دستورالعملی برای توزیع سوخت تراکتور اجرا می‌شود که در آن به مالکان جدید دستگاههای بالای ۳۰ سال سهمیه تعلق نمی‌گیر. اعتراض‌ تراکتوری به توزیع سوخت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1505

دستورالعملی برای توزیع سوخت تراکتور اجرا می‌شود که در آن به مالکان جدید دستگاههای بالای ۳۰ سال سهمیه تعلق نمی‌گیر. اعتراض‌ تراکتوری به توزیع سوخت

گزارش |‌ کاغذوطن

معاون جهاد کشاورزی جنوب کرمان: تعداد تراکتور موجود در سه سال اخیر۲ برابر شده است، عده‌ای تراکتورهای بلااستفاده دارند و سوخت را می‌فروشند، هدف از دستورالعمل شناسایی این افراد است

 در هفته جاری اخبار اعتراض مالکان تراکتور در شهرهای رودبار جنوب و قلعه گنج به گوش رسید. صاحبان تراکتور راه مواصلاتی در رودبار و قلعه گنج را به نشانه اعتراض مسدود کرده و به آنچه که کاهش سهمیه سوخت اعلام شده بود اعتراض داشتند. اخباری به گوش رسیده بود که بر اساس مصوبه‌ای سهمیه سوخت تراکتور تغییر کرده و به بعضی از ماشین‌ها تعلق نمی‌گیرد. همین خبر کافی بود تا مایه نگرانی مالکان واقعی و فعال تراکتور و افرادی که به‌قصد فروش سوخت اقدام به خرید یکی از مدل‌های قدیمی تراکتور کرده بودند فراهم شود و اعتراض خود را نشان دهند.

 سوخت تراکتورها را جهاد کشاورزی هر شهرستان تعیین می‌کند در همین رابطه معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کمیسیون هماهنگی و برنامه‌ریزی مبارزه با قاچاق سوخت و کالا در تکاپو برای این بود که مصرف سوخت هر حوزه از جهاد کشاورزی گرفته تا راهداری و یا هر جایی دیگر را کاملاً مشخص شود .

 پیمان نامور توضیح داد: جهاد کشاورزی در سال گذشته سوخت هر تراکتور را با احتساب انجام تمام عملیات کاشت و داشت و برداشت برای هر محصول در واحد سطح که هکتار لحاظ شده را مشخص کرد

 او ادامه داد: تعیین سهمیه هر تراکتور. تجزیه‌وتحلیل شد و به طور متوسط ساعت کارکرد در هر واحد سطح بین ۱۶ تا ۱۸ ساعت محاسبه شد؛ ولی عدد نهایی را باتوجه‌به فرسودگی ماشین‌آلات و یا حجم بیشتر کار در نظر گرفته شده و به ۲۱ ساعت افزایش دادیم و باتوجه‌به سطح میزان سوخت تراکتور هم حداکثری در نظر گرفته شد.

 در ۳ سال اخیر تعداد تراکتورها ۲ برابر شده است

 نامور اشاره کرد: تعداد تراکتور موجود با واحد سطح و نیاز منطقه همخوانی ندارد و این تعداد دوبرابر نیاز است و ما در جهاد کشاورزی علت افزایش تراکتور به واحد سطح را فرسوده بودن این ناوگان اعلام کردیم.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اظهار کرد: متأسفانه تعداد تراکتور موجود در سه سال اخیر در قیاس با واحد سطح ۲ برابر شده است، و از ۵ هزار و دویست به ۱۰ هزار دستگاه رسیده است تعدادی از این آمار را می‌توان به دلیل افزایش ضریب نفوذ مکانیزاسیون دانست؛ اما این توجیه مربوط به همه این تعداد نیست.

 ۴۰ میلیون‌لیتری توزیع سوخت بیش از نیاز منطقه

 تامور با اشاره به اینکه افزایش قابل‌قبول تراکتور را می‌توان توجیه کرد؛ اما رشد ۲ برابری بدون افزایش سطح کاشت برای دستگاه‌ها نظارتی توجیه ندارد، می‌گوید: این تعداد تراکتور نشان از توزیع بیش از ۴۰ میلیون لیتر سوخت بیش از نیاز است.

 او از تدوین دستورالعملی برای کنترل و نظارت دقیق‌تر بر توزیع سوخت خبر داد و می‌گوید: در این دستورالعمل ما قصد کاهش سوخت را نداریم وبر طبق آن از یکم تیرماه هر مالکی که تراکتور داشته و در سامانه اسمش موجود است که مشکلی ندارد و موضوع به تراکتورهای جدید بر می‌گردد که محدودیتی برای توزیع سوخت برای تراکتورهای با سن بالا در نظر گرفته شده که در کشور ۲۵ سال بوده است؛ اما با پیگیری‌هایی که داشتیم در استان ۳۰ سال به‌عنوان خط‌قرمز ورود تراکتور در نظر گرفته شد و اگر تراکتوری بالای ۳۰ سال سن وارد سامانه شود سوختی به آن تعلق نمی‌گیرد؛ اما تراکتورهایی با همین سن که قبلاً ثبت شده است سوخت دریافت می‌کنند.

 ناآگاهی از دستورالعمل باعث اعتراضات شده است

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اشاره می‌کند: بر اساس این دستورالعمل چالش برای زمانی است که تراکتور مالک آن تغییر کرده است و باید در سامانه مجدد نام‌نویسی کند.

 او ادامه داد: هنوز در ابتدای راه هستیم و مدیران جهاد بعضاً تسلط کامل به دستورالعمل ندارند و این مورد باعث ایجاد شبه شده است و از طرفی شایعاتی که به گوش کشاورزان رسیده که سوخت به آنها تعلق نمی‌گیرد و تعداد مراجعین به مدیری‌های جهاد کشاورزی زیاد شده است که این موارد باعث سردرگمی و اعتراضات اخیر شده است.

 نامور یادآور شد: همه این امور برای این است که از طرفی نه تولید و کشاورز دچار مشکل شود و نه اضافه توزیع سوخت داشته باشیم که قاچاق رخ دهد. او با بیان اینکه هنوز از ظرفیت‌های طرح استفاده نشده است اضافه کرد: در حال تبیین بیشتر طرح هستیم اگر چالش‌ها دیده شود و از ظرفیت‌های طرح استفاده کنند، حداقل مشکل را خواهیم داشت و به‌هرحال باید از جایی شروع شود.

 منافع قاچاقچیان سوخت به خطر افتاده است

نامور با یادآوری اینکه در تابستان سطح کشت منطقه پایین است، طوری که در تابستان در کل هفت شهرستان شاید ۲۰ هزار هکتار کشت وجود داشته باشد؛ اما همچنان تقاضا برای سوخت وجود دارد، ادامه داد: ما منطقه‌ای کشاورزی هستیم و باید هوادار کشاورز باشیم تا تولید دچار مشکل نشود؛ اما اگر ببینیم اجرای طرح برای تولید استان مشکلی ایجاد می‌کند آن را پیگیری می‌کنیم و می‌توان دستورالعمل را اصلاح کرد. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: برخی از سروصداها به دلیل این است که کسانی منافعشان در قاچاق سوخت به خطر افتاده است. او با بیان اینکه میزان نفوذ مکانیزاسیون در جنوب کرمان ۲ برابر متوسط کشور است افزود: وجود تراکتورهای بیش از حد و با تعداد زیاد در جنوب کرمان علت دارد که فقط جنبه کشاورزی نیست.

نظارت باهدف شناسایی فروشندگان سوخت

نامور گفت: سامانه پهنه‌بندی وجود دارد که هر کشاورز از این طریق نوع و سطح محصول مورد کشت خود را اطلاع می‌دهد و از همین طریق هم کود به آنها تعلق می‌گیرد که میزان سوخت موردنیاز را هم می‌توان به همین ترتیب سنجید. نامور با بیان اینکه ۳۲ مرکز جهاد در مناطق مختلف جنوب استان مستقر هستند که کار نظارت را انجام می‌دهند افزود: دستورالعمل جدید است و هنوز کارشناسان خود جهاد کشاورزی هم در حال آشنایی بیشتر و تسلط بر همه ظرفیت‌های آن هستند. معاون جهاد کشاورزی جنوب کرمان با تأکید بر اینکه عده‌ای تراکتورهای بلااستفاده دارند که سوخت را به فروش می‌رسانند و هدف این دستورالعمل شناسایی این افراد است ادامه داد: هر جا به این نتیجه رسیدیم که فردی واقعاً به کشاورزی می‌پردازد و در حال فعالیت است نیاز او را برطرف می‌کنیم. نامور تأکید کرد: هدف کاهش سوخت نیست؛ بلکه برنامه این است که سقف سوخت افزایش پیدا نکند و معتقدیم کشاورزان فعالیت می‌کنند و قرار نیست فشاری به آنها بیاوریم.

 سوخت تراکتور برای تأمین سوخت چاه

در همین رابطه فرماندار قلعه گنج به ایرنا گفته است: تراکتورهای بالای ۳۰ سال هم در حال کار هستند و درست است که درصد اندکی ممکن است سوءاستفاده کنند اما برداشت گندم و ذرت ۲ برابر شده است و از تراکتور هم‌زمان برای بسته‌بندی علوفه و کارهای دیگر استفاده می‌شود. فرماندار شهرستان قلعه گنج به یکی دیگر از محل‌های استفاده سوخت تراکتور هم اشاره و اضافه کرد: سوخت موتورهای چاه‌های آب هم محدود شده است و یکی از راه‌های تأمین سوخت چاه هم تراکتور شده است که افراد بخشی از سوخت تراکتور خود را برای موتورهای چاه آب استفاده می‌کنند.

معاون  جهاد کشاورزی جنوب کرمان: عده‌ای تراکتورهای بلااستفاده دارند که سوخت را به فروش می‌رسانند و هدف این دستورالعمل شناسایی این افراد است ، هر جا به این نتیجه رسیدیم که فردی واقعا به کشاورزی می پردازد و در حال فعالیت است نیاز او را برطرف می‌کنیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 34
  • امروز: 63
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,642
  • ماه: 7,896
  • سال: 25,750