پای گردشگران در کرمان بند نمی‌شود. متوسط مدت اقامت گردشگران در ماهان؛ ۶ ساعت

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1626

پای گردشگران در کرمان بند نمی‌شود. متوسط مدت اقامت گردشگران در ماهان؛ ۶ ساعت
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
۱۰ اثر از ۲۷ اثر ثبت جهانی برای کرمان است. بااین‌حال نوروز پارسال نام کرمان نه در میان رکوردشکن‌های اقامتی بودی و نه بین ۱۰ استان اول مقاصد سفر. بااین‌حال از ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱ تا پایان روز ۱۳ فروردین‌ماه ۲ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۴۳۴ نفر وارد این استان شده‌اند که نسبت به مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است. رشدی که کرمان را چهارمین استان بعد از سیستان و بلوچستان، ایلام و خوزستان از نظر رشد ترددها قرار داد. بااین‌حال کرمان هنوز استانی عبوری است و حتی باغ شاهزاده ماهان که پارسال رتبه ۱۲ کشور را از نظر تعداد بازدید در میان جاذبه‌های شاخص کشور کسب کرد، نتوانست گردشگران را حتی یک روز در ماهان نگه دارد و مدت اقامت گردشگران در این شهر ۶ ساعت است.
طبق آمار دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر استان‌هایی که بیشترین تردد اما از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه داشته‌اند به ترتیب تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، مازندران، فارس، ایلام و همدان بودند. هنوز کرمان علیرغم رشد در ترددهای این سال، جایگاهی در میان استان‌های پرترددهای کشور ندارد، چه رسد به مدت اقامت؛ استانی که هم به‌قرار گرفتن مزار شهید سلیمانی جز استان‌های با گردشگر مذهبی محسوب می‌شود و هم با داشتن ۱۰ اثر ثبت جهانی یک استان با جاذبه‌های فرهنگی و میراثی است. هنوز مشکل پرواز خارجی نداشتن آن برقرار است و به غیر آن مشکل اصلی دیگر پیدانکردن بلیت هواپیما برای پرواز داخلی حتی در ایام عادی است.
طبق آمار در ۷ماهه نخست امسال دو هزار نفر توریست خارجی در استان داشته‌ایم. آماری که مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی کرمان می‌گوید برای داشتن پرواز خارجی کافی نیست. او دراین‌رابطه گفت: «با این تعداد کم نمی‌توان از سرمایه‌گذاران انتظار راه‌اندازی پرواز خارجی و سرمایه‌گذاری برای احداث هتل را داشت و باید برای معرفی بیشتر کرمان و جذب گردشگر بیشتر، تلاش کرد.» از نگاه طبیب‌زاده مشکل اصلی استان فقدان معرفی درست در سطح کشور و جامعه جهانی است. او با بیان اینکه استان در حوزه گردشگری متناسب با داشته‌های غنی که دارد، رشد نکرده اذعان دارد که مدت اقامت گردشگران در ماهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمان تنها ۶ ساعت است.
گردشگری به‌عنوان سومین صنعت درآمدزا و اشتغال‌زا پس از صنعت نفت و خودروسازی در جهان مطرح است. اما ایران و خصوصاً استان کرمان از آن بی‌بهره است و عملاً سهم چندانی از تولید ناخالص داخلی‌اش ندارد. اطلاع از اینکه کرمان در کجای این نقشه جهانی قرار دارد و آگاهی از وضعیت فعلی گردشگری استان، مهم‌ترین مسئله است. مشکل اینجاست که کرمان از این مرحله جلوتر نمی‌رود. حداقل یک دهه است که سلسله‌نشست‌های تخصصی و جلسات گوناگون چه در محل اتاق بازرگان و چه استانداری دررابطه‌با گردشگری برگزار شده اما عملاً منجر به یک نتیجه ملموس نشده است. هنوز به زیرساخت‌های ابتدایی گردشگر در این استان توجه نشده، سال‌ها پیش مسئولان وقت اعلام کردند در ۵۰ کیلومتری هر جاده باید سرویس بهداشتی ساخته شود؛ اما متأسفانه حتی یک سرویس هم ساخته نشد و از آن ۴۳ منطقه نمونه گردشگری که قرار بود معرفی شوند چیزی بیشتر از یک تابلو کار نشد.
در طرح گردشگری کرمان ۱۴۰۴ که دبیرخانه آن معرفی فرصت‌های گردشگری و نمایشگاه گردشگری و همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری به عهده اتاق بازرگانی گذاشته است، قرار است تا ۶۵ رویداد در استان برگزار شود. رویدادهایی که قرار است تا جاذبه‌های استان را بیشتر از گذشته معرفی کنند و باید دید که این برنامه‌ها تا دو سال آینده چه تأثیری بر بازار گردشگری استان خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 6
  • امروز: 127
  • دیروز: 240
  • هفته: 2,037
  • ماه: 7,675
  • سال: 25,239