آمار تصادفات جنوب کرمان سخن می‌گوید. جاده‌های کم‌عرض با رانندگان بی‌گواهینامه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1434

آمار تصادفات جنوب کرمان سخن می‌گوید. جاده‌های کم‌عرض با رانندگان بی‌گواهینامه

گزارش | ایرنا

رییس پلیس راه جنوب کرمان در ادامه با اشاره به مسیرهای قاچاق به‌ویژه زهکلوت- رودبار جنوب و مسیر قلعه گنج گفت: وجود برخی رانندگان که اقدام به قاچاق می‌کنند هم خود شرایط خطرساز می‌آفریند و هم تا حدودی بر رفتار دیگر رانندگان تاثیر منفی می‌گذارد

درحالی آمارها می‌گویند فقط امسال ۱۸۸ نفر تا اول اسفند تنها در صحنه حادثه و در دم در جاده‌های جنوب استان کرمان جان باخته‌اند که مسئولان می گویند جاده‌های این منطقه بسیار خلوت هستند و سرانه ایستگاه‌های بین راهی برای توقف نیز اندک است.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، اورژانس در جنوب استان کرمان از ابتدای امسال تا اول اسفند ۱۰ هزار و ۶۲۲ مورد ماموریت در تصادفات جاده‌ای داشته است که در این ماموریت‌ها ۱۲ هزار و ۵۳۵ مصدوم در تصادفات مورد رسیدگی قرار گرفته اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن که ۱۰ هزار و ۴۳۵ مصدوم بوده است و شاهد رشد ۲۰ درصدی مصدومان سوانح رانندگی هستیم.

امسال همچنین ۹ هزار و ۵۰۰ مجروح تصادفی به بیمارستان اعزام شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۱۷ درصد رشد داشته است.همچنین امسال ۱۸۸ نفر قبل از رسیدن تکنسین بر اثر تصادف در جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند که نشان دهنده شرایط بسیار بد تصادفات و جاده‌های جنوب استان کرمان است.

سهم کم جنوب از بزرگراه‌ها

در این زمینه گفت‌وگویی با رییس پلیس‌راه جنوب کرمان نیز انجام داده‌ایم. سرهنگ امیر معین‌الدینی اظهار کرد: شرایط جاده‌های جنوب کرمان یکی از نمودهای محرومیت این منطقه محسوب می‌شود، به عنوان مثال تنها ۲۵۰ کیلومتر جاده‌ دوبانده یا اتوبان در این منطقه وجود دارد و هفت هزار کیلومتر از راه‌ها دوطرفه یعنی رخ به رخ و با عرض کم هستند که تصادفات امسال افزایش قابل توجهی داشته و هر سال نیز روند آن افزایشی بوده است. 

او ادامه داد: اختلاف ارتفاع میان آسفالت با شانه جاده به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی ایجاد شده از دیگر مشکلات جاده‌های جنوب است و راننده‌های زیادی که با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌کنند توانایی کنترل خودرو را بویژه در این جاده‌ها از دست می‌دهند.

این مسئول اضافه کرد: درصد افرادی هم که در این جاده‌ها رانندگی می‌کنند و گواهینامه ندارند چشمگیر است و این احتمال تصادف را افزایش داده است زیرا نمی‌دانند در شرایط آب و هوایی متفاوت چه تصمیمی بگیرند.

سرهنگ معین‌الدینی یادآور شد: شرایط محیطی جاده‌های جنوب، از جمله خلوت بودن راه، نبود غذاخوری مناسب و نیز استراحتگاه موجب می‌شود راننده سعی کند زودتر به مقصد برسد و این حوادثی را رقم می‌زند.

قاچاقچیان جاده را خطرسازتر می‌کنند

رییس پلیس راه جنوب کرمان در ادامه با اشاره به مسیرهای قاچاق به‌ویژه زهکلوت- رودبارجنوب و مسیر قلعه‌گنج گفت: وجود برخی رانندگان که اقدام به قاچاق می‌کنند هم خود شرایط خطرساز می‌آفریند و هم تا حدودی بر رفتار دیگر رانندگان تاثیر منفی می‌گذارد.

او عبور و مرور موتورسیکلت‌های عموما متعلق به کارگران یا کشاورزان در جاده‌ها که بسیاری از آنان بدون گواهینامه هستند را عامل دیگری در تصادفات دانست و افزود: بسیاری از این موتورسیکلت‌ها در اوایل تاریکی شب یا صبح با موتور ناایمن بدون چراغ و شبرنگ تردد می‌کنند.

 در نبود دوربین‌های نظارتی تخلف بیشتر است

سرهنگ معین‌الدینی تاکید کرد: تصور غلطی ایجاد شده است که دیدن دیگران توسط راننده برای ایمنی کفایت می‌کند اما این راننده نیست که فقط باید خودش خوب ببیند بلکه خودروها و وسایل نقلیه و حتی پیاده هم باید وسیله نقلیه او را خوب ببینند.

او اضافه کرد: اطمینان از چراغ‌های عقب و جلو وسیله نقلیه و استفاده از وسایل بازتابنده نور در شب در کاهش تصادفات بسیار مهم است که بسیاری از رانندگان به آن بی توجه هستند.

سرهنگ معین‌الدینی ادامه داد: ماهانه اقدام به توزیع رایگان کلاه‌های ایمنی و برچسب‌های بازتابنده نور در میان موتورسیکلت سواران می‌کنیم اما از آن استفاده نمی‌کنند و این نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

او افزود: همکاران ما حتی در مقابل پاسگاه با متوقف کردن موتورسیکلت به جای جریمه، لامپ خراب آن را با لامپ سالم تعویض کرده‌اند تا دچار حادثه ای در ادامه مسیر نشود؛ اما همچنان فعالیت‌های فرهنگ ساز نیاز است.

رییس پلیس راه جنوب کرمان با اشاره به اینکه کمبود تابلو علائم و تعداد کم دوربین‌های ثبت تخلفات از دیگر عوامل تصادفات در جاده‌های جنوب استان است اظهار کرد: فاصله دوربین‌های ثبت تخلفات در جاده‌های کشور ۳۰ کیلومتر است که در جنوب کرمان این میزان به ۴۷ کیلومتر افزایش می‌یابد و فرصت بیشتری به راننده برای تخلف می‌دهد که در کنار شرایط جاده‌ای که بیان شد بر افزایش تصادفات اثر گذاشته است.

کمبود فوریت‌های پزشکی در برابر وسعت جنوب

او گفت: ۴۰ درصد از تصادفات در جاده‌های روستایی رخ می‌دهد و بسیاری از مصدومان به دلیل جراحات اولیه و نبود فوریت‌های پزشکی جان خود را از دست می‌دهند.

سرهنگ معین‌الدینی ادامه داد: سه هزار و ۱۲۳ روستا در جنوب کرمان وجود دارد و ۲ هزار دستگاه سنگین و نیمه سنگین برای حمل محصولات کشاورزی از این جاده‌ها و جاده‌های اصلی می‌گذرند؛ این حجم از خودروهای سنگین در این منطقه با جاده های نامناسب، خود حدیث مفصلی است که نیاز به تامل و اهتمام مدیران ملی دارد.

اعتبارات راه روستایی نزدیک به صفر است

او یادآور شد: براساس مستندات و گزارش‌های مدیران متولی اعتبارات راه‌های روستایی نزدیک به صفر است و راه‌هایی همچون راه جیرفت – بلوک راه روستایی محسوب می‌شود اما تبدیل به راه اصلی شده است و شاهد تردد بالایی در آن هستیم.

رییس پلیس راه جنوب کرمان افزود: ۶۰ درصد تصادفات عامل انسانی دارد و ۳۲ دستگاه در حوزه تصادفات مسئولیت دارند که می توانند بر بخش عامل انسانی تاثیر بگذارند، اما بیشتر نگاه‌ها به پلیس است.

او تاکید کرد: به صورت مستمر باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی انجام گیرد حتی اگر نتیجه سال‌ها تلاش نجات یک انسان باشد، نباید از این فعالیت ها دریغ کرد.

وضعیت راه‌های جنوب کرمان برای تکمیل نیاز به اعتباری ویژه دارند،  که مسئولان راه و شهرسازی این منطقه نیز بارها خواهان تخصیص اعتبارات برای توسعه راه‌ها شده‌اند.

رییس پلیس راه جنوب کرمان گفت: ۶۰ درصد تصادفات عامل انسانی دارد و ۳۲ دستگاه در حوزه تصادفات مسئولیت دارند که می‌توانند بر بخش عامل انسانی تاثیربگذارند،  اما بیشتر نگاه‌ها به پلیس است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 23
  • امروز: 187
  • دیروز: 194
  • هفته: 1,490
  • ماه: 7,943
  • سال: 26,362