در همایشی با نام «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی » در جیرفت مطرح شد. ۶۵ درصد ساختمان‌های جنوب کرمان پرخطر هستند. ۴۹ درصد ابنیه کشور ناپایدار و دارای سقف لرزان ( نا ایمن )

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1391

در همایشی با نام «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی » در جیرفت مطرح شد. ۶۵ درصد ساختمان‌های جنوب کرمان پرخطر هستند. ۴۹ درصد ابنیه کشور ناپایدار و دارای سقف لرزان ( نا ایمن )

گزارش | کاغذ وطن

همایشی با نام « بم سفیر نوسازی برای ایران قوی » همزمان با روز ایمنی و بهره گیری از آموزه‌های زلزله بم در شهر جیرفت برگزار شد. این رویداد که با حضور سفیران نوسازی در۳۵ شهر از ۱۰۰ شهر بزرگ کشور که میزان بافت فرسوده در آن‌ها بالاست، مصادف با پنجم دی ماه و حادثه زلزله بم برپا شد. 

 در این مراسم مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان در بیان هدف از برگزاری این همایش اظهارداشت: با توجه به ناپایداری و نبود مقاومت کافی ساختمان‌های مسکونی در زلزله بم، خسارت عمده‌ای به ساختمان‌های این شهر وارد شد و تعداد زیادی از هم استانی‌های ما در این حادثه جان خود را از دست دادند. در همین راستا و به مناسبت بزرگداشت روز ایمنی در برابر زلزله وکاهش اثرات بلایای طبیعی و برای بهره گیری از آموزه‌های زلزله بم،این همایش برگزار شده است.

محمد ساردویی ادامه داد: این همایش تحت عنوان ” بم سفیر نوسازی برای ایران قوی ”  با تلاش شرکت بازآفرینی شهری ایران و همکاری شهرداری‌های شهرهای کشور و با حضور سفیرانی از شهر بم و شرکت بازآفرینی شهری ایران همزمان در ۱۰۰ شهر کشور  همراه با نشست‌های تخصصی و بازدید از محله‌های هدف طرح بازآفرینی شهری برگزار میشود.

*لزوم ارائه تسهیلات بازآفرینی

او با بیان اینکه باید در اجرای قوانین ساخت و ساز دقت لازم صورت پذیرد افزود:بازآفرینی شهری و تاب آوری شهرها پیش از بروز شرایط بحرانی مهم است پس باید آمادگی داشته باشیم و کارهای پیشگیرانه لازم انجام شده باشد.

محمد ساردویی با بیان اینکه باید در قوانین ساخت و ساز دقت کنیم افزود: باید به بازآفرینی قسمت قدیمی تر شهر بپردازیم و تسهیلات برای بازآفرینی به مردم ارائه کنیم.

 مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان اضافه کرد: آسفالت معابر، ایجاد فضای سبز و انجام اموری که موجب تشویق مردم به بازگشت به محلات قدیمی شود هم باید در برنامه قرار گیرد.

*۲۰میلیون نفر در کشور، ساکن بافت‌های ناکارآمد

 مدیرکل حقوقی و قراردادهای شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و افزایش ارتقا سطح کیفیت زندگی شهری از وظایف شرکت بازآفرینی ایران است، گفت: ۳۳ درصد از جمعیت شهرها ساکن بافت‌های فرسوده و ناکارآمد هستند و سقف‌های ناپایدار بالای سرشان است که این میزان حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شود.

فرهاد اکرمی که به عنوان نماینده شرکت بازآفرینی در این همایش حضور یافته است ادامه داد: ۲۳ درصد سطح  شهرهای کشور با ۱۶۶ هزار هکتار در بافت‌های ناکارآمد قرار دارد. که ۳۲ هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی، ۷۴ هزار بافت فرسوده میانی و ۵۹ هزار هکتار بافت حاشیه‌ای شهری است.

 *وجود۲۷۰۰ ابنیه ناپایدار در کشور

او در اهمیت و ضرورت توجه به نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده افزود: ۴۹ درصد بناهای کشور معادل ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار از ابنیه موجود در کشور ناپایدار و دارای سقف‌های نا ایمن و لرزان است که از سال ۱۳۸۴ تاکنون فقط  ۲۱۰ هزار بنای ناکارآمد را بهبود ببخشیدیم .

اکرمی با اشاره به رتبه بندی و  خطر پذیری ریسک زلزله عنوان کرد: بیشترین ریسک مربوط به استان‌های مازندران گیلان، تهران، هرمزگان،خراسان شمالی، و چهارمحال و بختیاری است ودر اولویت چهارم، ایلام، خراسان رضوی  قم،بوشهر، کرمان قرار دارد و استان‌های سمنان، یزد ، مرکزی و اصفهان  ایمن‌ترین استان‌های کشور از لحاظ زلزله هستند. 

*۹۰ درصد جمعیت ایران در معرض بلایای طبیعی

مدیرکل حقوقی و قراردادهای شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه ایران یکی از ۱۰ کشور بلاخیز دنیاست ادامه داد: از ۴۱ بلای شناخته شده دردنیا ۳۱ مورد از این بلایای طبیعی در ایران رخ می‌دهد و از نظر وقوع بلایای طبیعی کشور ما رتبه ۶ ام را در دنیا دارد و ۹۰ درصد جمعیت کشور ما در معرض خطر این بلایا قرار دارند.

او با اشاره  اینکه مصوباتی در  ستاد ملی بازآفرینی کشور توسط رییس جمهور ابلاغ شده است که در آن استانداران مکلف شدند برنامه جامع بازآفرینی شهری را با اولویت نوسازی مسکن ارائه دهند ادامه داد:از  قوانین و اسناد بالادستی دیگری که در این زمینه تکالیفی ایجاد کرده است، سند راهبردی احیا، بهسازی و توانمندسازی است که باید در طی آن سطح متوسط خدمات این بافت ‌ها تا پایان ۱۴۰۴ با سطح خدمات متوسط شهری برابری کند.

*افراد کم درآمد ساکن سکونتگاههای غیر‌رسمی

فرماندار جیرفت  دیگر سخنران این مراسم گفت: در رخدادهای طبیعی نقاط ناکارآمد، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده و تاریخی دچار آسیب می‌شوند که ساکنان آنها، افراد کم درآمد جامعه هستند.

احمد بلندنظر افزود: این افراد از لحاظ بهداشتی هم کم بهره هستند و اسناد املاک این همشهریان هم دارای مشکلاتی است.

او با بیان اینکه تراکم جمعیت در نقاطی از شهر زیاد باشد مشکلات بیشتر می‌شود ادامه داد: توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله برنامه‌های دولت است.

*۲۶ درصد جمعیت جنوب کرمان ساکن بافت‌های ناکارآمد

معاون مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی جنوب کرمان از سخنرانان این همایش گفت: در جنوب کرمان ۱۸درصد مساحت شهرها  که شامل  ۲۶درصد جمعیت هست در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند.

پیمان توکلی با اشاره به اینکه جنوب استان کرمان با دارا بودن هفت شهرستان و ۲۰ شهر، بر اساس آخرین سرشماری ۸۰۰ هزار نفر جمعیت  دارد، افزود: با توجه به شاخص‌های تعریف شده و مشخص در جنوب کرمان ۶۵ درصد ساختمان‌های ما ناکارآمد هستند و این ساختمان‌ها در هنگام اتفاقات نابهنگام مانند سیل و زلزله بسیار آسیب پذیر هستند و بر همین اساس بیشترین ناکارآمدی را در شهر منوجان و‌ بعد جیرفت داریم.

* برنامه ای برای آسفالت معابر خاکی

او که در این مراسم گزارش عملکردی از اقدامات راه و شهرسازی به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی شهر داد،  تصریح کرد: مهمترین اقدامات راه و شهرسازی در خصوص احیا بافتهای ناکارآمد و ارتقا سطح زندگی درمحله‌های هدف،  تخصیص قیر رایگان به شهرداری‌ها  با هدف آسفالت معابر خاکی که از خواسته‌های اصلی مردم هم بود، است.

*کهنوج و جیرفت با بیشترین کوچه خاکی

توکلی با اشاره به اینکه دربین شهرهای با برنامه طرح تفصیلی مصوب، کهنوج و جیرفت دارای بیشترین معابر خاکی هستند ادامه داد: دیگر اقدام انجام شده را تهیه بانک اطلاعاتی از کلیه معابر خاکی محله های ناکارآمد  بود و تعیین میزان قیر مورد نیاز آسفالت این معابر است که  با تامین قیر مورد نظر طی ۳ سال آینده معابر خاکی در این محله‌ها نداشته باشیم.

او به اقدامات دیگری مانند احداث سالن‌های ورزشی به لحاظ تامین سرانه‌های ورزشی و ایجاد سرای محله در سکونتگاه غیر‌رسمی حسین آباد جیرفت و احداث مرکز فرهنگی در محله کلرود و سرای محله و کتابخانه در محله مالک اشتر برای بهسازی سکونتگاههای غیر‌رسمی اشاره کرد.

پیمان توکلی با اشاره به اینکه جنوب استان کرمان با دارا بودن هفت شهرستان و ۲۰ شهر، بر اساس آخرین سرشماری ۸۰۰ هزار نفرجمعیت  دارد، افزود: با توجه به شاخص‌های تعریف شده و مشخص در جنوب کرمان ۶۵ درصد ساختمان‌های ما ناکارآمد هستند و این ساختمان‌ها در هنگام اتفاقات نابهنگام مانند سیل و زلزله بسیار آسیب پذیر هستند و بر همین اساس بیشترین ناکارآمدی را در شهر منوجان و‌ بعد جیرفت داریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 18
  • امروز: 16
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,685
  • ماه: 7,599
  • سال: 25,277