مدیرکل بنیاد مسکن کرمان خبر داد: ساخت ۱۵۷ هزار مسکن روستایی در استان کرمان

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1544

مدیرکل بنیاد مسکن کرمان خبر داد: ساخت ۱۵۷ هزار مسکن روستایی در استان کرمان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: از ابتدای فعالیت بنیاد ۱۵۷ هزار مسکن روستایی در استان کرمان ساخته شده است.
مهدی محمدی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت گفت: ۳۱۰ هزار واحد فرسوده روستایی تا سال ۹۵ داشتیم که ۲۰۵ هزار واحد بهسازی یا بازسازی شده است.
او بیان کرد: ۱۰۶ هزار واحد مسکن روستایی نیز بازسازی شده است.
محمدی گفت: در مسکن محرومین ۶ هزار و ۵۰۰ واحد از سال ۹۷ تاکنون ساخته شده است که در این راستا ۱۵۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض تخصیص داده شد.
او با اشاره به اینکه در زمان زلزله و سیل خدمات فنی بنیاد در قالب ستادهای بازسازی ارائه می‌شود گفت: مسکن روستایی که فاز پیشگیری است، به همین سبب اهمیت دارد که با تسهیلات کم‌بهره و در شرایط آرامش خانه مقاوم ساخته می‌شود.
مدیرکل بنیاد مسکن کرمان تصریح کرد: در این سال‌ها با کمک نظام فنی روستایی در بخش بهسازی مسکن روستایی، طرح مسکن روستایی شامل روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت اجرا شد، نقشه و حق نظارت کار در این مناطق رایگان است.
او تأکید کرد: نرخ میانگین کشوری ۵۱ درصد و در کرمان ۶۶ درصد است و ما ۱۵ درصد در نرخ مقاوم‌سازی بالاتر از میانگین کشوری هستیم.
محمدی اظهار کرد: بنیاد مسکن در واقع نقشه راه روستا را می‌کشد و خوشبختانه تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی دارند.
او افزود: ۵۶۳۸ روستا داریم که ۲۷۹۹ روستا بالای ۲۰ خانوار است که در اولویت کاری ماست.
محمدی با بیان اینکه طرح‌های هادی عمدتاً ده‌ساله تعریف می‌شوند، اظهار کرد: ۹۷۰ روستا که طرح‌هایشان ده‌ساله شده، بازنگری شده بعد از ده سال تا ارائه خدمات بر اساس طرح هادی جدید ارائه شود.
مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان بیان کرد: یکی از کارهای مهم بنیاد طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی است که ۲۶ روستا مطالعه‌اش انجام شده و امید که بتوانیم کار شروع کنیم.
محمدی با اشاره به اینکه هدف ما این است که بافت بومی روستا زیاد دستخوش تغییر نشود، گفت: برای حفظ روستاهای دارای بافت باارزش یا روستاهای هدف گردشگری، ۸ روستا موضوع در حال بررسی است.
او تصریح کرد: دهیاران در روستا حکم شهرداران در شهر را دارند و باید در بحث جلوگیری از تغییرات فاحش نمای روستایی فعال باشند که ما در روستاهایی مانند او درج و داوران نظیر این فعالیت‌ها برای حفظ نمای بومی روستا و بافت باارزش آن را شاهد هستیم. محمدی اظهار کرد: در بحث اجرا خوشبختانه در ۱۸۰۰ روستای استان طرح هادی اجرا شده است.
او بیان کرد: در مسکن روستایی، نهضت ملی مسکن که در تعهد بنیاد است و نیز مسکن روستایی در سه سال اخیر ۲۲ هزار واحد در حال ساخت است.
او تأکید کرد: معادل ۱۵ هزار پروژه در سه سال اخیر اجرا شده که ۶۰۰ پروژه سال ۱۴۰۰ و ۱۰۳۰ پروژه در سال ۱۴۰۱ و ۶۳۰ پروژه امسال در دست اجراست که مجموعاً هزار میلیارد تومان در بخش اجرا کارشده و رتبه کشور ۵۸ درصد و کرمان ۵ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
محمدی افزود: به جوانان و افراد بومی روستا با همکاری منابع طبیعی و انجام خدمات مهندسی و تهیه نقشه تفکیکی با قیمت تمام شده مناسب، خانه تحویل می‌شود و در صورتی بودجه ساخت نداشته باشد کمک می‌کنیم که از وام ۲۰۰ میلیونی با سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ساله تخصیص داده شود.
او افزود: در بخش سنددار شدن نیز، ۱۲۷ هزار و ۱۴۵ جلد سند تحویل روستاییان داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 1
  • امروز: 2
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,581
  • ماه: 7,835
  • سال: 25,689