سخنگوی انجمن سیب زمینی‌کاران کشور: سیب زمینی ارزان و بازار اشباع است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1535

سخنگوی انجمن سیب زمینی‌کاران کشور: سیب زمینی ارزان و بازار اشباع است

سیب زمینی پس از برنج و گندم از نظر مصرف انسانی سومین محصول غذایی مهم جهان است و در حالی که بیش از ۴۰۰۰ نوع سیب زمینی خوراکی وجود دارد اغلب این گونه ها در آمریکای جنوبی یافت می شود. با این حال بازار جهانی سیب زمینی پویا است و بر اساس آمار سازمان فائو، کشورهای «چین، هند، اوکراین، ایالات متحده، روسیه، آلمان، بنگلادش، فرانسه، لهستان و مصر» در واقع اصلی ترین تولید کننده های محصول سیب زمینی محسوب می شود.

از سوی دیگر بر اساس این داده ها، در مدت نامبرده نیز کشورهای «فرانسه، هلند، آلمان، بلژیک، ایالات متحده، مصر، کانادا، پاکستان، چین و ایران» در جایگاه اول تا دهم صادرات سیب زمینی تازه قرار دارند. گفتنی است به گفته مسئولان مربوطه در ایران نیز سالانه تا ۵ میلیون تن سیب زمینی تولید می شود که غالبا مصرف داخلی است و در حال حاضر با گرم شدن هوا و نبود تقاضا، بخش جزئی از آن نیز راهی بازارهای اطراف می شود.

از سوی دیگر بر اساس داده های Mordor Intelligence بازاری به ارزش ۱۱۱.۸۳ میلیارد دلار برای بازار جهانی سیب زمینی تا پایان سال ۲۰۲۳ تخمین زده می شود. همچنین انتظار می رود تا سال ۲۰۲۸ ارزش بازار به حدود ۱۳۳ میلیارد دلار برسد.

محمد رحیم نیازی سخنگوی انجمن سیب زمینی کاران کشور نیز در خصوص شرایط فعلی تولید و بازار این محصول به خبرنگار بازار می گوید: قیمت فروش تولید کننده ارزان است به نحوی که الان قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی تازه سر زمین بین ۶ تا ۹ هزار تومان است و در بازارهای میادین میوه و تره بار نیز با توجه به کیفیت محصول با قیمتی بین ۱۱ هزار تومان تا ۱۳ هزار تومان عرضه می شود. البته این قیمت ها قائدتا برای تولید کننده قیمت خوبی نیست و می توان گفت قیمت ارزان و بازار اشباع است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 11
  • امروز: 91
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,001
  • ماه: 7,639
  • سال: 25,203