استاندار تاکید کرد. برنامه نجات کامل باغ‌موزه‌ای ۱۳۰ ساله در کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1443

استاندار تاکید کرد. برنامه نجات کامل باغ‌موزه‌ای ۱۳۰ ساله در کرمان

کرمان- ایرنا- استاندار کرمان می‌گوید کاربری اصلی شرکت فرش کرمان باید حفظ و در عین حال، احیا شود؛ همچنین تمامی مراحل تبدیل آن به باغ موزه باید به طور کامل به مرحله بهره برداری برسد.

به گزارش ایرنا، شرکت فرش کرمان مربوط به اواخر دوره قاجار در بلوار باستانی پاریزی این شهر واقع شده است؛ مکانی که توانست اوایل سال‌های ۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت برسد و روند پر فراز و نشیبی را تا همین حالا طی کند.

این روزها شرکت فرش کرمان با عنوان باغ موزه فرش این شهر شناخته می‌شود، مکانی در زمینی به مساحت ۲۱ هزار مترمربع با قدمتی ۱۳۰ ساله که در گذشته‌های نه چندان دور کار ریسندگی، رنگرزی، فرش‌بافی و تولید فرش دیار کریمان در آن راهبری و انجام می‌شد.

مهر ۹۴ بود که خبر تبدیل شرکت فرش کرمان به باغ موزه فرش منتشر شد و فخری الله‌توکلی عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان در آن زمان گفت که شرکت فرش کرمان‌ به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شده و قرار است به باغ موزه فرش جنوب شرق کشور ‌تبدیل ‌شود.

البته قبل از آن یعنی مرداد ۹۴ رییس مرکز ملی فرش ایران در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می شد از برنامه‌های ویژه برای شرکت فرش کرمان گفته بود و امیدواری بازگشت اعتبار از دست رفته فرش کرمان را زنده کرده بود.

بعد از آن در سال ۹۷، استاندار وقت کرمان، محمد جواد فدایی، با اشاره به اینکه باغ‌موزه فرش کرمان در مدت یک سال راه‌اندازی می‌شود خبرهای خوبی برای سال ۹۸ پیش بینی کرده و گفته بود که ساختمان تاریخی شرکت فرش کرمان توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با نظر کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی استان مرمت می‌شود.

در نهایت ۱۴ بهمن امسال بخشی از این باغ موزه با همت اداره کل صمت استان که از سال ۹۹ متولی اصلی بازسازی شده بود به اتمام رسید و در مراسمی با حضور استاندار کرمان محمد مهدی فداکار از آن بهره‌برداری شد.

با بهره‌برداری از بخش نخست باغ موزه فرش ۵۵ تخته فرش دستباف و ۱۰ تخته گلیم تولیدات شرکت سهامی فرش ایران شعبه کرمان به نمایش عموم گذاشته شد البته بخشی از این باغ موزه نیز به به موزه سنگ اختصاص یافت و سنگ‌های معدنی و قیمتی استان که به لحاظ موقعیت زمین‌شناسی دارای ظرفیت‌های منحصربه فرد است به نمایش درآمد.

اما آنطور که پایگاه اطلاع رسانی استانداری کرمان روز سه شنبه اعلام کرده محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در بازدید از باغ موزه فرش کرمان گفت: احیای مجموعه تاریخی شرکت فرش کرمان به عنوان باغ موزه با تاکید بر حفظ کاربری اصلی آن صورت می‌گیرد.

فداکار اظهارداشت: راه‌اندازی ۲ موزه فرش و سنگ و همزمان آموزش و تولید زنده را در این مجموعه باید داشته باشیم. البته تاکید استاندار کرمان در احیای مجموعه باغ موزه فرش بر حفظ کاربری اصلی آن با آموزش، بافت و فروش فرش‌های دستباف بود، ضمن اینکه ماشین‌آلات و تجهیزات قدیمی ریسندگی، رنگرزی و بافت فرش نیز در معرض دید عموم قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 154
  • امروز: 130
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,510
  • ماه: 7,909
  • سال: 26,111