فرماندار بم از تأخیر در تدوین طرح تفصیلی انتقاد کرد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1566

فرماندار بم از تأخیر در تدوین طرح تفصیلی انتقاد کرد
سُها خدیش – فرماندار بم در حالی از تأخیر در اجرای طرح تفصیلی بم انتقاد کرد که با حضور در وزارت راه و شهرسازی و دیدار با دکتر زهره‌ای معاونت این وزارتخانه پیگیر این مسئله است و می‌گوید از اجرای طرح قبلی ۱۰ سال گذشته و مشکلات ناشی از تبعات این تأخیر دامن‌گیر شهروندان و شهرداری بم شده است.
به گزارش کاغذ وطن، طرح تفصیلی شهر بم از بهمن‌ماه ۹۹ با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مطرح بوده و در اردیبهشت سال گذشته مشاور طرح گفته بود در صورت تأمین ظرف یک سال آینده این طرح به پایان می‌رسد.
دکتر کوروش افضلی مشاور طرح به خبرنگار کاغذ وطن می‌گوید تنها پیش‌پرداخت این طرح یعنی ۵۰۰ میلیون تومان به ما پرداخت شده؛ اما از نظر ما طرح تکمیل شده است و منتظر برگزاری کمیسیون ماده پنج هستیم تا طرح در این کمیسیون تأیید شود.
به گفته او بعد از تأیید طرح در کمیسیون ماده پنج، طرح تفصیلی توسط استاندار ابلاغ می‌گردد.
مشاور طرح تفصیلی بم اظهار داشت: به دلیل اینکه کمیسیون ماده پنج مربوط به شهرستان‌های استان کرمان است و هر روز به یک شهرستان اختصاص دارد؛ لذا ماهانه یکبار نوبت بم می‌شود و این موضوع باعث شده تا در تأیید طرح تأخیر ایجاد شود.
آن‌طور که روابط‌عمومی فرمانداری بم اعلام کرده، فرماندار بم به همراه حجت‌الاسلام‌والملسمین موسی غضنفرآبادی نماینده مردم شهرستان‌های شرقی در مجلس با حضور در وزارت راه و شهرسازی و در جلسه با دکتر زهره‌ای معاونت راه و شهرسازی که شهریور سال جاری به بم سفرکرده بود گفت: تکمیل‌نشدن طرح تفصیلی بم و تأخیر در تدوین آن مشکلاتی را برای شهروندان و به‌خصوص شهرداری در صدور پروانه‌ها، اسکان غیررسمی و کمبود زمین مسکونی ایجاد کرده است.
محمد برزنگ اظهار داشت: طرح تفصیلی بم باگذشت ۲ سال هنوز به سرانجام نرسیده و از طرح قبلی نیز ۱۰ سال گذشته است.
او اضافه کرد: شهرداری برای صدور پروانه نیز بلاتکلیف مانده و مجبور به استعلام از مشاور طرح می‌شوند که این کار هم مشکلات خاص خود را دارد .
کار چشمگیری در نهضت ملی مسکن بم نشده است
او همچنین با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد: در سال سوم دولت آیت‌الله رئیسی قرار داریم؛ اما هنوز در بحث نهضت ملی مسکن در شهرستان بم کار چشمگیری صورت نگرفته است .
او بیان کرد: ۷۳ هکتار الحاقی به بم برای نهضت ملی مسکن درنظر گرفته شده بود؛ اما هنوز آماده تحویل نشده است
فرماندار بم ادامه داد: در شهرستان بم در زمان زلزله مردم خود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و تجاری ساختند و در صورت آماده‌شدن ۷۳ هکتار الحاقی مردم خودشان منازل مسکونی را می‌سازند .
برزنگ توضیح داد: ۱۴ هزار متقاضی در نهضت ملی مسکن داریم که در این ۷۳ هکتار تنها یک هزار و ۹۱ قطعه می‌توانیم به آن‌ها اختصاص دهیم و هنوز ۱۳ هزار متقاضی دیگر باقی می‌ماند .
به گفته او هنوز مشاور این طرح هم معرفی نشده است و انگیزه‌ای در اداره کل راه و شهرسازی استان برای حل مشکلات وجود ندارد.
فرماندار بم با اشاره به مشکلات تردد در مسیر بم – دهبکری نیز گفت: در چند ماه اخیر تصادفات منجر به فوتی زیادی در این محور صورت‌گرفته به طور مثال از یک خانواده دو خواهر در یک تصادف جان خود را از دست دادند.
او تصریح کرد: این مسیر حادثه‌خیز ۶ کیلومتر است که پیمانکار در مدت دو سال تنها پنج پل احداث کرده است و برای حل مشکل دستگاه قضایی استان کرمان و شهرستان بم دراین‌خصوص ورود کرده است.
به گفته او با ورود دستگاه قضا در مدت یک ماه همان پیمانکار توانست پنج پل بسازد.
برزنگ خاطرنشان کرد: یک پل دیگر در محور بم – دهبکری وجود دارد که متعلق به اداره کل راهداری است و باگذشت ۱۸ سال هنوز تکمیل نشده است.
او با اشاره به پل ورودی میدان ولایت بم افزود: از شروع ساخت این پل نیز ۱۸ سال می‌گذرد و هنوز تکمیل نشده و بلاتکلیف مانده است.
شهرک قشمی سکونتگاه قشر ضعیف جامعه است
برزنگ با اشاره به مشکلات ایجاد شده در خصوص شهرک قشمی گفت: مظلوم‌ترین قشر جامعه در شهرک قشمی سکونت دارند و باتوجه‌به اینکه ۹۸ هکتار است حدود ۷۰۰ خانوار در این شهرک زندگی می‌کنند.
به گفته او جلسات متعددی در سطح استان و شهرستان برای پیگیری مشکلات این منطقه برگزار شده است که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر ساماندهی این شهرک در دستور کار قرار گیرد.
فرماندار بم افزود: این منطقه باتوجه‌به اینکه قشر ضعیف جامعه هستند به یک کانون آسیب اجتماعی نیز تبدیل شده است و در حریم میراث‌فرهنگی قرار دارد.
او خاطرنشان کرد: در شهرک قشمی تخلفی در سال‌های ۸۴ صورت‌گرفته و مجوزی که صادر شده تخلف بوده است؛ لذا باید راهی باید پیدا کرد که علاوه بر حل مشکل مردم، برای بنای تاریخی نیز مشکلی ایجاد نشود.
او ادامه داد: مشکل بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث‌فرهنگی باید مرتفع گردد تا این شهرک نیز ساماندهی شود.
به گزارش کاغذوطن، حاشیه شهر بم، ۲ سال پس از زلزله سال ۸۲ در محله موسوم به «زمین‌های قشمی» که قبلاً کاربری کشاورزی داشت به وجود آمد و این زمین‌ها به افراد بی‌بضاعت و بی‌خانمانی که از نقاط مختلف به بم آمده بودند واگذار شد و کانکس‌های به‌جامانده از زلزله، خانه برای مهاجران شد.
مشکل کوچه‌های خاکی بم به‌صورت ویژه دیده شود
فرماندار بم با اشاره به سفر آیینی معاون وزارت راه و شهرسازی در مراسم سالروز پنجم دی‌ماه سال گذشته به بم نیز گفت: باتوجه‌به وجود کوچه‌های خاکی زیادی که از زمان زلزله در بم باقی‌مانده معاون وزارت راه قول دادند که تا پایان ۱۴۰۲ دیگر هیچ کوچه خاکی در بم باقی نماند.
او می‌گوید این شعار با پیگیری دکتر زهره‌ای مرتفع خواهد شد و انتظار می‌رود بحث آسفالت کوچه‌های خاکی بم به‌صورت ویژه دیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 21
  • امروز: 24
  • دیروز: 149
  • هفته: 1,693
  • ماه: 7,607
  • سال: 25,285