمت مختص تیبا بوده است. تیبای صندوق‌دار سال ۱۴۰۰ از ۱۷۸میلیون در سال قبل به ۲۴۰میلیون تومان رسیده است تا بازدهی ۳۴درصد را به نمایش بگذارد. میزان افزایش قیمت در تیبا ۲ اما به قدری کندتر بوده و رشد قیمتی این خودرو حدود ۲۹درصد بوده و از ۱۵۸میلیون تومان به ۲۰۰میلیون تومان تا آذرماه رسیده است.

خودرو پراید نیز با وجودی که سال‌هاست که تولیدش متوقف شده اما بین ۳۲ تا ۲۵درصد در دو مدل ۱۳۲ و ۱۱۱ افزایش قیمت داشته است.

میزان افزایش در خودروهای خارجی اما به مراتب بیشتر بوده است. هیوندای النترا سال ۲۰۱۸ از یک میلیارد و ۴۴۵میلون تومان به ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان رسیده تا بازدهی ۶۶درصد را به نمایش بگذارد. به عبارت دیگر بازدهی سرمایه‌گداری در برخی از خودروهای خارجی پر متقاضی حتی از خرید زمین هم بیشتر است.

*بورس به بازارهای مالی باخت 

میزان بازدهی در بازار بورس که به نوعی دماسنج بخش تولید است کمتر از ۱۰درصد بوده است.  در ۹ماه نخست سال جاری، شاخص بازار سهام کمتر از ۱۰درصد افزایش یافته است. گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که ۲۰ آذر ماه منتشر شد از رسیدن عدد «تشکیل سرمایه ثابت خالص» به عدد منفی ۶۳۴/۵۹ در سال ۱۴۰۱ خبر داد و این به معنای خروج سرمایه و عدم تمایل یا توانایی بخش خصوصی، در جذب سرمایه‌های خارجی است.

براساس آمار فصلی سه ماهه اول ۱۴۰۱ مرکز آمار هم تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۱/۰ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته است. تشکیل سرمایه ثابت خالص در سه سال اخیر منفی بوده است. ین موضوع نشان می‌دهد که صاحبان پول و سرمایه عملا گوش چشمی هم به بخش تولید نداند و ترجیح‌می‌دهند که سرمایه خود را به جای تولید صرف سفته‌بازی کنند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 77
  • امروز: 21
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,422
  • ماه: 7,832
  • سال: 25,865