دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور: ۹۵ درصد سقط‌ جنین‌های کشور جنایی و خودخواسته است

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1576

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور: ۹۵ درصد سقط‌ جنین‌های کشور جنایی و خودخواسته است
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: ۹۵ درصد سقط‌جنین‌های کشور جنایی و خودخواسته و توسط خانواده‌ها انجام می‌شود.
صالح قاسمی در همایش یک‌روزه تهدیدات جمعیت و باوری که در سالن پیامبر اعظم کرمان برگزار شد، گفت: سقط‌جنین در پایین‌ترین فرض حداقل در ایران سالانه ۳۷۰ هزار مورد است و حتی تا ۵۳۰ هزار در برخی مطالعات اعلام شده است.
او افزود: ۹۵ درصد سقط‌ها جنایی است سه درصد درمانی و ۴ درصد به سبب روابط نامتعارف است البته در بخش درمانی هم تخلفاتی می‌شود متأسفانه از سوی بعضی پزشکان و برخلاف اخلاق پزشکی انجام می‌شود.
قاسمی اظهارکرد: توجه شود جنین سالم و محصول روابط خانواده است، ولی اغلب توسط خانواده خودش سقط می‌شود.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با اشاره به اینکه باورهایی مثل فرزند ناخواسته و بدون برنامه‌ریزی دلیل اغلب سقط‌جنین‌ها توسط خانواده است گفت: با سازمان تبلیغات و حوزه‌ها نیز با کمک مراجع مسئله را باید به مردم تفهیم کنیم و احکام شرعی را بگویند برخلاف باور عموم که سقط از ۴ ماه به بعد حرام و قبلش اشکال ندارد نیست؛ بلکه سقط‌جنین از لحظه انعقاد نطفه حرام است.
او با انتقاد از سیاست‌های غربالگری وزارت بهداشت افزود: غربالگری هم که پشتوانه قانونی دارد؛ اما دو بند قانون دارد قانون قید زده که غربالگری باید علمی‌سازی و استانداردسازی شود درحالی‌که در کشور ما غربالگری مثبت کاذب‌ها بالاست به این سبب که آزمایش‌های اولیه اشتباه و حاصل خطای دستگاه و یا انسانی بوده است.
قاسمی با اشاره به نرخ رشد فعلی کشور گفت: تاکنون چنین نرخ رشد پایینی در طول تاریخ نداشتیم گفت: در سال ۱۴۰۱ ما به یک و ۶ دهم درصد نرخ رشد رسیدیم که با این روند هیچ‌گاه جمعیت ایران ۱۰۰ میلیونی نخواهد شد.
او بیان کرد: نرخ باروری در سال ۶۵ به‌ازای هر زن ۶.۵ فرزند و امروز به ۱.۶ رسیده است و ۵ استان ما زیر ۱.۲ فرزند هستند.
پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت کشورهای اسلامی در اختیار ایران
او تأکید کرد: ایران دارای پایین‌ترین نرخ رشد موالید در بین کشورهای اسلامی است و روند موالید ما به‌سرعت روبه‌کاهش است از سال ۹۴ تا ۱۴۰۱ ما ۵۰۰ هزار نفر سرانه موالیدمان کاهش داشته است.
قاسمی اظهارکرد: تعریف سالمندی بالای ۶۰ سال است، ولی برخی جاه‌ها بالای ۶۵ را سالمندی حساب می‌کنند که در آمارگیری درصدش کمتر می‌شود درحالی‌که امروز ۱۲ درصد جمعیت ما بالای ۶۰ سال است تا ۱۴۲۹ این ۱۲ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اظهار کرد: ریسک ورشکستگی صندوق‌های بیمه و بازنشستگی از پیامدهای سالمندی جمعیت است و سرعت بالای رشد جمعیت سالمندی باعث می‌شود سیستم مدیریتی نتواند نیازهای متناسب آن را پاسخ دهد.
او بیان.کرد: تهدیدهای جمعیتی را باید جدی گرفت، از یک سو آمار نازایی‌مان خیلی بالاست و کرمان از جاه‌هایی است که مسئله ناباروری در آن جدی است و ابعاد تهدیداتش مطرح است، از سوی دیگر نازایی ثانویه سبک زندگی، تغذیه به‌ویژه تراریخته‌ها و برخی شاخص‌ها مثل آب‌وهوا رطوبت در این امر دخیل هستند.
او افزود: سهم ناباروری نوع دو از نوع یک پیشی گرفته است و روش‌های دارویی پیشگیری از بارداری که توسط زوج‌های جوان انجام می‌شود، به‌شدت آسیب‌زاست.
بزرگ‌ترین اشتباه در ناباروری‌های ثانویه
قاسمی بیان کرد: بهترین عملکرد در سطح ملی در درمان ناباروری متعلق به بیمه سلامت و بدترین عملکرد برای تأمین اجتماعی است و متأسفانه ۸۶ درصد ناباروری‌های نوع دو تصورشان این بود که هرگاه بخواهند مجدداً می‌توانند فرزنددار شوند،ولی ممکن نشده است.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اظهار کرد: حتی ورود بنده به ساختمان برخی معاونت وزرا ممنوع است و این نوع حمایت‌های دولتی را می‌رساند پس نگاه حاکمیتی به قضیه ناباروری اشتباه است.
او با اشاره به برخی راهکارهای افزایش جمعیت در کشورهای جهان اظهار کرد: اکنون بیش از ۷۰ درصد کشورهای دنیا سیاست جمعیتی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 64
  • امروز: 3
  • دیروز: 271
  • هفته: 2,238
  • ماه: 7,391
  • سال: 24,875