کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور در جایگاه دوم از لحاظ طول راهها قراردارد. سهم کرمان از جاده زیاد، از اعتبار ناچیز
مدیرکل راه و شهرسازی شمالاستانکرمان: اعتبارتخصیص یافته برای راههای کویری بسیار ناچیز و اندک است.
بازار
با وجود تلاشهای انجام شده برای بهبود وضعیت راههای استان کرمان اما بسیاری از پروژههای جادهای همچنان نیمهتمام باقیمانده و مردم از وضعیت خطرناک و حوادث مکرر گلایهمندند.
کرمان پهناورترین استان کشور به شمار میرود و همین امر سبب شده راههای طولانی داشته باشد بهگونهای که جایگاه دوم کشور در این زمینه را دارد.
کرمان استانهای مختلف را به یکدیگر متصل میکند و باتوجهبه اهمیت حملونقل در اقتصاد و ارتباط مستقیم آن با جاده، وضعیت راههای استان در حوزه اقتصاد اهمیت ویژهای مییابد. بدون حملونقل ظرفیتهای اقتصادی مانند کشاورزی، معدن و… راکد میشود.
حملونقل در استان معدنی کرمان چه در حوزه تولید و چه در توزیع، نقش انکارناپذیری دارد و در حوزههای کشاورزی، معدن و صنعت در ارزش تولید ناخالص کشور مؤثر است.
طول مجموعه راههای اصلی، بزرگراهها و آزادراههای شمال کرمان ۲ هزار و ۹۴۶ کیلومتر و مجموعه راههای فرعی و روستایی ۶ هزار و ۲۲۱ کیلومتر است.
*گلایه مردم از وضعیت راه های کرمان
امیرحسینی در خصوص جاده «نوق – رفسنجان» گفت: این محور بسیار پرحادثه است این در حالی است که بخشی از آن درست شده و برای برخی قسمتها اقدامی انجام نشده است. چندین سال است که مسئولان در خصوص این جاده قولهایی دادهاند؛ اما به آنها عملنکردهاند.
شهروند راوری: جاده ترانزیتی «راور – دیهوک» بسیار خطرناک است و افراد زیادی در اثر تصادف در این محور جان خود را ازدستدادهاند. عملیات مربوط به دوبانده سازی آن آغاز شده اما نیاز بهسرعت بیشتری برای اجرا دارد
ناصر مولائی هم به وضعیت جاده «کرمان – کوهساران – راور» اشاره و اظهار کرد: حدود ۲۵ سال است که کار در این جاده در حال انجام بوده؛ اما هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. از مسئولان سؤال میکنم که آیا این پروژه پایان دارد یا خیر؟!
او همچنین در خصوص محور «نرماشیر- ریگان» گفت: این جاده با تردد بسیار زیاد مواجه است و این در حالیست که روزانه شاهد بروز تصادفات در این مسیر هستیم. قاچاق سوخت به شهرهای سیستان و بلوچستان از این محور انجام میشود از مسئولان درخواست داریم ضمن برخورد با این مسئله برای دو باند شدن این محور اقدام کنند.
*جابجایی ۲۰ میلیون تن کالا از مسیر جاده های کرمان
معاون حملونقل اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان گفت: حدود ۲۰ میلیون تن کالا در نیمه نخست امسال توسط ناوگان حملونقل عمومی جادهای استان جابهجا شده است. این میزان کالا در قالب ۸۶۰ هزار سفر انجام شده است.
سهند شفق با بیان این که تعداد بارنامههای صادره توسط ۲۰۳ شرکت حملونقل کالای فعال در استان کرمان صادر شده است، افزود: ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالاها بهصورت دروناستانی و ۱۵ میلیون تن آن بهصورت بروناستانی حمل شده است.
*۱۵ پروژه اصلی در دست احداث است
مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ پروژه اصلی در شمال استان کرمان در دست احداث است، اظهار کرد: مهمترین این پروژهها شامل «کرمان – راور – دیهوک»، «کرمان – بافت»، «بم – جیرفت»، «جیرفت – بافت – سیرجان»، «زرند – بافت»، «کرمان – زرند»، «نرماشیر – ریگان»، «بم – زاهدان – میرجاوه»، کنارگذر کرمان – «زرند – کوهبنان» و «کرمان – کوهپایه»، «رفسنجان – نوق»، زرند – سهراهی دشت خاک، «محمدآباد ریگان – بندر جاسک» و «کرمان – رابر» است.
رضا حافظی طول این پروژهها را یک هزار و ۳۲۰ کیلومتر اعلام و عنوان کرد: در شمال استان کرمان تمامی جادههای اصلی و بزرگراهی را در دست احداث داریم. این راهها به قطعات مختلف تقسیم شدهاند که در برخی قطعات عملیات احداث در حال انجام است و در برخی هم باید مناقصات انتقال پیمانکار برای شروع کار انجام شود.
حافظی گفت: دو الی سه محور نیاز به ماده ۲۳ دارند و مطالعات آنها تقریباً انجام شده است که مهمترین آنها جاده سهراهی «مرصاد – راین – جیرفت» است.
مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان توضیح داد که وظیفه اداره کل راه و شهرسازی ساخت یا دو باند کردن جادههای اصلی و بزرگراهی استان کرمان بوده و راهداری و حملونقل جادهای استان متولی جادههای فرعی و روستایی است.
*اعتبارات پاسخگو نیست
او در ادامه گفت: همچنین مردم محلی متقاضی اتصال بم به شهداد – نهبندان هستند که مطالعات این جاده در سالهای گذشته انجام شده است که بازنگری و بهروزرسانی مطالعات در حال انجام است و بعد از اخذ ماده ۲۳ انجام میشود.
حافظی در خصوص جاده «نوق – رفسنجان» اظهار کرد: احداث باند دوم این جاده در دست اجراست. طول این طرح ۱۵۵ کیلومتر است که ۱۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان کرمان است. در حال حاضر هشت کیلومتر این جاده احداث شده و ۲۳ کیلومتر در دست احداث داریم. ۸۴ کیلومتر مابقی باید تأمین اعتبارات سنواتی انجام شود تا بتوانیم مناقصات مربوطه را برگزار کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان تصریح کرد: میزان اعتباراتی که برای این منظور تخصیص داده میشود جوابگوی طول جاده نیست. پیگیر افزایش سهم استانی این اعتبار هستیم تا بتوانیم اعتبارات مناسبتری را در این حوزه داشته باشیم تا حجم بیشتری را زیر بار ترافیک ببریم و هر چه زودتر جاده به اتمام برسد وبا وضعیت کنونی تخصیص اعتبار شاید بیش از ۱۰ سال زمان برای اتمام آن نیاز باشد.
او با اشاره به اینکه اعتبارات این محور از بودجه راههای کویری تخصیص داده میشود، افزود: میزان تخصیصهایی که در سال به اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان برای راههای کویری داده میشود عموماً بسیار ناچیز و اندک است.
حافظی گفت: این رقم چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان است؛ این کمبود اعتبار باعث میشود، مجبور باشیم حجم کمی را زیر بار ساختوساز و مناقصه ببریم. در این شرایط مجبوریم محور موردنظر را به قطعات کوچک تقسیم کنیم تا بتوانیم اعتبار موردنیازشان را تأمین کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان بیان کرد: حوزه راهها ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با میزان بودجه تخصیصی دارد.
او در خصوص جاده «کرمان – کوهپایه» هم گفت: طول این جاده ۲۵ کیلومتر است که ۹ کیلومتر آن در دست احداث است و امیدواریم با ابلاغ تخصیص اعتبار امسال، ۶ کیلومتر باقیمانده با برگزاری مناقصه به پیمانکار برای ساخت داده میشود.
حافظی در خصوص طولانیشدن اجرای پروژه «کرمان – راور – دیهوک» عنوان کرد: این جاده اولویت اول ماست که باز هم بحث اعتبارات در تکمیل جاده بسیار اهمیت دارد. با تخصیص اعتبار ۱۴۰۳ از ۶۳ کیلومتر باقیمانده هم قسمتهایی را به مناقصه برای انتخاب پیمانکار برای احداث جاده میگذاریم.
حافظی با اشاره به بار ترافیکی بسیار بالای جاده «ریگان – نرماشیر» افزود: باتوجهبه انجام قاچاق سوخت از طریق این محور روش ترافیکی ناایمنی در این جاده حاکم است و خودروهای سوخت بر این جاده را بهشدت ناامن کردهاند. اکثر تصادف این محور منجر به حوادث دلخراشی میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی شمال استان کرمان گفت: محور «کرمان – بافت» جزو محورهای اصلی استان است که کار در این زمینه در حال انجام است. این جاده از سه شهرستان کرمان، بافت و بردسیر عبور میکند. از طول ۱۵۸ کیلومتری این مسیر ۷۸ کیلومتر ساخته شده است و ۲۶ کیلومتر هم در دست احداث است. برای ۵۰ کیلومتر از این محور باید تعیین پیمانکار از طریق برگزاری مناقصه انجام شود.
کرمان بهعنوان پهناورترین استان کشور با راههای طولانی و جادههای پر اهمیت، نقشی کلیدی در حملونقل و اقتصاد منطقه ایفا میکند. باوجود تلاشهای انجام شده برای بهبود وضعیت راهها بسیاری از پروژههای جادهای همچنان نیمهتمام باقیمانده و مردم از وضعیت خطرناک و حوادث مکرر گلایهمندند. درحالیکه اعتبارات تخصیصیافته برای این پروژهها پاسخگوی نیازها نیست، توسعه راهها به دلیل کمبود بودجه بهکندی پیش میرود و چالشهای بسیاری در این مسیر وجود دارد.