لزوم تدوین سند مسئولیت اجتماعی آب
محمد حبوطن
«مسئولیت اجتماعی شرکتی» یکی از مفاهیمی است که در سالهای اخیر وارد ادبیات مدیریتی سازمانها شده است. مفهومی که گاهی از آن تعبیرهای غلط و نادقیقی هم ارائه شده است. در مقاله پیش رو نویسنده کوشیده است پیوند میان مفهوم مسئولیت اجتماعی و عملکرد سازمانها مورد بررسی قرار دهد. تبدیل موضوع محیط زیست به یک مسئله اجتماعی و فراگیر، ایجاب میکند تمامی ظرفیتها و رویکردهای اجتماعی در حل این مسئله به کار گرفته شود. مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمانی/شرکتی (Corporate Social Responsibility) به عنوان یکی از این ظرفیتهای اجتماعی، در دهههای اخیر به پارادایم غالب و مسلط در حوزه حکمرانی شرکتها و سازمانها تبدیل شده است که البته سابقه آن به دهه 1960 بر میگردد. بر اساس تعریف سازمان بینالمللی استاندارد، این مفهوم به معنای مسئولیت یک سازمان در قبال اثرات تصمیمها و فعالیتهای آن سازمان بر روی جامعه و محیطزیست است که از طریق یک رفتار شفاف و اخلاقی و به شکل زیر اعمال میگردد:
– به توسعه پایدار از جمله در بهداشت و رفاه جامعه کمک میکند؛
– انتظارات ذینفعان را لحاظ میکند؛
– سازمان قوانین موضوعه را رعایت میکند و با هنجارهای رفتاری بینالمللی سازگار است؛
– این رفتار در سرتاسر سازمان جاری و ساری است و در روابط سازمان با دیگران مراعات میشود.
مفهوم اصلی در مسئولیت اجتماعی این است که سازمانها فقط در مقابل سهامداران یا صاحبانشان مسئول نیستند و نباید فقط سوددهی سازمان آنهم بر مبنای منافع کوتاهمدت مد نظر باشد بلکه سازمانها باید در ارتباط با ذینفعان دیگر مسئول باشند و خواستههای مشروع آنها را لحاظ کنند؛ خواستههایی که عدم توجه به آنها علاوه بر چالشهایی که با ذینفعان ایجاد میکند، سوددهی اقتصادی بلندمدت سازمانها را نیز به خطر میاندازد.