مدیر اجرایی اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار کرمان مطرح کرد: خرید برای یک دانش‌آموز دبستانی حداقل نیم تا یک میلیون تومان هزینه می‌برد. کوچک شدن سبد نوشت‌افزار دانش‌آموزاند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1547

مدیر اجرایی اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار کرمان مطرح کرد: خرید برای یک دانش‌آموز دبستانی حداقل نیم تا یک میلیون تومان هزینه می‌برد. کوچک شدن سبد نوشت‌افزار دانش‌آموزاند
گزارش | فردای‌کرمان
سه هفتۀ دیگر سال تحصیلی جدید شروع می‌شود اما تاکنون و بر خلاف سال‌های گذشته بازار خرید نوشت‌افزار در کرمان از رونق چندانی برخوردار نیست. شرایط اقتصادی خانواده‌ها و قیمت فعلی بسیاری از اقلام نوشت‌افزار سبب شده که خانواده‌ها به کُندی خرید لوازم مورد نیاز برای فرزندان خود را انجام دهند.
به گفتۀ مدیر اجرایی اتحادیه صنف رایانه، ماشین‌های اداری، کتاب و نوشت‌افزار کرمان، قیمت نوشت‌افزار نسبت به سال گذشته بین 30 تا 70 درصد افزایش داشته است.
رضا اکرم‌زاده، با اشاره به بازار متنوع نوشت‌افزار از نظر قیمت‌ و کیفیت، گفت که اگر خانواده‌ای بخواهد برای یک دانش‌آموز دبستانی چند مداد مشکی، مداد قرمز، یک بسته مداد رنگی ۱۲ رنگ، جامدادی، لیوان یا قمقمه و تعدادی دفتر ۴۰ برگ و ۶۰ برگ معمولی بخرد باید قریب به نیم میلیون تومان هزینه کند.
او توضیح داد: این خرید با دفتر سیمی، مداد رنگی ۲۴ رنگ و یا جامدادی طرح خاص، حداقل یک میلیون تومان برای خانواده هزینه برمی‌دارد.
اکرم‌زاده در توضیح بیش‌تر دربارۀ بازار نوشت‌افزار در آستانۀ سال تحصیلی جدید گفت: «هر سال تقریبا از اوایل شهریورماه خانواده‌ها برای خرید لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان به بازار مراجعه می‌کنند اما امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها و گرانی نوشت‌افزار، هنوز بازار شروع نشده است».
او ادامه داد: «با توجه به مراسم اربعین بازار خرید نوشت‌افزار از هفته‌های پایانی شهریور شروع می‌شود و معمولا تا اواخر مهرماه ادامه دارد».
مدیر اجرایی صنف نوشت‌افزار کرمان خاطرنشان کرد: «سابق بر این که قیمت‌ها مناسب بود، خانواده‌ها معمولا در شهریورماه و یا اوایل مهر برای تمام طول سال خرید می‌کردند اما در دو سال اخیر و مخصوصا بعد از بازگشایی مدارس به دنبال شیوع کرونا، تعداد خریدها کمتر شده و معمولا خانواده‌ها بر حسب نیاز خرید می‌کنند».
او یادآور شد: «حجم خریدها کاهش پیدا کرده و خرید نوشت‌افزار معمولا برای دو یا سه‌ماه و یا حتی بعضا فقط برای شروع مدرسه انجام می‌شود و به تناوب در طول سال تحصیلی کمبودها خریداری می‌شود».
اکرم‌زاده تاکید کرد: «با توجه به افزایش قیمت‌ها، از میزان خریدها کم شده است و خانواده‌ها بر حسب نیاز خرید می‌کنند».
او دربارۀ میزان افزایش قیمت‌ها نیز توضیح داد: «قیمت‌ها نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است اما بازار نوشت‌افزار در دو، سه‌ ماه گذشته با توجه به این‌که قیمت دلار ثابت بوده، افزایش آن‌چنانی نداشته است».
مدیر اجرایی صنف نوشت‌افزار کرمان در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش قیمت تا اول مهر وجود دارد؟ گفت: «با توجه به این‌که همکاران ما به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که از اول مردادماه خرید لوازم مورد نیاز را انجام ‌دهند، معمولا افزایش قیمت رخ نمی‌دهد مگر این‌که افزایش قیمت از طرف کارخانه‌ها اعمال شود یا دلار نوسان داشته باشد اما در سطح بازار افزایش نداریم».
او ادامه داد: «بین ۷۰ تا ۸۰ درصد کالای مورد نیاز توسط فروشندگان واحدهای صنفی خریداری شده اما قیمت جایگزینی این کالاها به قیمتی که از سوی کارخانه ارائه می‌شود، بستگی دارد».
اکرم‌زاده با اشاره به تولید نوشت‌افزارهای ایرانی یادآور شد: «نوشت‌افزار کالایی است که تنوع بسیار زیادی دارد و خوشبختانه امسال با توجه به تاکیدی که روی محصولات فرهنگی و ایرانی بوده، ۹۰ تا ۹۵ درصد کالاهای موجود در بازار نوشت‌افزار، تولید داخل و ایرانی هستند».
او با بیان این‌که این موضوع هم کارآفرینی و حمایت از کار ایرانی است و هم از نظر فرهنگی نوعی فرهنگ‌سازی محسوب می‌شود، افزود: «امسال کالاهای ایرانی تنوع زیادی دارند و کمبودی هم در بازار نیست».
مدیر اجرایی صنف نوشت‌افزار کرمان درخصوص گلایۀ بعضی افراد مبنی بر کیفیت پایین نوشت‌افزار تولید داخل، بیان کرد: «قطعا چنین موضوعی وجود دارد. چندین کارخانه در حال تولید نوشت‌افزار هستند و کیفیت‌ها هم متفاوت است. البته کالاهای خارجی هم که سال‌های قبل وارد می‌شد بعضا از کیفیت چندان بالایی برخوردار نبودند و همه دارای کیفیت بالا نبودند. انواع کالا با کیفیت‌های متفاوت وارد می‌شد».
او ادامه داد: «خانواده‌ها در خرید معمولا کیفیت و قیمت کالا را مد نظر می‌دهند، کالای ایرانی و خارجی هم کیفیت متفاوت دارند، نمی‌توان گفت که حتما کالاهای ایرانی کیفیت پایینی دارند و خارجی‌ها باکیفیت هستند. خیلی از کالاهای تولید داخل کیفیت بسیار بالاتری نسبت به کالاهای وارداتی دارند».
اکرم‌زاده گفت: «تنوع در نوشت‌افزار بسیار بالا است و در حال حاضر هر کس بنا به سلیقه و بودجه‌ای که دارد می‌تواند کالای مورد نیاز خود را تهیه کند».
او با بیان این‌که تهیۀ حداقل ملزومات نوشت‌افزار خانواده‌های زیادی را شرمندۀ فرزندان‌شان می‌کند، افزود: «در اکثر کشورهای دنیا، دولت‌ها برای کالای آموزشی و فرهنگی یارانۀ ویژه‌ای اختصاص می‌دهند که امیدواریم دولت محترم نیز در صورت صلاح‌دید در این مورد اقداماتی انجام دهد».
او دربارۀ توزیع دفتر تعاونی در بازار کرمان نیز توضیح داد: «امسال محصولی تحت عنوان دفتر تعاونی در بازار توزیع نمی‌شود اما نوعی دفتر که به دفتر منگنه‌ای مشهور است و توسط شرکت سروستان سپاهان اصفهان تولید می‌شود، جایگزین دفتر‌های تعاونی شده است و با قیمت مناسب در فروشگاه‌ها موجود است و خانواده‌ها می‌توانند تهیه کنند».
اکرم‌زاده با اشاره به قیمت برخی نوشت‌افزارهای موجود در بازار گفت: «در حال حاضر دفتر ۴۰ برگ منگنه‌ای با قیمت ۱۲ هزار تومان و دفتر ۶۰ برگ منگنه‌ای با قیمت حدود ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد».
او با بیان این‌که نوع چاپ و کاغذ، کیفیت چاپ و جنس کاغذ در قیمت دفتر تاثیرگذار است، افزود: «دفتر ۴۰ برگ سیمی تولید داخل از ۲۰ هزار تومان تا ۳۵ و حتی ۵۰ هزار تومان بسته به جنس کاغذ و کیفیت جلد و چاپ دفتر عرضه می‌شود».
مدیر اجرایی صنف نوشت‌افزار کرمان با اشاره به قیمت دفترهای وارداتی خاطرنشان کرد: «قیمت دفتر ۵۰ برگ سیمی تولید داخل بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است و دفتر ۵۰ برگ سیمی خارجی تا ۵۰ و ۵۵ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود».
او گفت: «خودکار کیان که تولید داخل است از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به بالا قیمت دارد و قیمت مداد نیز از ۵ هزار تومان شروع می‌شود».
اکرم‌زاده بیان کرد: «قیمت مداد پارس که معمولی‌ترین مداد در بازار است و البته مداد خوبی هم است از ۵ هزار تومان شروع می‌شود و یکسری مداد هم در بازار با عنوان مداد روزنامه‌ای عرضه می‌شود که با کاغذ باطله تولید می‌شوند و حدود ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد».
او در ادامه با اشاره به فعالیت ۱۹ واحد صنفی نوشت‌افزار در شهر کرمان، اظهار کرد: «اتحادیه نوشت‌افزار هر ساله از اول شهریورماه با همکاری سازمان صمت و اتاق اصناف، نظارت و پایش از واحدهای صنفی نوشت‌افزار را انجام می‌دهد که امسال نیز این نظارت شروع شده و خوشبختانه در سرکشی‌هایی که بازرسان اتحادیه داشتند هیچ مورد خاصی گزارش نشده است».
مدیر اجرایی صنف نوشت‌افزار کرمان افزود: «درصد کالای قاچاق امسال صفر بوده و قیمت‌ها نیز با رعایت درصد سود مصوب بوده است».
او همچنین با اشاره به پویش اعضای اتحادیۀ نوشت‌افزار کرمان برای تامین وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان کم‌برخوردار گفت: «هر سال در آغاز سال تحصیلی با همکاری اعضای اتحادیه نوشت‌افزار، کتابفروش و کامپیوتر، بسته‌های حاوی نوشت‌افزار برای خانواده‌های کم‌برخوردار و یا کسانی که توانایی خرید ندارند خصوصا خانواده‌های ساکن حاشیۀ شهر تهیه می‌شود که امسال نیز این کار در حال انجام است و این بسته‌ها پیش از آغاز سال تحصیلی جدید به این دانش‌آموزان اهدا خواهد شد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 12
  • امروز: 126
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,361
  • ماه: 7,514
  • سال: 24,998