معادن پایکار بیایند؛ جادههای استان در وضعیت نگرانکنندهای هستند. جادههایی که نیازمند جراحی هستند
گزارش | بازار
جاده پرتردد و حادثهخیز «زرند – راور» برای بهبود وضعیت نیازمند اعتبار ویژهای است و معادن میتوانند دراینخصوص نقش تعیینکنندهای ایفا کنند.
جادههای زرند با وجود حجم بالای ترانزیت و تردد از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و نیاز است که دو باند شدن، بهسازی، روکش آسفالت و تعریض جادههای اصلی این شهرستان بهصورت ویژه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
یکی از این جادهها، محور «زرند – راور» است که یکی از شاهراههایی ارتباطی بین استان کرمان و خراسان رضوی است که تردد زیادی در آن جریان داشته و دارای نقاط حادثهخیز زیادی است.
طبق گفته مسئولان اعتبارات استانی و شهرستانی برای رسیدگی به وضعیت این محور کافی نیست و نیاز است اعتبارات ملی برای آن در نظر گرفته شود.
همچنین باتوجهبه وجود معادن و صنایع فراوان در زرند و البته عدم توسعه زیرساختهای متناسب در این شهرستان، نیاز است معادن هم پایکار بیایند. اعتبارات ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن میتواند مرهمی در این زمینه باشد؛ اما به نظر میرسد از این ظرفیت استفاده نشده است و مسئولان ملی باید در این زمینه مساعدت بیشتری داشته باشند.
داریوش رحیمی که ساکن زرند است به بازار گفت: طول این جاده تا گردنه علیرضا ۱۷ کیلومتر است و چندین روستا در مسیر این جاده قرار دارد. عرض جاده باید بیشتر و حتی دو باند شود.
۱۲ کیلومتر بحرانی
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای شمال استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: در این محور نقاط حادثهخیز متعددی وجود دارد. اولین قسمت جاده ۱۷ کیلومتر از زرند تا گردنه ده علیرضاست که ۱۲ کیلومتر آن وضعیت بسیار بدی دارد و باید اصلاح اساسی انجام شود.
احسان عراقیزاده گفت: باید از کمک معادن استفاده کرده و سریعتر یک مسکن برای این جاده تزریق کنیم تا تصادفات آن کاهش یابد. روکش آسفالت این قسمت را در دستور کار قرار دادهایم و تصویب شد که پیمانکار زودتر کار را آغاز کند و وضعیت ایمنی جاده بهتر شود.
وی بیان کرد: گردنه ده علیرضا در سال ۹۰ اصلاح شد و رمپهای فرار را در این مسیر قرار دادهایم تا درصورتیکه خودروها نتوانستند ترمز بگیرند در این رمپها جا بگیرند.
عراقیزاده ادامه داد: آمار تصادفات گردنه علیرضا به صفر رسیده است. در مورد گردنه عیسی آباد، کار تعریض و بهسازی بهصورت امانی انجام شده و از حدود شش ماه پیش که این کار تمام شده تقریباً تصادفات فوتی در این منطقه صفر شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای شمال استان کرمان با تأکید بر اینکه اصلاح این جادهها نیازمند اعتبار کافی است، گفت: باید فکر اساسی برای این جاده شود که اعتبار مورد نیاز برای آن در حد اعتبارات استانی و شهرستانی نیست.
وی گفت: کارهایی که انجام شده مسکنهای موقت است و باید درمان و جراحی اساسی در این جادهها انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی شخص در بحث جادههای زرند ورود کند
فرماندار زرند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: جاده زرند تا سه راهی مسجد ابوالفضل ۲۴ کیلومتر طول دارد که شش کیلومتر آن دو باند شده؛ اما مابقی این سال به مدت چندین سال متوقف شده بود.
سید رضا حسینی نژاد گفت: یک اعتباری از شهرستان برای این محور در نظر گرفته شد و به واسطه شرایط خاص با استاندار کرمان صحبت کردم و ترک تشریفات این جاده انجام شد. قرار بر این شد مجموعه سازندگی سپاه به کمک ما بیاید و بتوانیم هر چه سریعتر دو باند شدن مابقی مسیر را هم آغاز کنیم.
وی عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز برای این جاده از حد و اندازه شهرستان و استان بیشتر است. در گردنه ده علیرضا اقدامات خوبی از سوی راهداری در بحث تعریض و ایمن سازی انجام شد.
حسینینژاد گفت: نیاز است شخص وزیر راه و شهرسازی در بحث جادههای زرند ورود کند. چرا که در این زمینه کاری با اعتبارات استانی و شهرستانی پیش نمیرود.
وی ادامه داد: باید به سمت اعتبارات مرتبط با حقوق معادن پیش برویم؛ این حقوق از سوی معادن زرند پرداخت شده و به خزانه دولت رفته است. ۱۵ درصد این مبلغ باید برای جادههای این شهرستان برگشت داده شود. نیاز است وزیر راه و شهرسازی شخصاً به این موضوع ورود کرده و دستور رئیسجمهور دراینخصوص را دریافت کند تا این پول برگشت داده شود و ما بتوانیم وضعیت جادهها را سروسامان دهیم.
وی یادآور شد: از کمک معادن زرند حتماً استفاده میکنیم. در بحث ۱۷ کیلومتر جاده زرند به سیریز به دلیل اینکه بار ترافیکی را معادن به وجود آوردهاند حتماً از کمک معادن استفاده میشود، دستگاه قضائی هم حامی این موضوع است. این کار را در دستور کارمان قرار میدهیم.
فرماندار زرند گفت: توسعه کارخانجات و معادن انجام شده؛ اما زیرساخت مرتبط با آن در شهرستان زرند دیده نشده است. از جادههای شهرستان استفاده میکنند و ماشینهای سنگین معدنی در جادههای شهرستان تردد دارند.
سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در محور «زرند – کوهبنان» ۳۵ کیلومتر واریانت تعیین کردیم که بتوانیم بحث پابدانا و گردنههایش را حذف کنیم تا این محور از ایمنی بهتر و کاملتری برخوردار باشد.
رضا حافظی ادامه داد: آسفالت ۱۵ کیلومتر این محور انجام شده و عملیات اصلی و فرعی ۱۵ کیلومتر هم در حال انجام است. در سفر رئیس جمهور ۳۵۰ میلیارد تومان برای این راه اعتبار در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: ۳۰۰ میلیارد تومان از مبلغ گفته شده در حوزه معادن است. یکی از معضلاتی که در بحث تخصیص اعتبار داریم این است که در سفر رئیسجمهوری از اعتبارات سفر میزان قابلتوجهی از این اعتبارات در حوزه تأمین منابع از معادن بوده است که متأسفانه تا به امروز معادن هیچ واریز وجهی را برای انجام پروژهها نداشتهاند.
حافظی بیان کرد: هر آنچه صرف شده از اعتبارات استانی و داخلی دستگاهها بوده است.
رفع مشکلات محور مواصلاتی و پرتردد «زرند – راور» از مطالبات جدی مردم به شمار میآید چرا که وقوع سوانح رانندگی در این محور خسارت جانی و مالی فراوانی به همراه داشته و نیاز است مسئولان در راستای رسیدگی به وضعیت آن سریعتر چارهاندیشی کنند.