مسئول بسیج عشایری استان کرمان: ۸۰ درصد مراتع عشایر استان کرمان با خشکسالی مواجه است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1473

مسئول بسیج عشایری استان کرمان: ۸۰ درصد مراتع عشایر استان کرمان با خشکسالی مواجه است

مسئول بسیج عشایری استان کرمان گفت: ۸۰ درصد مراتع عشایر با خشکسالی مواجه شده و از طرفی قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافته که این دو، عشایر را با مشکل مواجه کرده و لازم است مسئولین مربوطه برای حمایت از جامعه عشایری در خصوص ارائه تسهیلات کم بهره اقدام کنند. شهریار سیاری در نشست خبری به مناسبت روز بسیج عشایری با اشاره به رشادت‌های عشایر اظهارکرد: جامعه عشایری استان کرمان در همه عرصه‌های مورد نیاز جامعه حضور موثر و فعال دارند و این قشر نقش خود را در سربلندی ایران به خوبی ایفا کرده است.

او افزود: از مهمترین عرصه‌هایی که جامعه عشایری در آن حضور پررنگ و موثر داشته، عرصه دفاعی است و عشایر بهترین مدافعان ایران اسلامی بودند که بیش از ۱۲۰۰ شهید دادند و نگین آن‌ها حاج قاسم است.

سیاری نقش عشایر در زمینه‌های امنیتی را راهبردی و تعیین کننده دانست و اظهارکرد: عشایر در تامین امنیت پایدار نقش خوبی داشتند و با توجه به اینکه در بیش از ۵۶ درصد مساحت استان کرمان پراکنده و عمدتاً در مناطق صعب العبوری هستند که هیچ پاسگاه امنیتی نیست؛ جامعه عشایری بدون هزینه این امنیت را به ارمغان می‌آورند.

مسئول بسیج عشایری استان کرمان با بیان اینکه امروز تأمین امنیت غذایی یکی از چالش‌های جهانی است اما عشایر استان در تأمین آن نقش مهمی دارند و بیش از ۲۵ درصد گوشت قرمز را تأمین می‌کنند، افزود: یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده، توسعه گردشگری عشایر است ضمن اینکه سهم عشایر در تولید صنایع دستی کشور ۳۵ درصد است.

او ایل‌راه‌ها و راه‌های عشایری را نیازمند ترمیم دانست و با افزودن این مطلب که برای رفع مشکل آب شرب عشایر نیز پروژه هایی در دست اجراست؛ تصریح کرد: فرزندان عشایر برای اشتغالزایی نیازمند تسهیلات و حمایت بانک‌های استان هستند.

مسئول بسیج عشایری سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به اینکه کرمان دومین استان عشایرنشین کشور است، خطاب به نمایندگان مجلس بر استفاده از ظرفیت فراکسیون عشایری و ایجاد ظرفیت قانونی در برنامه هفتم برای حل مشکلات عشایر تأکید کرد و متذکر شد: انتظار می‌رود قوانینی لحاظ شود تا مشکلات عشایر حل شود، ضمن آنکه برخی قوانین موجود نیازمند اصلاح است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 91
  • امروز: 76
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,477
  • ماه: 7,887
  • سال: 25,920