رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی اعلام کرد. استفاده از پَر مرغ به جای سویا در خوراک طیور

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1454

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی اعلام کرد. استفاده از پَر مرغ به جای سویا در خوراک طیور

 رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: پژوهشگران توانستند با هیدرولیزه کردن پَر مرغ درصد پروتئین آن را افزایش و از ۴۰ درصد به ۷۰ درصد برسانند و از این پر مرغ در خوراک طیور استفاده کنند. این اقدام می‌تواند سویای مورد نیاز واحدهای مرغداری را کاهش داده و نیاز به واردات را نیز کم کند.

مختار مهاجر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در موسسه تحقیقات علوم دامی وظایف ما حل مشکلات صنعت طیور، شناسایی چالش‌ها و پیشنهاد چگونگی برخورد است، اظهار کرد:در سال ۱۴۰۱ با توجه به شعار سال یعنی دانش بنیانی اقداماتی برای برون رفت از چالش‌ها با ارائه مدل‌های فنی، علمی و فناورانه در موسسه تحقیقات علوم دامی انجام شد.

وی ادامه داد: یکی از این اقدامات بهینه‌سازی مواد خوراکی از بقایای زراعی و سرشاخه‌های باغات بود. مثلا در استان بوشهر حدود ۳۰۰ هزار تن سرشاخه خرما داریم. همچنین در استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد و کرمان توانستیم فرمولی برای بهینه کردن خوراک دام طراحی کنیم تا براساس آن از بقایای زراعی برای خوراک دام استفاده و مشکل علوفه برخی از استان‌ها مرتفع شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات این موسسه فرآوری پَر مرغ بود. پژوهشگران توانستند با هیدرولیزه کردن پَر مرغ درصد پروتئین آن را افزایش و از ۴۰ درصد به ۷۰ درصد برسانند و از این پر مرغ در خوراک طیور استفاده کنند. این اقدام می تواند سویای مورد نیاز واحدهای مرغداری را کاهش دهد و نیاز به واردات را نیز کم کند.

وی تصریح کرد: سال گذشته اقداماتی در خصوص اصلاح نژاد مرغ‌های بومی دو منظوره گوشتی و تخم‌گذار انجام شد. چندین سال است که در ۶ استان این کار انجام می‌شود و امروز یک نژاد مرغ بومی داریم که بیش از ۲۲۰ تخم‌مرغ در سال می‌گذارد.

مهاجر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه ۷ نژاد گاو و ۲۷ نژاد گوسفند داریم که شناسایی آنها برای تولید و چگونگی افزایش تولید بسیار مهم است، افزود: پژوهشگران توانستند مدلی در راستای افزایش تولید طراحی کنند و در گله‌های مردمی قرار دهند. این طرح در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی اجرایی شده و می‌توان به وسیله آن راندمان تولیدمثل را از ۶۰ و ۷۰ درصد به ۹۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 7
  • دیروز: 240
  • هفته: 1,917
  • ماه: 7,555
  • سال: 25,119