صنایع کرمان لنگ زیرساخت‌های پایه‌ای گاز، برق و آب. قطب فولادی شدن با کدام انرژی؟

منتشر شده در صفحه صفحه نخست | شماره 1638

صنایع کرمان لنگ زیرساخت‌های پایه‌ای گاز، برق و آب. قطب فولادی شدن با کدام انرژی؟
جبالباری، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران: قطعی گاز صنایع را با زیان انباشته و نبود توجیه اقتصادی مواجه می‌کند
گزارش| مرضیه قاضی‌زاده
کارخانه‌ها و پروژه‌های فولادی افتتاح شدند. کمتر از دو سال دیگر کرمان توان تولید ۴۲ میلیون تن کنسانتره، ۳۲ میلیون تن گندله، ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱۱ میلیون تن شمش دارد. قرار است کرمان با ۳۰درصد کل تولیدات فولادی قطب تولید فولاد شود. همه این‌ها در شرایطی است که این استان حتی توان تحویل ۱۰ میلیون مترمکعب گاز به صنایع موجود را ندارد و این زمستان گاز صنایع را به کمتر از نیم رسانده، هر چند که گاز فولادی‌ها از دو ماه قبل قطع شده و گل‌گهر تولیدش را به نصف رسیده. بخشی که قرار بود جز در شرایط بحرانی، هیچ‌وقت زیرساخت‌هایش دچار مشکل نشود. عباس جبالبارزی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» تأکید دارد که طبق قانون هیچ مجوزی برای قطع گاز صنایع وجود ندارد و این موضوع در ادامه بنگاه‌ها را با زیان انباشته مواجه می‌کند.
تا سال ۹۴ کل مصرف گاز استان در یک ماه ۳۰۰ میلیون مترمکعب بود. مصرف روزانه گاز اکنون در ایام غیرپیک به ۲۵ میلیون مترمکعب رسیده؛ یعنی ماهی ۷۵۰ میلیون مترمکعب. در ایام پیک اما این مصرف با وجود محدودیت‌های گاز صنایع به ۳۰ میلیون مترمکعب هم می‌رسد.
*تامین گاز صنایع به نصف رسید
طبق اعلام رئیس سازمان صمت استان کرمان مصرف گاز صنایع روزی ۱۰ میلیون مترمکعب است. از این میزان پنج و نیم‌میلیون مترمکعبش فقط مربوط به صنایع فولادی است. صنایعی که دو ماه قبل یعنی از آذرماه محدودیت‌های گاز برایشان اعمال شده است. ۱۲ آذرماه، زمانی که هنوز به پیک مصرف نرسیدیم و مصرف گاز روی ۲۵ میلیون مترمکعب است، گاز تحویلی به فولادی‌ها را به ۳.۳میلیون مترمکعب در روز کاهش دادند. همان ماه رئیس اتاق بازرگانی کرمان در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اعلام کرده بود که به دلیل قطعی گاز تولید گل‌گهر به نصف رسیده است.
دو روز قبل اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که قرار است گاز تحویلی صنایع را از ۱۰ میلیون مترمکعب به ۴.۹میلیون مترمکعب برساند. این در حالی است که فقط مصرف گاز فولادی‌های کرمان ۵.۵ میلیون مترمکعب است.
*هنوز قطعی گازی در شهرک‌ها نداشتیم
میجانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» اذعان دارد که هنوز هیچ ابلاغی در خصوص قطعی گاز صنایع مستقر در شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان انجام نشده است و تاکنون گاز این واحدها قطع نشده است. مشخص نیست که کدام شرکت‌ها به‌غیراز فولادی‌ها مشمول قطعی گاز می‌شوند، اما آنچه مسلم است کرمان بدون تامین زیرساخت‌های اولیه مسیر توسعه را پیش گرفته است.
جدا از بحث آب که صنایع جدید و آب‌بر ملزم به استفاده از پساب و تحمیل هزینه‌های سنگین انتقال آب از دریا شدند و یا برق که صنایع مکلف به تأمین برق با احداث نیروگاه شدند، گاز نیز مشکل اصلی صنایع است. روندی که با توسعه بیشتر صنایع بعید نیست که این واحدها حتی در ایام غیرپیک و زمستان نیز با محدودیت مواجه شوند.
عباس جبالبارزی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «کاغذ وطن» با اشاره به ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب‌وکار مبنی بر قطع گاز صنایع صرفاً در شرایط بحران و آن هم با مصوبه شورای تأمین، می‌گوید: «طبق قانون مجلس و قانون بهبود فضای کسب‌وکار، نباید در زمان کمبود چنین کاری انجام دهند و صرفاً شرایط بحران با مصوبه شورای تأمین می‌توانند تا سه روز این گاز را قطع کنند. درصورتی‌که این شرایط بحرانی نیست؛ بحران یعنی خدانکرده زلزله و جنگ شود و یک اتفاق خارج از اراده رخ دهد که قابل‌پیش‌بینی نباشد؛ اما متأسفانه به دلیل اینکه در این چند ساله اخیر برنامه‌ریزی و مدیریتی انجام نشده، برای اینکه گاز بخش خانگی را قطع نکنند، گاز صنایع را قطع می‌کنند.»
او با بیان اینکه این محدودیت گاز بیشترین تاثیر را روی فولادی‌ها و واحدهای متوسط در شهرک‌‌های صنعتی می‌گذارد، گفت: «نیروگاه‌ها احتمالا به سمت مصرف مازوت می‌روند اما صنایعی مثل فولاد و مس و واحدهای متوسط مستقر در شهرک‌‌ها دچار مشکل می‌شوند؛‌اگر این گاز تامین نشوند صنایع از پس هزینه‌ها بر نمی‌آیند و دچار زیان می‌شوند؛ چرا که صنایع بزرگ طراحی شدند تا در سه شیفت کار کنند نه اینکه حتی یک شیفت عادی را هم نتوانند داشته باشند. » او در این رابطه افزود:«وقتی یک شیفت عادی هم نصفه شود، دیگر آن صنعت توجیه اقتصادی ندارد و ممکن است نیروهای خود را در این بازه زمانی به مرخصی بدون حقوق بفرستند تا هزینه‌هایشان کنترل و صورت مالی‌‌شان دچار مشکل نشود.»
علی‌رغم اینکه بیشتر رئیس سازمان صمت استان کرمان اعلام کرده بود که واحدهای صنعتی و تولیدی استان استانداردهای لازم را رعایت کردند، با این حال در نتیجه یک تصمیم ملی تامین گاز صنایع را به کمتر از نصف رساندند، سناریوی تکراری که بیشتر از هر چیزی کرمان را به دلیل استقرار صنایع پرمصرف آب و گاز مثل فولادی‌ها تحت شعاع قرار داده است و اشتغال و اقتصاد استان را تحت تاثیر قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از «کاغذ وطن» بیشتر بدانید :

برخی از نویسندگان

برخی از مقالات

آمار سایت

  • کاربران آنلاین : 120
  • امروز: 6
  • دیروز: 137
  • هفته: 1,386
  • ماه: 7,785
  • سال: 25,987