جزئیات مصوبهٔ جدید حمایتی دولت از کشاورزان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1507

جزئیات مصوبهٔ جدید حمایتی دولت از کشاورزان

وبسایت خبری دولت با انتشار خبری جزئیات مصوبه جدید حمایتی از کشاورزان را اعلام کرد. بنا بر این خبر هیأت وزیران چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات با هدف تهیه و تدارک نهاده‌های کشاورزی و تأمین کودهای مورد نیاز کشاورزان اختصاص داد.

یکی از برنامه‌های دولت در برنامهٔ هفتم توسعه، خودکفایی ۹۰ درصدی در تولید محصولات استراتژیک است. این خبر توضیح داده است: «واقعیت آن است که تولید تصادفی و بی‌‌برنامه نمی‌تواند ضامن امنیت غذایی پایدار کشور باشد و این مسأله از موضوعات مهمی است که دولت در برنامه‌های خود بر آن توجه دارد. بر اساس گزارش‌ها در ۶ سال اخیر، درصد خودکفایی برای گندم ۲۵ درصد، برنج ۲۲ درصد، شکر ۵۴ درصد و جو ۳۱ درصد و در روغن و ذرت دانه‌ای کمتر از ۱۰ بوده است. در واقع به‌عبارتی، گاهی خودکفایی و گاهی واردکنندهٔ بزرگ بوده‌‌ایم. بنابراین دسترسی به امنیت غذایی پایدار با روش‌‌های رایج گذشته امکان‌‌پذیر نیست.»

در بخش دیگری از این خبر آمده است: «یکی از برنامه‌های دولت در سال ۱۴۰۲ ارائه تسهیلات به کشاورزان برای حمایت از کالاهای اساسی بوده است. هیئت وزیران در جلسه هفتم تیر ۱۴۰۲ تصویب کرد که تسهیلات به کشاورزان ارائه کند. براساس این تصویب‌نامه، بانک مرکزی موظف است مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق بانک‌های عامل به منظور تهیه و تدارک نهاده‌های کشاورزی و تأمین کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در اختیار شرکت خدمات حمایت از کشاورزی قرار دهد. در این مصوبه آمده که سازمان برنامه و بودجه کشور، بازپرداخت اصل و فرع تسهیلات اعطایی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را از محل اعتبارات مصوب مربوط تضمین می‌کند.» همچنین طبق این مصوبه، وزارت جهاد کشاورزی موظف است با همکاری وزارت صنعت برنامه توسعه تولید کودهای شیمیایی را تا پایان سال ۱۴۰۲ به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کند.

این خبر مدعی شده است: «در حال حاضر قیمت کودهای شیمیایی یکی از مهمترین چالش‌های حوزه کشاورزی است و دولت با اصلاحاتی درا ین زمینه در بودجه ۱۴۰۲ تلاش کرد تا فساد و رانت ناشی از چند نرخی بودن کود را از بین ببرد. البته تا رسیدن به وضعیت مطلوب همچنان فاصله زیادی وجود دارد. اما در کل گزارش‌ها از روند حمایت دولت از کشاورزان نشان می‌دهد که به رغم محدودیت‌های دولت در تأمین منابع، شرایط روند صعودی دارد.»

این خبر همچنین می‌گوید: «‌پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی به بخش کشاورزی افزایش ۸۰ درصدی داشته است، میزان کل تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی در پایان آبان ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۷ هزار میلیارد تومان بوده که در پایان آبان ۱۴۰۱ به ۱۵۷هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین بر اساس گزارش‌ها در دولت سیزدهم، رشد ۲۲ درصدی تولید غلات نسبت به سال ۱۴۰۰ محقق شد و میزان تولید غلات (گندم، جو، برنج سفید و ذرت دانه‌ای) در سال زراعی (۱۳۹۹-۱۴۰۰) پایان دولت دوازدهم، ۱۵.۷ میلیون تن بوده که در سال زراعی (۱۴۰۱-۱۴۰۲) به ۲۱ میلیون تن افزایش یافته است.»

بنا بر اعلام این وب‌سایت خبری «سال گذشته افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال ۱۴۰۰ را شاهد بودیم که میزان تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی (۱۳۹۹-۱۴۰۰) پایان دولت دوازدهم به ترتیب بالغ بر هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن و چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده که در سال زراعی (۱۴۰۱-۱۴۰۲) به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافته است‌ و در سال جدید هم معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده است که ۸.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شود. آنچه دولت سیزدهم در نظر دارد، پایداری تولید در محصولات استراتژیک است که البته اقداماتی همچون اصلاح تغذیه، افزایش تولید، مصرف بذر اصلاح شده و مبارزه درست و به‌موقع با عوامل زیان‌رسان از عوامل موفقیت پایداری تولید می‌تواند باشد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 124
  • دیروز: 158
  • هفته: 2,549
  • ماه: 7,333
  • سال: 24,725