نبود سرمایه در گردش ادامه راه تولید را برای صنعتگران سخت کرده است و نیاز به دریافت تسهیلات دارند. سبد صنعتگران خالی از سرمایه

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1539

نبود سرمایه در گردش ادامه راه تولید را برای صنعتگران سخت کرده است و نیاز به دریافت تسهیلات دارند. سبد صنعتگران خالی از سرمایه 

گزارش |‌ بازار 

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان: تفاهم‌نامه بین استانداری، بانک تجارت و شرکت ملی مس منعقد شده که بر اساس آن هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان قرار بگیرد

  گرچه طبق گفته مسئولان ۹۰ درصد واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی کرمان فعال است؛ اما صنعتگران برای ادامه مسیر سخت تولید نیازمند دریافت تسهیلات حمایتگرانه هستند.

 استان کرمان دارای ۴۳ شهرک و ناحیه صنعتی بوده و دو هزار و ۱۲۲ واحد فعال بوده و قفل تعطیلی بر در ۱۵۰ واحد زده شده است.

 از مهم‌ترین چالش‌های واحدهای صنعتی و تولیدی استان کرمان می‌توان به نبود سرمایه در گردش، مشکلات بیمه، مالیات و بحث‌های مدیریتی اشاره کرد.

 این واحدها برای فعالیت و ماندن در چرخه تولید نیازمند حمایت هستند و یکی از حمایت‌های مهم تأمین نیازهای صنایع بزرگ کرمان از داخل استان است که البته دراین‌خصوص اهمیت دارد که واحدهای کوچک و متوسط هم برای افزایش کمی و کیفی تولیداتشان همتی ویژه داشته باشند.

 یکی از خواسته‌های صنایع کوچک و متوسط برقراری ارتباط بین صنعتگران و معدن‌کاران است چرا که این مسئله می‌تواند بسیاری از مشکلات را از سر راه آنها بردارد تا تأمین مواد اولیه با سهولت بیشتری انجام شود.

 یکی از صنعتگران و تولیدکنندگان کرمان که در زمینه استخراج و اکتشافات معدنی فعالیت می‌کند، گفت: مسئولان پیشنهاداتی را به صنعتگران داده‌اند (مانند ایجاد واحدهای فراوری مس در شهرک‌های صنعتی) که از نظر من اشتباه است.

 رضا امیری ادامه داد: وقتی فردی درخواست برای ایجاد واحد فراوری مس می‌دهد، وام و زمین به آن فرد داده می‌شود؛ اما فکری برای تأمین مواد اولیه آن واحد نمی‌شود.

 او گفت: نیاز است مسئولان زمینه ارتباط صنعتگران با معدن‌کاران را فراهم کنند چرا که از این طریق بسیاری از مشکلات صنعتگران رفع می‌شود.

 وجود ۴۳ شهرک و ناحیه صنعتی در کرمان

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان با اشاره به وجود ۴۳ شهرک و ناحیه صنعتی در این استان اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم در این شهرک‌ها ایجاد شده و واگذاری صورت‌گرفته است.

 او گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی متولی ایجاد زیرساخت است و تمامی ۴۳ شهرک از این منظر فعال هستند.

 قفل تعطیلی بر در ۱۵۰ واحد صنعتی

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان در خصوص وضعیت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها اظهار کرد: در استان سه هزار قرارداد با سرمایه‌گذاران منعقد شده که از این تعداد دو هزار و ۱۲۲ واحد به بهره‌برداری رسیده و ۱۵۰ واحد غیرفعال است که کمتر از ۱۰ درصد واحدهای صنعتی استان را شامل می‌شود و از این نظر جایگاه خوبی در سطح کشور داریم.

 میجانی بیان کرد: سال گذشته بیش از ۲۰۰ واحد غیرفعال در استان وجود داشت که ۴۳ واحد به چرخه تولید برگشت. در حال حاضر حدود ۱۵۰ واحد کاملاً تعطیل بوده و قفل بر در آن‌ها زده شده است.

 او در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات واحدهای غیرفعال گفت: حدود یک سال گذشته یک کارگروه متشکل از صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی، بسیج مهندسی، اتاق بازرگانی و سایر نهادها ایجاد شد. در این کارگروه تعداد این واحدها احصا و مشکلاتشان بررسی و مشخص شد که ۹۵ درصد مشکلات آنها مربوط به سرمایه در گردش است.

 میجانی اظهار کرد: مابقی موارد مربوط به مشکلات بیمه، مالیات و بحث‌های مدیریتی است. برخی واحدها هم در تملک بانک‌ها هستند. اگر افراد دارای واحدهای صنعتی توان پرداخت اقساط وام را نداشته باشند بانک آن واحد را تملک می‌کند تا طبق قانون در مزایده فروخته شود. بعد از فروش، سرمایه‌گذار بعدی این واحد را فعال کرده و مجدد وارد چرخه تولید می‌شود.

 او با اشاره به اینکه طبق دستور رئیس‌جمهور هیچ بانکی نمی‌تواند جلوی چرخه تولید را بگیرد، افزود: طی یکی دو سال اخیر مبنا بر این بوده که هر واحدی که توسط بانک تملک شود باید بانک اجازه دهد که واحد تولیدی کماکان به تولیدش ادامه دهد تا بحث وصول مطالبات را پیش ببرد.

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان بیان کرد: حتی اگر قرار بر تملک واحدی باشد باید به‌صورت اجاره در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تا چرخه تولید متوقف نشود.

 میجانی عنوان کرد: همچنین یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین استانداری، بانک تجارت و شرکت ملی مس با محوریت صمت منعقد شده است. براین‌اساس قرار است که هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای صنعتی استان قرار گیرد. این تفاهم‌نامه ۱۰۰ درصد عملیاتی نشده و نیاز به پیگیری مسئولان دارد. اگر این اتفاق رخ دهد انقلاب خوبی در تأمین سرمایه در گردش واحدهای کوچک و متوسط استان رخ می‌دهد.

ضرورت گسترش چتر حمایتی واحدهای بزرگ صنعتی کرمان

 میجانی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ واحد تولیدکننده نیازهای واحدهای بزرگ استان را گرد هم آورده‌ایم، افزود: در این راستا میز «BE TO WE» در استان ایجاد شد و افراد گرد هم آمدند و اتفاقات خوبی رقم خورد. در حال حاضر مجموعه میدکو همکاری خوبی در این زمینه داشته است و واحدها از همکاری متقابل یکدیگر استفاده می‌کنند.

 او عنوان کرد: همچنین کمیته‌ای برای ارتباط واحدهای صنعتی و معدنی در استان تشکیل شده است. شرکت شهرک‌های صنعتی متولی این مسئله بوده و کارگروه گفته شده رصد می‌کند که آیا این ارتباط در حد حرف است یا اینکه واقعاً نیازهای استان از داخل استان تأمین می‌شود.

 نیازهای واحدهای صنعتی باید از داخل استان تامین شود

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان گفت: استاندار کرمان مجوز خاصی داده است که واحدهای بزرگ تا جایی که امکان دارد نیازهایشان را از داخل استان تهیه کنند. فرهنگ این مسئله را در استان ایجاد کرده‌ایم و در مرحله اول هدف این است که حداقل ۱۰ درصد نیازهای استان از کرمان تأمین شود.

 میجانی در خصوص ارتباط صنعتگران و معدن‌کاران و مشکلات دوری معادن از زمین‌های شهرک صنعتی عنوان کرد: در استان کرمان ۴۳ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد. زمین بر مبنای طرح توجیهی و پیشنهاد سرمایه‌گذاران به آنها واگذار می‌شود. مسائل زیست‌محیطی هم قبل از واگذاری استعلام می‌شود؛ شهرک‌ها دارای زون و رده زیست‌محیطی هستند.

نگاه سرمایه‌ای به زمین‌های شهرک صنعتی نداشته باشید

 او با اشاره به اینکه هدفمان ایجاد تولید و اشتغال است، تأکید کرد: زمینی که بیش از یک سال کارنکرده باشد به منزله این است که برای تولید به کار گرفته نشده و برابر مقررات آن را خلع می‌کنیم.

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان بیان کرد: از ابتدای سال قرارداد ۲۰۰ زمین فسخ شده و تا پایان سال هم چنانچه روند ساخت‌وساز در این زمین‌ها آغاز نشود قرارداد حدود هزار زمین دیگر فسخ می‌شود و در اختیار سرمایه‌گذار و صنعتگر واقعی قرار خواهد گرفت.

 لزوم ارتقا کمی و کیفی تولیدات کرمان

 او در خصوص گلایه صنعتگران در زمینه تأمین نیازهای کرمان از سایر استان‌ها گفت: یک‌سری از نیازهای تخصصی ما از استان‌های مجاور تأمین می‌شود. کارگروهی در استان کرمان شکل‌گرفته و تأکید استاندار بر این است که نیازهای استان حداقل در بخش صنعت و تولید از داخل استان تأمین شود.

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان با اشاره به کمبود نیروی متخصص در استان کرمان افزود: یک دوره آموزشی تراشکار، جوشکار و… گذاشتیم؛ چرا که در استان به ۱۰۰ نیروی متخصص در این زمینه‌ها نیاز داشتیم. قرار بر این است که این افراد بعد از آموزش رایگان به‌صورت تضمینی جذب واحدهای صنعتی شوند؛ اما متأسفانه تاکنون استقبالی از سوی افراد جویای کار نشده است.

 نیاز است شرکت‌های بزرگ با خرید و تأمین نیازهای خود از واحدهای بومی در راستای حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط گام برداشته و پای‌کار اقتصاد استان باشند. مسئولان باید با احصا و رفع مشکلات این واحدها از خاموشی چرخ تولید آنها و بیکار شدن نیروهای کارشان جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :