84 درصد از جمعیت استان در مقابل کرونا ایمن نیستند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1061

کاغذ وطن در گزارشی آمار تزریق واکسن کرونا به تفکیک 5 حوزه علوم پزشکی را ارائه می کند:

84 درصد از جمعیت استان در مقابل کرونا ایمن نیستند

صافی زاده، معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان: 16 درصد از هر گروه سنی مراجعه‌ای برای تزریق واکسن نداشتند

مرضیه قاضی‌زاده | کاغذ وطن

گزارش 

دو میلیون 147 هزار و 568 نفر از جمعیت کرمان بالای 18 سالند. جمعیتی که تاکنون 160 هزار نفر شان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت،95 هزار نفر در حوزه رفسنجان، 83هزار و 264 نفر در حوزه سیرجان، 80هزار و 555 نفر در حوزه علوم پزشکی بم و بالغ بر  340 هزار نفر در حوزه 9 شهرستان دانشگاه علوم پزشکی سیرجان دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند. به طور میانگین 36 درصد از هر حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان دز اول و 16.4درصد دز دوم را تزریق کردند. به عبارت دیگر 83.6درصد از جمعیت بالای 18 سال کرمان همچنان در مقابل کرونا ایمن نیستند.

 چند درصد از جمعیت هدف کرمان واکسینه شدند؟این سوالی است که بعد از تکذیب آمار پوشش تزریق واکسن کرونا توسط وزارت بهداشت  همچنان به آن  پاسخ داده نشده است. آماری هم که تا امروز در مورد واکسیناسیون اعلام شده مربوط به کل استان کرمان است . در این گزارش کاغذ وطن تلاش کرده با تماس با 5 حوزه علوم پزشکی کرمان، رفسنجان، جیرفت و بم و سیرجان وضعیت واکسیناسیون را رصد کند.

جمعیت هدف بالای 18 سال در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که شامل 7 شهرستان جیرفت،کهنوج، عنبرآباد،فاریاب، رودبار جنوب، قلعه گنج ومنوجان است  470 هزار نفرند که از این تعداد 34 درصد دز اول و 12.76درصد دز دوم را تزریق کردند.

در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز از 255 هزار نفر به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته شدند که  37 درصد دز اول و 17.64درصد دز دوم را تزریق کردند.

 در سیرجان نیز 230 هزار و 424 نفر باید واکسینه شوند که از این میان 36.13درصد دز اول و 16.33درصد دز دوم را تزریق کردند.

درصد تزریق واکسن دز اول در شرق استان بیشتر از سایرین است. در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم که شامل 4 شهرستان شرقی بم، نرماشیر، فهرج و ریگان است قریب به 38درصد دز اول واکسن را تزریق کردند. با این حال تنها 16 درصد از جامعه هدف 212 هزار نفری این حوزه واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز  شامل 9 شهرستان شهربابک، کرمان، زرند، راور، رابر، ارزوئیه،کوهبنان، بافت و بردسیر است که جامعه هدف واکسیناسیون را به 980 هزار نفر می رساند. از این جمعیت 35 درصد دز اول واکسن را دریافت کردند و 19 درصد دز دوم را تزریق کردند.

ثبت نام واکسیناسیون کرونا در کرمان به افراد بالای 35 سال یا متولدین 1365 و قبل از آن رسیده. بنا به اطلاع دانشگاه علوم پزشکی کرمان تا عصر روز گذشته 761 هزار و 436 نفر نوبت اول واکسن را تزریق کردند و 403هزار 913 نفر نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کردند. هنوز مشخص نیست که استان کرمان  در تزریق واکسن در میان سایر استان ها در چه جایگاهی قرار دارد. با این حال به نظر می رسد که به طور میانگین 35 درصد از جمعیت استان کرمان واکسن نوبت اول را تزریق کرده باشند.

در آخرین به روزرسانی نرم افزار ماسک سه شهرستان ارزوئیه، جیرفت و کوهبنان از وضعیت قرمز خارج شدند.  به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز  روند ابتلا به کرونا در استان کرمان نزولی است. با این حال دو روز قبل  جمعیت فوتی استان به 31 نفر رسیده بود. عددی که آخرین بار 24 مرداد ماه تکرار شده بود. حسین صافی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان علت این رشد را تعداد بالای بیماران بدحال کرمان دانسته است:«متاسفانه روز دوشنبه 31 نفر در استان کرمان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، زیرا تعداد بیماران بدحال استان همچنان زیاد هستند.»

*16درصد از هر گروه سنی واکسن نزدند

به گفته صافی زاده هنوز موردی از سویه جدید کرونا در استان کرمان مشاهده نشده،با این حال 14 شهریور ماه مهدی شفیعی، سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران ازرویت  18 تا 20 مورد قارچ سیاه در کرمان خبر داده بود. او گفته بود:«حدود ۱۸ تا ۲۰ مورد بیمار مبتلا به این بیماری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان رویت شده که برخی از این افراد در مراحل نخست درگیری با دارو یا جراحی بهبودی پیدا کرده اند.» با وجود تاکیدات پزشکان و مسئولان استانی بر واکسیناسیون اما تاکنون 16 درصد از هر گروه سنی مراجعه ای برای تزریق واکسن نداشتند. صافی زاده در این خصوص گفته است:   استقبال برای تزریق واکسن در کرمان خوب بوده ولی حدود 16 درصد از هر گروه سنی استقبالی نکرده اند که امیدواریم آنها نیز به نتیجه تزریق واکسن برسند»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 41
  • امروز: 31
  • دیروز: 255
  • هفته: 2,640
  • ماه: 7,621
  • سال: 24,139