کسادی بازار به اوج رسید. تولیدکنندگان پوشاک و چرم امیدی به تولید دردی ماه ندارند

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1625

کسادی بازار به اوج رسید. تولیدکنندگان پوشاک و چرم امیدی به تولید دردی ماه ندارند
‘گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
بازار کساد شده. اتاق بازرگانی ایران شاخص مدیران خرید را زیر ۵۰ ثبت کرده. اکنون دو ماه است که از آبان‌ماه شاخص میزان فروش کالا و خدمات ریزشی بوده و با ثبت عدد ۴۸.۵ کمترین میزان در ۵ ماه اخیر را ثبت کرده است.
تعداد خریداران کاهش‌یافته. ضعف در بخش تقاضا تأثیر قابل‌توجهی هم بر روی شامخ گذاشته است. طبق گزارش اتاق بازرگانی ایران آذرماه شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان برای دومین ماه متوالی کاهش داشته است. مشتریان بعد از فشارهای تورمی متوالی همچنان با کاهش قدرت خرید روبرو هستند و شرایط مالی ضعیف‌تر و محدودیت در تقاضای مصرف‌کننده ناشی از افزایش مخارج خانوارها، باعث شده تا تقاضا در تمامی بخش‌های کل اقتصاد کاهش داشته باشد. همه اینها شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان برای آذرماه را ۴۷.۰۶ ثبت کرده که به معنی رکود بازار است. نه‌تنها در بخش تقاضا داخل بلکه تقاضای خارجی که با صادرات خود را نشان می‌دهد هم نشان از وضعیت بسته بازار دارد. شاخص میزان صادرات کالا و خدمات در آذرماه ۴۳.۹۱ است که در مقایسه با ماه قبل با نرخ بیشتری کاهش‌یافته است. این ششمین کاهش متوالی صادرات است. این شاخص کمترین مقدار ۲۹ ماه گذشته از مرداد ۱۴۰۰ به‌غیراز فروردین‌ماه هر سال را به ثبت رسانده است. ریزش هر دو فروش سفارشات جدید و میزان صادرات منجر شده تا فروش کالاها و خدمات نیز کاهش یابد و به عدد ۴۸.۵ برسد که کمترین عدد در ۵ماهه اخیر است.
از میان ۱۲ صنعت پوشاک و چرم، چوب، کاغذ و مبلمان تا صنایع لاستیک و پلاستیک، کمترین عدد مربوط به شاخص فروش کالا و خدمات مربوط به گروه پوشاک و چرم با عدد ۴۱.۶۷، صنایع فلزی با ۴۱.۴۹ و صنایع کانی و غیرفلزی با عدد ۴۱.۶۷ بوده است. وضعیت خرید در صنعت پوشاک و چرم به‌قدری راکد شده که تولیدکنندگان انتظار کاهش تولید در ماه بعد دارند و شاخص انتظارات تولید در ماه آینده‌ای صنعت زیر ۵۰ و عدد ۴۱.۶۷ را ثبت کرده است.
در طرح شامخ، از پاسخ‌دهندگان خواسته می‌شود به ۱۲ پرسش مطرح شده در قالب سه معیار وضعیت نسبت به ماه پیش (بهتر شده، بدتر شده یا تغییری نکرده است)، پاسخ دهند. در صورت انتخاب گزینه بیشتر از ماه قبل: عدد،۱ گزینه بدون تغییر: عدد ۰/۵ و گزینه کمتر از ماه قبل: عدد صفر برای آن پرسش ثبت می‌شود. مجموع حاصل‌ضرب درصد پاسخگویان به هر یک از گزینه‌ها در عدد همان گزینه، مبین عدد شامخ در آن پرسش است. درنهایت معیار سنجش این شاخص عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است. عدد ۰ و ۱۰۰ به ترتیب به معنای آن است که ۱۰۰ درصد پاسخگویان گزینه” بدتر شده است” و”بهتر شده است” را انتخاب نموده‌اند.
آخرین اطلاعاتی که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از وضعیت شامخ در آذرماه ۱۴۰۲ منتشر کرده، نشان از سقوط این شاخص به عدد کمتر از ۵۰ در شامخ کل اقتصاد و همچنین شامخ صنعت دارد و با این شرایط می‌توان گفت اقتصاد وارد منطقه رکود و انقباض شده است.
کمبود شدید نقدینگی و عدم تخصیص سرمایه در گردش برای تأمین مواد اولیه و لوازم موردنیاز، شرایط ضعیف تقاضای داخل و کاهش فروش خارجی باعث شده تا طرف عرضه یعنی تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات نیز از فعالیت خود بکاهند، بخش صنعت و ساختمان شاهد کاهش بیشتری در فعالیت‌ها بوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 78
  • امروز: 27
  • دیروز: 157
  • هفته: 1,428
  • ماه: 7,838
  • سال: 25,871