مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در نشست راهبردی خوشه خرمای جنوب مطرح کرد: حمایت مالی از سردخانه داران زیر مجموعه خوشه خرما در اخذ گواهی استاندارد

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1575

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در نشست راهبردی خوشه خرمای جنوب مطرح کرد: حمایت مالی از سردخانه داران زیر مجموعه خوشه خرما در اخذ گواهی استاندارد
سمیه خدیشی – خوشه کسب‌وکارخرمای جنوب با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی استان کار خود را آغاز کرده است. خوشه‌های کسب و کار واحدهای کسب‌وکارمتمرکز در یک منطقه جغرافیایی را در زیر مجموعه خود جای می‌دهند که این واحدها فعالیت‌ها یا خدمات مشابهی ارائه می‌دهند ویا محصولات مشترکی تولید می‌کنند. زیر مجموعه این خوشه‌های کسب و کار از چالش‌ها و فرصت‌های مشترکی نیز برخوردارند.
به گزارش کاغذوطن، خوشه‌های کسب‌وکار می‌‌توانند در هر یک از زیر بخشهای تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی، هنری و صنایع دستی فعال باشند. در جنوب کرمان خوشه کسب و کار خرمای جنوب حدود سه ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده است.
در آخرین روز هفته گذشته با حضور رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان، رییس اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی جنوب کرمان، معاونت خدمات بیمه‌ای جنوب کرمان و مسئولان متولی از جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و انجمن سردخانه‌داران جنوب کرمان اولین جلسه شورای راهبردی خوشه کسب‌و‌کار خرمای جنوب کرمان برگزار شد. هدف از تشکیل جلسه معرفی برنامه‌های اولین سال فعالیت خوشه و بررسی و تصویب سند برنامه عمل توسعه خوشه کسب و کار خرمای جنوب کرمان بود.
دراین نشست تیم خوشه کسب و کار خرمای جنوب کرمان با بیان اهداف پروژه از نیازهای آموزشی، توانمندسازی افراد و توسعه محصولات فراوری شده و واحدهای صنایع جنبی گفتند به ارائه برنامه یکساله پرداختند.
عاملین پروژه، برگزاری دوره‌های آموزشی‌، ارائه راهکارهایی برای توسعه بازار، تورهای بازدید از نمایشگاههای کشاورزی داخلی و خارجی و شرکت در این نمایشگاهها را از جمله برنامه‌های عملیاتی در سال اول فعالیت خود عنوان کردند.
در ادامه هر یک از شرکت کنندگان به ایراد نظر پرداختند و مسلمی از بازرگانان فعال در جنوب کرمان با عنوان اینکه از بازارهای جهانی عقب هستیم عنوان کرد: فعالیت این خوشه کسب و کار می‌تواند راهگشا باشد و با شرکت در نمایشگاههای بزرگ و جهانی دیدگاه ما به نوع کار توسعه یافته و متفاوت‌تر می‌شود.
این فعال اقتصادی افزود: یکی از مشکلات حوزه صادرات خرما ورود اتباع بیگانه با این بازار است به طوری که از محدودیت مالی باغداران استفاده کرده و دست رنج یکساله خرما را با قیمت پایین و خام در اختیار می‌گیرند.
او از دیگرچالش‌های پیش روی خرمای جنوب کرمان را نبود برند و نا‌هماهنگی محصول صادراتی با استانداردهای جهانی بیان کرد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در این نشست برقراری توازن در توسعه صنعتی منطقه را با اهمیت ذکر کرد و گفت: استاندار کرمان نگاه ویژه‌ای به مناطق کمتر توسعه یافته استان دارد و یکی از برنامه‌های ما بر اساس تاکیدات دولت و استاندار کرمان، توسعه زیرساختی و نرم‌افزاری شهرک‌های صنعتی در مناطق کمتر توسعه یافته است.
حسین میجانی با اشاره به سطح زیر کشت خرما و تولید حدود ۲۰۰ هزار تن ازاین محصول بیان کرد: با این سطح و تولید منطقه تشکیل خوشه کسب و کار خرما را در جنوب کرمان ضروری است.
او افزود: خوشه‌های کسب و کار آمده‌اند تا گره‌ای از کار باز کنند و با اعتباری خارج از اعتبارات دولتی فعالیت می‌کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اظهار کرد: خوشه‌های کسب و کار بر اساس موضوع خوشه در هم افزایی رونق تولید و ایجاد بازار‌های مناسب و رفع نیاز ها و گلوگاههای محصول مورد نظر فعالیت می‌کنند.خوشه‌ها زیر نظر شرکت شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شوند.
میجانی ادامه داد: عامل این خوشه‌ها فردی که مورد تایید سازمان است تعیین می‌شود و در مناقصه شرکت کرده و بعد از به سرانجام رسیدن خوشه این واحد به صورت تشکل به مسئول ذیربط که معمولا اتاق بازرگانی است، واگذار می شود.
او با اشاره به اینکه در راه‌اندازی خوشه‌های کسب و کار به دنبال خروجی محوری هستیم، افزود: در جنوب کرمان گروهی عضو خوشه کسب و کار خرما می‌شوند که این افراد از مزایای خوشه حتی بعد از اتمام کار آن نیز برخوردار می‌شوند در حد توان به آنها کمک می‌کنیم.
حسین میجانی با بیان اینکه استاندار به مسائلی که به رونق بخش کشاورزی کمک می کند نگاه بسیارویژه‌ای دارد، اظهار کرد: استاندار در رسیدن به اهداف خوشه‌های کسب و کار کمک می‌کند تا مردم نتیجه کار را ببیند و در همین راستا سرخانه‌دارانی که عضو خوشه کسب و کار خرما هستند در تامین هزینه‌های اخذ استاندارد‌های لازم از اداره استاندارد مورد حمایت قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 30
  • امروز: 55
  • دیروز: 177
  • هفته: 1,634
  • ماه: 7,888
  • سال: 25,742