بی رغبتی سازندگان مسکن به فروش

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1400

بی رغبتی سازندگان مسکن به فروش

پورحاجت، عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان معتقد است در ماههای آتی سازندگان برای حفظ سرمایه از فروش ملک خودداری می کنند و رشد قیمت تداوم خواهد شد گفت: بانک مسکن تسهیلات ساخت را با احتیاط پرداخت می کند.

گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار از رشد قیمت مسکن و افزایش معاملات مسکن نشان داد که تورم فزاینده هر چند دیر اما بالاخره وارد بخش مسکن هم شده است. اگر چه هنوز برخی آگاهان و تحلیلگران معتقد هستند که رشد مسکن به اندازه تورم عمومی نبوده است اما ناگزیر هستیم که بپذیریم مسکن هم مثل هر کالایی می تواند گران به تبعیت از تورم عمومی و رشد نرخ ارز گران شود.

فرشید پورحاجت عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان مسکن معتقد است که رشد قیمت مسکن تا پایان سال تداوم خواهد شد. اما رشد فزاینده تورم باعث خواهد شد تا روند صعودی معاملات مسکن در دی ماه متوقف شود چرا که برخی سازندگان مسکن برای حفظ سرمایه خود ناگزیر هستند که از فروش مسکن فعلا منصرف شوند.

او می گوید: وزارت راه و شهرسازی و وزیر راه و شهرسازی اگر می خواهد در بخش مسکن موفق عمل کند باید دیدگاه دولتی خود را تغییر دهد و باید بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد.

«فرشید پورحاجت» عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور در پاسخ به این سوال که وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده است که تسهیلات ساخت مسکن باید از ۳۵۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یابد؟ آیا این میزان می تواند کفاف ساخت را بدهد، گفت: یکی از ابزارهای تقویت قدرت نقدینگی تولیدکنندگان مسکن که باید مورد توجه قرار بگیرد یا باید از طریق پیش فروش ساختمان باشد که متاسفانه قانونی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است می توان گفت که در این ۱۲ یا ۱۳ سال گذشته مسیر پیش فروش ساختمان را با بن بست مواجه کرده است و سازندگان مسکن رغبت چندانی به استفاده از این ظرفیت ندارند و عملا پیش فروش ساختمان به عنوان یک مکانیزم تامین نقدینگی، کاربری خود را از دست داده است. مسیر دوم تامین نقدینگی از محل تسهیلات ساخت مسکن است که در قالب تولید مسکن بانک‌های تخصصی مسکن مثل بانک مسکن و یا سایر بانک ها تامین می شود. به نظر بنده این تسهیلات می تواند به تولید مسکن کمک کند تا کمبود نقدینگی جبران شود. امروز کمبود نقدینگی شرایط را برای سرمایه در بخش مسکن به شدت به مخاطره انداخته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 66
  • دیروز: 82
  • هفته: 773
  • ماه: 4,601
  • سال: 38,602