رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران؛ نیروهای ما هم در مهندسی و هم کارگری پیر شدند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1587

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران؛ نیروهای ما هم در مهندسی و هم کارگری پیر شدند
رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران در همایش راهبردهای مهندسی ماشین‌آلات معدنی ضعف در نیروی انسانی را یک مشکل جدی اعلام کرد و گفت: نیروهای ما هم در مهندسی و هم کارگری پیر شدند.
به گزارش کرمان‌نو، رضا بستامی با اشاره به بخشی‌نگری در بخش اکتشاف معدنی، گفت: هر دستگاهی اطلاعاتش برای خودش است، اما طبق قانون دستگاه‌ها موظف‌اند اطلاعات اکتشافی خود را در اختیار وزارتخانه قرار دهند؛ اما این اقدام صورت نمی‌گیرد و ما هزینه‌های موازی اکتشاف را انجام می‌دهیم.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران سه مشکل ماشین‌آلات فرسوده بالای ۲۰ سال، ضعف در نیروی انسانی و نظارت را مشکل اصلی بخش معدن کشور اعلام کرد
بستامی با بیان اینکه نیروی انسانی ما هم در بخش مهندسی و هم در بخش کارگری پیر شدند، گفت: بایستی فرهنگ‌سازی صورت گیرد و از مقطع هنرستان‌ها و فنی و حرفه‌ای آموزش‌های معدنی و آموزش‌های مهارتی برای پرورش نیروی جدید انجام شود.
او با تأکید بر اینکه سرفصل‌های ما در دانشگاه سرفصل‌های ۴۰ سال پیش هستند، گفت: این سرفصل‌ها باید مثل رشته پزشکی به‌روز باشند، درحالی‌که نیروی دانشگاهی ما تازه باید کف معدن یاد بگیرد فرق ژنراتور با کمپرسور چیست.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران نیز در این همایش مثل رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران بر ورود هپکو و هسکو به واردات معدنی تأکید کرد و گفت بهترین اقدام برای حل مشکل فرسودگی معادن همین امر است خصوصاً که واردات معادن یک کار تخصصی است و باید فرد امکان خدمات پس از فروش را داشته باشد.
به گفته بستامی با وجودی که مجوز واردات ۲ هزار و ۶۰۰ ماشین‌آلات معدنی داده شده است؛ اما گره‌های ایجاد شده در کل منجر شده که تنها یک‌دهمش تاکنون وارد شود.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران با تأکید بر ضعف نظارت بر معدن‌داران به‌عنوان سومین مشکل این حوزه، گفت: نظارت ما ضعیف است و وزارتخانه امکان جذب نیرو برای نظارت ندارد، این در حالی است که ما ۴۵ هزار مهندس آموزش‌دیده داریم.
او با بیان اینکه طبق قانون بایستی ۳ درصد حقوق دولتی به حوزه نظارت هزینه سود، اضافه کرد: ۲۲ سال است که این ۳ درصد پرداخت نشده و این حوزه را دچار ضعف کرده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :