رئیس انجمن صنایع غذایی استان کرمان: ارتقاء بسته‌بندی و کیفیت محصول، راه رشد صنایع غذایی است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1509

رئیس انجمن صنایع غذایی استان کرمان: ارتقاء بسته‌بندی و کیفیت محصول، راه رشد صنایع غذایی است

رئیس انجمن صنایع غذایی استان کرمان گفت: متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات صنایع غذایی کشور هزینه نکردن بر روی بسته‌بندی از لحاظ طراحی، شکل، اندازه و رنگ است.

محمد امینیان در خصوص صنایع غذایی استان کرمان گفت: یکی از بهترین جایگاه‌ها در صنایع کشور به صنایع غذایی تعلق دارد و تنوع تولید محصولات یکی از مهمترین علل این مسئله است.

رئیس انجمن صنایع غذایی استان کرمان اذعان کرد: بیش از ۲۲ سال در عرصه تولید و صادرات محصولات وابسته به صنایع غذایی فعالیت داشته‌ام و این مطلب که تنوع محصولات کشاورزی و فراورده‌های جانبی آن از وجود مواد اولیه لذیذ و باکیفیت ایجاد شده است و در ایران به واسطه همین تنوع به صنعتی بی‌بدیل و مهم تبدیل شده، دور از ذهن نیست.

او اذعان کرد: این انجمن توانسته است به عنوان تشکل نمونه در سال ۱۴۰۰ معرفی شود زیرا تمامی افراد حاضر در این تشکل به دنبال احیاء و معرفی صنایع غذایی استان بوده و هستند اما عامل اصلی جمع کردن تمامی صنایع غذایی استان سر یک میز بودو همه آنها را در یک نمایشگاه گرد هم آوردیم و همگی به ارائه محصول پرداختند که این امر عامل کسب این رتبه بود.

امینیان تاکید کرد: اهمیت صادرات در عرصه صنایع غذایی مهم و حائز اهمیت است اما برای رسیدن به این مهم در تقابل با محصولات کشاورزی دیگر کشورها و رقابت با بازارها و شرکت‌های خارجی ما نیازمند تغییر نگرش در کیفیت بسته‌بندی و تولید این مواد غذایی هستیم.

رئیس انجمن صنایع غذایی استان کرمان با بیان اینکه در حال حاضر با ارزآوری دچار مشکل هستیم، گفت: دولت می‌تواند از بخش مواد غذایی با کیفیت به تمام دنیا که خواستار محصولات ایرانی هستند، حمایت کند و این بر کسی پوشیده نیست که بدون مراوده و ایجاد ارتباط بین کشورها میسر نمی‌شود گرچه امروز دولت گام‌های موثری را برداشته که امیدواریم تداوم یابد.

امینیان تاکید کرد: از سویی دولت برای حضور شرکت‌های کوچک و متوسط در نمایشگاه‌ها حمایتی انجام نمی‌دهد، و از سوی دیگر طراحی و بسته‌بندی مناسبی توسط شرکت‌ها ارائه نمی‌شود، قیمت‌ها در حالت ثبات قرار ندارند، چرخه حمل و نقل با کمبود روبه‌رو است و بعد از صادرات امیدی به بازگشت پول وجود ندارد زیرا تحریم بانکی هستیم، همه این موارد غل و زنجیرهایی است که به پای تولیدکننده بسته شده است.

او ابراز کرد: تنها راه رشد عرصه صنایع غذایی در کشور توجه به ارتقاء بسته‌بندی و کیفیت محصول است بنابراین بعد از رسیدن به این دو عامل باید بر توسعه صادرات متمرکز شد و عملا باید از وابستگی به واردات در عرصه مواد غذایی فاصله‌ای جدی گرفت.

رئیس انجمن صنایع غذایی استان کرمان تاکید کرد: متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات صنایع غذایی کشور هزینه نکردن بر روی بسته‌بندی از لحاظ طراحی، شکل و اندازه، رنگ و غیره است و علت اصلی حضور در نمایشگاه‌های برای دیدن محصولات رقیب و نوع بسته‌بندی آنهاست.

او ادامه داد: استان کرمان به عنوان قطب کشاورزی در ایران شناخته می‌شود اما با وجود تنوع آب و هوا و محصولاتی که دارد متاسفانه در امر فرآوری بسیار عقب‌تر از سایر استان‌ها در سطح کشور است در حالی که می‌توان با احداث کارخانه‌های فرآوری راه‌اندازی بخش مکانیزه بسته‌بندی در کارخانه‌های موجود به عنوان طرح توسعه مشکلات زیادی را رفع کرد و عامل اشتغال‌زایی شد.

امینیان با بیان اینکه گاهی برگشت ارز توسط شرکت‌های صادر کننده چندین ماه به طول می‌انجامد و همین امر سبب عدم اعتماد در بازار سرمایه است، اذعان کرد: ثابت کردن نرخ ارز، آزاد گذاشتن تولید کننده و حذف غل و زنجیر از دست و پای آن‌ها، تعامل با دنیای بیرون و جلوگیری از تعیین نرخ قیمت‌های دستوری را راهکار مناسب رفع مشکلات صنایع غذایی استان ‌می‌دانیم.

رئیس انجمن صنایع غذایی استان کرمان در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه عدم ثبات مدیریتی در سطح کلان و تغییر دستورالعمل‌ها به صورت هر روزه سبب شده است که تولیدکنندگان در سردرگمی با قوانین جدید قرار گیرند که این برای تولید مضرر است و نشان از عدم ثبات در قوانین سرمایه‌گذاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 3
  • امروز: 238
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,907
  • ماه: 7,821
  • سال: 25,499